Marile orase ale Romaniei au parte de mari blocaje in trafic. Masini multe, parcari putine, sosele ramase la aceeasi capacitate din 1989. Autoritatile au inceput tirziu sa actioneze. Drumul insa e lung si rezolvarea poate veni peste 10 sau chiar 15 ani.

800.000 de masini se bat zilnic pe strazile Capitalei. Traficul infernal ne intinde la maximum nervii si o va mai face inca cinci zece ani de acum incolo, cu conditia ca primaria sa inceapa acum constructia de pasaje rutiere si parcari. Solutiile exista din 1998, banii si intentiile abia acum se arata. Primarul Capitalei promite cheltuieli de doua miliarde de euro si un trafic civilizat chiar din 2007. Specialistii in circulatie se arata mai sceptici, gindindu-se la cei patru ani irositi in dispute politice din mandatul fostului primar Basescu.

Mobilitatea in Bucuresti a scazut cu 25% in citiva ani

Japan International Cooperation Agency (JICA) a finantat un studiu despre traficul din Bucuresti. Timp de doi ani japonezii ne-au studiat obiceiurile si au decretat ca Bucurestiul se va sufoca in citiva ani in trafic. Tot ei au spus ca avem nevoie de 2,1 miliarde de euro pentru citeva proiecte indispensabile: Pasajul de la Basarab, soseaua de centura, reorganizarea nodurilor principale din oras (Gara de Nord, Piata Sudului, Bucur Obor), parcari in centru si in cartiere, modernizarea transportului in comun si descurajarea celui privat. Daca investitiile ar fi fost demarate in 2000, cind s-a incheiat studiul, primele roade s-ar fi aratat in 2010-2015. Varianta pesimista (care s-a si intimplat pina azi) prevedea o scadere progresiva a mobilitatii in oras cu 25% si o crestere similara a poluarii generate de automobile.

Pacatul Bucurestiului este ca s-a dezvoltat pe o retea radial-inelara de strazi care duc inevitabil spre centru. O traversare a orasului nu se poate face acum decit prin centru. Pasajul Basarab a fost identificat inca dinainte de razboi ca unica solutie pentru inchiderea inelului de circulatie care sa permita ocolirea orasului. "Pasajul nu trebuie sa ramina insa un element constructiv care face legatura intre doua puncte de aglomeratie. Trebuie completat cu alte solutii, cum ar fi parcarile si largirea bulevardelor, pentru ca 30-40% din capacitatea strazilor din Bucuresti sint inutilizabile din cauza masinilor parcate pe margin’’, atrage atentia Eugen Ionescu, membru in Comisia de circulatie a Primariei Capitalei.

Citeste si:

Fluidizarea traficului costa doua miliarde de euro

Primarul Adriean Videanu a stabilit impreuna cu primarii de sector ca, in toamna si iarna asta, se lucreaza la studiile de fezabilitate si se organizeaza licitatii, iar din primavara se demareaza mai multe santiere in oras: parcari subterane si supraterane la Gara de Nord, Sala Palatului, si in alte 20 de amplasamente in centrul orasului; pasaje rutiere care sa fluidizeze circulatia. Toate costa in jur de doua miliarde de euro, primarul Adriean Videanu promitind un trafic mult imbunatatit in 2007. Directorul Udriste zice macar sa-l pastram la cotele actuale, in perioada anilor de santier ce vor veni. Eugen Ionescu nu crede ca mai devreme de 2010 vom simti imbunatatiri decit cel mult punctuale: "Sa nu uitam ce spunea Moisil: 'obtinind ceva devin alt om si vreau altceva>>. Sa vedem cum vom evolua pina in 2010’’.

Clujul este in faza de studiu

La Cluj, firma americana Search Corporation face un studiu de trafic, pentru gasirea unor solutii de fluidizare si imbunatatire a conditiilor de circulatie. Studiul va dura doi ani si costa bugetul local noua miliarde de lei. Ieri a fost prezentata prima parte a studiului, care incearca sa ofere solutii pentru zona centrala a orasului. Numarul de masini din Cluj s-a triplat in ultimii ani, fapt ce a dus la o circulatie mult prea aglomerata pentru strazile inguste, mai ales din centru. Orasul duce lipsa de parcari, iar trotuarele nu sint, nici ele, generoase. Soferii parcheaza, grabiti, pe trotuare sau pe una dintre benzile de circulatie, ingreunind, astfel, traficul.

Solutia oferita de prima parte a studiului a fost reorganizarea centrului orasului pe sistem de sensuri unice, fapt ce ar decongestiona anumite artere. Solutia ideala pentru a aerisi complet traficul din centrul Clujului ar fi un pasaj subteran, dar costa sute de milioane de euro.