Piata autohtona de autoturisme abunda in acest moment de vehicule cu preturi destul de mici, facute parca sa seduca clientii cu venituri medii. Conform statisticilor, majoritatea cumparatorilor autohtoni se orienteaza catre acest tip de vehicule, mai exact catre masinile cu preturi cuprinse intre 6.000 si 10.000 de euro.

Acest fapt, atat de bine cunoscut de importatorii si
dealerii auto din Romania, a impins comerciantii sa includa in oferta proprie un numar tot mai mare de modele care sa corespunda acestui criteriu. In goana lor nebuna dupa un autoturism nou romanii se multumesc de cele mai multe ori sa intrebe care este pretul fara a lua in calcul si dotarile pe care le include masina cu pricina.

Mai grav chiar, ei par a nu lua in seama elemente precum siguranta, fiabilitate sau confort, preferand sa se lase sedusi de preturile - de cele mai multe ori fara taxe - prezente in show-room-urile auto. Putini sunt cei care se informeaza care este de fapt pretul final pe care trebuie sa il plateasca in cazul achizitionarii in rate si, chiar mai putini, cei care se gandesc cat ii va costa intretinerea automobilului cu pricina.

Daca luam ca exemplu unul dintre cele mai ieftine autoturisme de import prezente pe piata autohtona, Chevrolet Kalos, si incercam achizitionarea lui cu plata cash sau prin credit vom afla ca, desi pretul fara taxe (CIP) este de numai 6.152 de euro, taxele aferente acestei masini produse in afara Uniunii Europene sunt de aproape 50%, ajungandu-se ca masina dorita sa coste in varianta TTI (toate taxele incluse) nu mai putin de 9.060 de euro.

Daca luam in calcul si faptul ca, dupa expirarea garantiei, fiecarei piese de schimb necesare ii vor fi adaugate aceleasi taxe ne dam seama ca aceasta masina nu este atat de ieftina cum pare la prima vedere. Intr-o situatie similara se afla si alte modele precum Hyundai Getz (CIP - 6.990 euro/TTI - 10.750 euro), Kia Picanto (CIP - 6.263 euro/TTI - 9.823 euro) sau Chevrolet Lacetti (CIP - 8.909 euro/TTI - 13.390 euro).

Chiar si achizitionarea in leasing poate crea surprize. Desi se evita plata anumitor taxe, valoarea pieselor de schimb va fi aceeasi, iar intretinerea masinii va deveni destul de dificila. O alta problema a masinilor produse in afara UE este legata de perioada relativ lunga de timp in care piesele de schimb necesare sosesc la service.

Multe dintre service-urile autorizate de dealeri sunt nevoite sa amane clientii chiar doua sau trei saptamani pana la sosirea piesei necesare pentru reparatie in cazul in care subansamblul respectiv nu se afla in depozit. Un lucru extrem de important, dar luat in seama de foarte putini cumparatori, este perioada pentru care firma asigura garantia vehiculului pe care il vinde si numarul de kilometri acoperiti de aceasta. Din acest punct de vedere, multi dintre dealerii de masini noi se multumesc sa se inscrie in limitele legii oferind perioade de garantie mult sub ceea ce se practica pentru aceleasi modele in alte state din Europa.

Clio Symbol, vedeta pietei

Citeste si:

Daca nu luam in calcul modelul Logan al celor de la Dacia si nici Matizul produs la Craiova, vedeta pietei de modele ieftine este, fara doar si poate, Renault Clio. Aflat pe primul loc si in clasamentul tuturor modelelor de import, acest vehicul care beneficiaza de doua carosari - Symbol si Bicorp -, a fost vandut in primele sapte luni ale acestui an in 7.055 de exemplare.

Atractia romanilor catre acest model este logica daca avem in vedere pretul sau care, chiar si cu taxe, se invarte in jurul a doar 8.500 de euro, iar varianta Symbol beneficiaza de un portbagaj imens si de un spatiu interior de invidiat. O alta masina care pare a fi pe gustul conationalilor nostri este Skoda Fabia.

Acest adevarat best-seller al zonei estice a Europei a sedus si in Romania peste 2.400 de clienti, multi dintre acestia fiind incantati de performantele masinii cehe chiar si in varianta cu motor de 1.2 litri. Pretul TTI al acestui vehicul depaseste, conform catalogului de preturi APIA, cu numai 9 euro plafonul de 10.000 de euro.

Modelul Albea al italienilor de la Fiat ocupa locul trei in topul masinilor cu preturi reduse. In varianta Star, golita de orice accesorii mai mult sau mai putin importante, masina costa numai 9.391 de euro si se poate lauda cu aproape aceleasi atuuri ca si Renault Clio Symbol. Chiar si in materie de design, cele doua modele au deosebiri minore.

Masini cu preturi TTI sub 10.000 euro*

Nr. crt. Marca Model Motor (litri) Pret CIP Pret TTI (euro)

1. Fiat Panda Actual 1.1 6.540 7.844
2. Renault Clio Symbol 1.4 7.057 8.482
3. Citroen C2 1.1 7.470 8.961
4. Chevrolet Kalos 1.2 5.992 9.060
5. Fiat Albea Star 1.2 7.825 9.391
6. Lada 112 Europa 1.5 6.090 9.457
7. Lada 110 Victoria 1.5 6.090 9.457
8. Fiat Punto Actual 1.2 7.900 9.474
9. Ford Ka Base 1.3 7.890 9.483
10. Kia Picanto LX 1.1 6.263 9.823
11. Citroen C3 1.1 8.215 9.854
12. Skoda Fabia Classic 1.2 8.286 10.009