In jungla afacerilor se arunca tot mai multi tineri in cautare de independenta financiara. Despre unii dintre ei, parintii nu sunt foarte convinsi ca sunt in stare nici macar sa-si gospodareasca ca lumea banii primiti de acasa. Pentru cei care nu stiu de unde sa inceapa, exista cursuri, unele chiar gratuite. La avizierele facultatilor, in casele de cultura, pe Internet sau in cutia ta postala gasesti tot felul de oferte de cursuri. Afise si pliante care iti promit ca, in numai cateva zile, vei invata sa faci un business-plan sau o afacere care sa produca saci de aur pe saptamana. Adevarul este, totusi, ca nu oricine se naste patron. Daca nu ai calitatile necesare faci cursuri degeaba.

Patru tineri de la Facultatea de Administratie Publica din cadrul Academiei de Studii Economice au transformat un simplu proiect de la un curs intr-o sursa de venit. "Am facut totul din mers, nu am aplicat foarte multe din facultate", mentioneaza Andrei Briceag, director general al Organizers, o firma de servicii. La numai 21 de ani, Andrei impreuna cu Nicusor Bucur si alte doua colege a hotarat intr-o zi sa "nu mai stea degeaba". Sa faca o afacere. "Firma costa 4 milioane si astepti cam 3 luni de zile actele. Noi am avut noroc ca societatea era deja infiintata de tata. Am luat doar marca, am avut bafta". Capitolul birocratie l-au trecut cu brio si s-au lansat in afaceri.

"Organizam evenimente. Adica tu vii si ne spui ca am un eveniment de organizat, eveniment insemnand orice practic, de la petrecere la carti de vizita". Contractele prinse au fost pe bafta. "Am lucrat pana acum cu administratia publica: Festivalul Liceenilor, in sectorul 6, si Ziua Europei, la World Trade Center. La Festivalul Liceenilor un catalog de-al nostru a ajuns si la primaria de sector. Am facut un banner mare de 3/5, la o tipografie am facut caietele de prezentare cu programul spectacolului, vorbele primarului. Am lucrat 3 zile si a fost frumos. Au fost incantati si asa ne-au contactat si pentru ziua Europei. Ne-au lansat o comanda prin sponsori si noua ne-au dat executia. Ca efect de spectacol au zis sa aducem si artificii", descrie Andrei primul contract.

De ce au ales sa fie patru? "Ca sa putem acoperi mai bine tot segmentul de servicii pe care le implica organizarea unui eveniment. Doi oameni nu pot duce totul. Trebuie sa impartim si facultatea", explica Nicusor Bucur, 21 de ani, director de creatie. Unde-s doi puterea creste, daramite patru. El recunoaste ca tineretea le este un dezavantaj, pentru ca nu sunt suficient luati in seama, dar vede si avantajele: "Suntem bine pusi la punct cu tehnologia si avem putere de asimilare. Iar pe de alta parte, la 30 de ani vom avea o experienta in spate".

Sunt multe ONG-uri care te imbie sa pasesti in lumea "facatorilor de bani". "Chiar poti" te incurajeaza un program al Centrului de Dezvoltare Economica (CDE), desprins din Fundatia Soros. Remus Nica, manager de proiect, tine seminarii de antreprenoriat in cadrul acestui program. Cu alte cuvinte, te invata cum sa pui la punct o afacere. Si totul e gratis. "Derulam module privind planurile de afaceri: ce inseamna un bussines, care sunt pasii, ce calitati trebuie sa ai", explica Remus Nica.

Tineri intre 18 si 35 de ani, de la oras sau de la sat, majoritatea atrasi prin prezentarea de pe internet, sunt cei care ajung sa afle de la Remus Nica cum se infiinteaza o societate comerciala, ce fac Garda Financiara si Sanepidul sau cum se agata un client. In mediul rural, oamenii de la CDE trebuie sa bata din poarta in poarta si sa explice foarte clar ce pot ei face. "Facem cu cei de la tara tot felul de jocuri pentru a-i invata notiunile economice fara sa se blocheze din cauza limbajului.

Ei vin cu o idee de afacere, majoritatea pe specificul zonei, iar noi facem cartonase, de exemplu, si apoi ii punem sa simuleze tot felul de tranzactii". Nica povesteste insa ca multi dintre cei care vin la cursuri se tem sa-si dezvaluie ideea de afacere pentru a nu le fi furata. "E o garantie pe care nu ai cum sa i-o dai. Este o obligatie morala a noastra". Totusi, instructorii ii sfatuiesc pe cei cu planuri originale sa le inregistreze la OSIM.

Citeste si:

Pe cei din mediul rural, Centrul ii sprijina sa capete ceva bani din programele de finantare dezvoltate impreuna cu Banca Mondiala chiar de catre acest ONG. Pe tinerii de la oras, CDE ii pune insa pe drumuri: sa caute bani. Un astfel de caz, cu o idee foarte buna, de care isi aminteste Remus Nica, este cel al unui baiat care voia sa faca o firma de IT in Gaesti. Dar, coordonatorii programului nu puteau sa-l ajute cu finantarea.

"El era din Bucuresti, dar avea rude la Gaesti si a observat ca acolo nu este nici o firma de profil. Am mai lucrat putin pe planul de afaceri, i-am mai dat cateva sugestii. A inceput sa caute bani pe la banci, dar s-a izbit de o serie intreaga de refuzuri. Intamplator, in acea perioada, parintii lui au vandut o proprietate. A mai venit pe la cursuri, sa le povesteasca altora care sunt problemele unui incepator si am aflat astfel ca s-a descurcat bine", povesteste Remus Nica.

Sarbatorile de iarna din 2004 au fost inceputul afacerii pentru doi tineri. Pe site-ul traditii.ro ei vand obiecte de arta populara si produse de artizanat. Catalin Margine a fost cel cu banii. Mai precis, cu finantarea a venit o sora de-a lui stabilita in SUA. Au studiat ceva vreme problema: cum se face o firma, cu ce anume sa se ocupe, ce spatiu le trebuie. Cristina Amarie, partenera de afaceri a lui Catalin, precizeaza ca inainte amandoi au lucrat la patroni si s-au decis ca nu asta isi doresc. "Am stiut ca o sa fie greu, nu am stiut insa cat de greu", spune Cristina. Cei doi sunt de acord insa ca ImproveIT Grup, firma lor, nu a trecut inca de perioada critica. Abia peste cel putin un an vor stii ce trebuie imbunatatit si pe ce anume sa se specializeze.

S-a dat "Start" pentru afaceristi

In ajutorul tinerilor vine si Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii care a alocat in acest an 13,5 miliarde lei vechi (1,35 milioane lei noi) pentru un training antreprenorial in vederea initierii unei noi afaceri. Programul "Start", lansat recent, se desfasoara in trei etape, respectiv mediatizare, organizare si pregatire, precum si, poate cel mai important lucru, finantarea celor mai bune planuri de afaceri. Se acorda alocatii financiare nerambursabile in limita sumei de 20.000 de lei (200 milioane de lei vechi) si prin credite acordate de o banca care urmeaza sa fie selectata, in limita maxima a 10.000 euro sau echivalent in lei.

Planurile de afaceri vor fi selectate de catre o Comisie de evaluare constituita din specialisti din cadrul bancii, ai ANIMMC si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii. Cursurile pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale se vor desfasura in luna septembrie, in cinci centre, respectiv Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi si Timisoara.