Bunurile de larg consum sint principala tinta a sondajelor de opinie din Romania. Cercetarile politice, ca si celelalte de interes imediat, se platesc insa cel mai bine. Cele 18 companii din domeniu au strins anul acesta in jur de 20 de milioane de dolari.

Mircea Kivu, reprezentant al Societatii Europene pentru Cercetarea Opiniei si Marketing (ESOMAR) in Romania, considera ca "cele mai multe cercetari de piata si sondaje de opinie sint comandate de firmele ce produc bunuri de larg consum, produse auto si produse farmaceutice. Pe ultimul loc se situeaza agentiile de turism".

De asemenea, foarte importanta este si metoda de cercetare folosita, pe primul loc fiind interviul direct - fata in fata. Urmeaza chestionarele pe Internet si abia la sfirsit, cu doar 6% din totalul cercetarilor efectuate, interviul prin telefon.

Cei dintii sint cei de la urne

Pretul unei cercetari sau al unui sondaj de opinie se stabileste in functie de marimea esantionului pe care urmeaza sa fie realizat. "De exemplu, un sondaj local poate costa citeva mii de euro, in timp ce unul national sare de 10.000 de euro. Un alt criteriu de stabilire a pretului il constituie dificultatea de realizare a proiectului respectiv. Astfel, un sondaj comandat de CNA pe un esantion de 4.000 de copii a avut un pret de aproximativ 40.000 de euro", spune Alexandru Toth, manager de proiecte la una dintre cele mai prestigioase firme de sondare a opiniei publice.

Totusi, intr-un top al celor mai scumpe sondaje, conduc detasat cele efectuate la iesirea de la urne, in cazul alegerilor nationale, cunoscute si sub numele de exit-poll. Nu mai putin de 300.000 de euro trebuie platiti de cel care doreste sa afle cistigatorul alegerilor inainte de terminarea numaratorii voturilor.

Citeste si:

O piata de milioane

Sondajele de opinie si cercetarile de piata din Romania au o valoare estimata la 20 de milioane de dolari in 2005. Previziunea este facuta de catre ESOMAR pe baza statisticilor din 2004, cind institutiile si firmele au platit 18 milioane de dolari pentru astfel de cercetari si sondaje. Partea leului, adica 15 milioane de dolari, a mers in 2004 catre un grup de 18 firme specializate care au format Societatea Romana de Marketing si Cercetarea Opiniei Publice (SORMA). Ceea ce face ca aceasta afacere sa fie profitabila este numarul redus de personal angajat permanent de aceste firme, adica nici macar 600 de persoane in total.

Interogatori de ocazie pentru un cistig rapid

Pentru a realiza un sondaj de opinie, companiile de profil lucreaza cu oameni care fac meseria de operatori de sondaje in timpul liber, ei fiind doar colaboratori. Acestia sint platiti in functie de numarul de chestionare realizate. De obicei, un chestionar completat valoreaza intre sase si zece lei grei, dar un astfel de operator poate scoate pina la trei milioane de lei vechi in citeva zile. "In Bucuresti ne bazam pe studenti", declara Toth.

Unul dintre studentii care cistiga un ban in plus alergind de la o adresa la alta si incercind sa ii convinga pe cei care ii deschid usa pentru a completa un chestionar este Adrian M. "Intrebarile se repeta, devin enervante si nu le mai pui pe toate, pentru ca dupa zece minute omul se plictiseste si iti inchide usa in nas. Ca sa nu dam chestionarul incomplet, mai bifam si noi raspunsuri", spune el. •