Anul asta, pina la sfirsitul lui august, au avut loc 149 de accidente de motocicleta, soldate cu 30 de morti si 133 de raniti grav, mai multe decit in tot anul 2004: 141 de accidente, soldate cu 25 de morti si 123 de raniti grav. Cifrele par nesemnificative, daca e sa le comparam cu cele 3.500 de accidente de masina de anul acesta, dar pe strazile Romaniei circula acum 4.500.000 de masini si doar 104.000 de motociclete. Iar daca transformi totul in procente, vezi ca-i cam de doua ori mai riscant sa ai acceleratia la ghidon si nu la podea.

Soferii nu-i vad

Scriptele nu tin seama de majoritatea trintelor pe asfalt, luate din cauza soselei umede, alunecarii pe nisip, curbelor ratate, care se lasa cu fracturi, luxatii si julituri pe care motociclistul le indura in liniste, departe de urechile politiei. "Cind se loveste de o masina in miscare, motociclistul e victima sigura. Nefiind protejat de un habitaclu, e automat aruncat pe asfalt sau intr-un stilp", spune comisarul Carol Varna, sef serviciu Siguranta Circulatiei, din cadrul Directiei Politiei Rutiere, care nu crede ca in Romania exista drumuri bune pentru motociclisti.

Nu trebuie neaparat sa produca ei accidentul, zburind in fite pe o roata sau depasind pe linia continua. In majoritatea accidentelor petrecute pina la sfirsitul lui august in Bucuresti, de vina au fost soferii. De multe ori acestia nu le acorda prioritate motociclistilor, nu se asigura cind schimba directia de mers sau "le taie fata". "Soferii nu sint obisnuiti sa te vada. Esti mic, ei nu se uita in oglinda, nu se asigura.

Mi-as dori sa am odata un camion si sa nu ma vada", zice cu zimbet Ivan, un motociclist cu glezna in ghips, caruia i s-au deschis pina acum 5 portiere in fata si care mai are la activ o busitura cu un Peugeot care nu i-a dat prioritate, o alunecare pe iarba si o adormire in sa, pe cind venea obosit de la serviciu.

Nici unul dintre accidentele lui nu apare in evidentele politiei. O carapace bine facuta dintr-o casca, o geaca cu protectii la umeri, coloana si coate, pantaloni blindati la genunchi si solduri, cizme care apara calciiul si glezna si manusi ii ajuta pe motociclisti sa scape teferi din accidentele usoare si ceva mai teferi din cele medii. Din accidentele grave ii mai poate salva doar o soarta norocoasa, care sa-i faca sa cada pe moale, departe de rotile unei masini gonind din spate.

Campanie de 6.800.000 de lei

Pe site-ul www.motociclism.ro, la "Jurnalul negru", afli care-s mortii si ranitii ultimului an de plimbat cu motorul. Unul facea intrecere fara casca si a murit, altul a ajuns, fara sa se stie de ce, pe contrasens, sub o Raba, iar pasagerul de 14 ani a murit, altul a frinat pe nisip, a derapat, a fost lovit de un TIR si a murit si el. Pe la jumatatea lui iunie, un motociclist fara vina a avut ghinionul sa intre, pe Magheru, intr-un jeep care a virat fara sa se asigure si si-a dat sufletul dupa o saptamina. Iar lista continua si se imbogateste aproape zilnic cu alte si alte cazuri, unele la fel de grave, altele mai usoare.

Vazind cum s-a innegrit site-ul de relatari despre impatimiti ai motoarelor pieriti in accidente sau care au trebuit sa stea vreme lunga in reparatii la spital, un motociclist din Bucuresti, Ciprian Thomas, si-a indemnat pe Internet tovarasii de calarie pe cai-putere sa faca donatii ca sa inceapa o campanie de constientizare adresata motociclistilor incepatori. S-au strins 6.800.000 de lei vechi, iar Thomas, impreuna cu un prieten, a tiparit 5.000 de pliante pe care voluntarii le dau in Bucuresti si in mai multe orase din tara celor care au triumfat la examenul pentru permis de motor.

Se cauta donatori de singe

Fotografiile de pe pliant, cu rani la cap, la miini, la picioare, facute parca in timpul unei operatii cu un chirurg legat la ochi, le amintesc proaspetilor posesori de carnet sa poarte echipamentul complet. Pozele cu masini si motocicletele care s-au lovit de ele le arata ca nu trebuie sa mearga cu viteza. Daniel Mirea, director general la United Motors, spune ca la nivelul tarii vinzarile la motocicletele de putere mica, pentru incepatori, au scazut cu 12%.

Citeste si:

Asta inseamna ca tot mai multi proaspeti posesori de permis prefera sa-si ia din start motoare puternice, care sa nu le "ramina mici" de la un an la altul, desi nu le pot controla. "Nu e nici un incepator care sa nu trinteasca motorul. Imaginati-va ce inseamna, chiar si fara viteza, sa-i cada ceva de 170-270 kg pe picior. De multe ori echipamentul il salveaza", spune Thomas, tinindu-si pe canapea piciorul pus in ghips, in asa fel incit sa-l doara cit mai putin posibil.

"Eu port intotdeauna echipamentul. Saptamina trecuta mergeam la un interviu pentru o slujba si m-am imbracat in costum. Eram pe banda a doua si dintre doua autobuze mi-au iesit in fata doi batrini. Am preferat sa cad decit sa-i lovesc", povesteste Thomas.

Isi ia cirjele, merge pina la calculator si deschide site-ul www. motociclism.ro. la rubrica unde se cauta donatori de singe grupa AB negativ pentru Cristi, zis Comunistu’, care se afla in spital cu mai multe fracturi la picior. Thomas n-are grupa asta si oricum nu era sigur ca poate sa mai doneze, dupa ce acum doua luni a facut acelasi lucru pentru alt motociclist.

Accident din vina apusului

In fiecare miercuri, de la 6 seara, motociclistii din Bucuresti se intilnesc la Arcul de Triumf. De pe un Kawasaki Ninja fistichiu coboara cel poreclit "Smeagol" si isi da jos vesta reflectorizanta de lucrator la drumuri si poduri pe care o poarta pe motor, desi e IT-ist. "Mi-am luat-o sa ma vada soferii in trafic si chiar da rezultate", explica tinarul care a avut din februarie pina acum trei accidente.

A frinat pe nisip si a derapat sau a ratat in viteza o curba si a intrat intr-un parapet, dar a scapat teafar. Mai putin norocos, fotograful Mihai Barbu isi aminteste de accidentul de acum trei luni, in drum spre Petrila. "Ma uitam la un apus de soare si, in timp ce ma gindeam daca sa-l fotografiez sau nu, am ratat curba. Poate ca daca nu eram fotograf, scapam. Eu nu credeam ca e adevarata chestia asta cu 'm-a furat peisajul>>, dar am vazut ca e cit se poate de adevarata", spune Barbu, care, dupa ce s-a cules de pe jos si a facut pina la urma poza, a mai condus 100 de kilometri cu mina rupta. Nici cazatura lui nu apare in vreo evidenta a politiei.

Cit costa siguranta

Desi multi nu poarta costumul complet, din cauza ca le e foarte cald in el, iar legea nu-i obliga decit sa poarte casca, Ciprian Thomas crede ca "mai bine transpiri de cald, decit sa curga singe". Pretul unei casti se invirte intre 50 si 300 de euro, iar al unei geci, intre o suta si 500 de euro. Pentru vara se pot purta geci din plasa, cu protectii la umeri, coloana, coate. Pantalonii costa intre 60 si 150 de euro, cizmele intre 110 euro si 200 de euro.

Se gasesc si ghete de motor, mai rigide, nu mai scumpe de 1.200.000 de lei vechi. "Cu cit e mai scump echipamentul, cu atit e mai verificat si mai confortabil. Echipamentele de genul asta sint testate la impact si in tunele aerodinamice care simuleaza frigul si ploaia", spune directorul unei firme care vinde echipament.