Gerhard Plattner, un pilot de incercare al companiei Volkswagen, a reusit sa reduca printr-o conducere profesionista consumul unui autoturism cu aproape doua treimi. Dupa cum explica pilotul german, "condusul profesionist" sta la indemina oricarui sofer, fie el chiar incepator, cu conditia sa respecte citeva reguli principale.

Pentru ca o masina sa consume cit mai putin, pilotul de ocazie trebuie sa foloseasca pe cit posibil mai putin pedala de frina, sa fie retinut in folosirea schimbatorului de viteze si sa anticipeze mersul traficului in care acesta se afla.

Anticipati traficul

"Condusul pentru consum redus este in primul rind o chestiune de atentie si anticipare", spune Plattner. Pentru realizarea acestei performante, masina nu trebuie sa fie dotata cu sisteme performante de frinare. Frina, care poate fi de orice tip, trebuie folosita cit mai rar, autovehiculul trebuind sa incetineasca intotdeauna de la sine.

Asta se poate realiza numai anticipind conditiile de trafic si adaptindu-te permanent lor. "De exemplu, daca observ un camion care ruleaza cu 50 de kilometri la ora, imi reglez viteza astfel incit atunci cind ajung in spatele lui sa am 50 de kilometri pe ora fara sa frinez", a explicat pilotul german, adaugind ca frinatul inseamna un consum de energie inutil.

Pilotul german foloseste cu precadere frina de motor si frina de mina doar pentru stationare. "Daca pe drumul parcurs soferul stationeaza mai mult de 30 de secunde, motorul trebuie oprit. "In Romania am observat semafoare care indica timpul pina la comutarea semaforului. Acesta e un lucru foarte util si usureaza sarcina soferului", a adaugat Plattner.

De 250 de ori ocolul Pamintului

Condusul economic nu este o chestiune care se invata de azi pe miine, dar merita sa il incerci. Chiar daca nu obtii rezultatele lui Plattner, o economisire tot se va observa. "Am parcurs mai bine de 10 milioane de kilometri in toate conditiile de drum: de la gerul naprasnic al celei mai nordice localitati a Europei, Hammerfest, pina la canicula Saharei, de la drumurile aproape impracticabile ale Siberiei pina la celebrele autostrazi americane", a precizat Plattner.

Avind in vedere ca, in functie de stilul de condus si atentia la trafic, consumul poate varia dramatic, se poate vorbi de o rulare economica pentru orice tip de automobil. Plattner spune ca rezultatele bune se pot obtine mai usor cu masini din clasa mica sau medie.

Nu turati excesiv motorul

Foarte important in realizarea unui consum cit mai mic, mai important chiar decit viteza de rulare, este turatia motorului. "O turatie mai mica inseamna de cele mai multe ori si un consum mai mic. Motoarele TDI sint din acest punct de vedere excelente.

Au un raspuns prompt, ating cuplul maxim la turatii foarte mici si astfel permit realizarea unui consum redus. Avind in vedere ca rezistenta la inaintare este proportionala cu patratul vitezei, intotdeauna o viteza mai mica este de dorit", a subliniat Plattner. Fiecare propulsor are o plaja de turatii unde atinge un randament maxim de functionare.

Plattner mai spune ca a inregistrat intotdeauna o viteza medie de peste 60 de kilometri pe ora. Acest lucru l-a obtinut printr-o corelare atenta intre treapta de viteza si viteza cu care rula.

Citeste si:

Lasati-va familia acasa

Pentru realizarea unui consum mic mai trebuie ca masina sa nu aiba probleme tehnice si sa fie echipata neaparat cu pneuri corespunzatoare, in functie de anotimp si de conditiile de drum.

De asemenea, pentru un consum redus evitati incarcarea inutila a automobilului. "In functie de tipul automobilului, fiecare 100 kg in plus inseamna pina la un litru suplimentar de combustibil consumat la fiecare 100 de kilometri", explica Plattner.

In principiu, spune pilotul econom, "daca aveti calm si putina rabdare puteti economisi surprinzator de mult. Ba chiar, uneori, reusiti sa ajungeti si mai repede la destinatie".

Skoda Fabia, cobaiul lui Plattner

Masina cu care s-a reusit aceasta performanta este Skoda Fabia, de serie, dotata cu un motor de 1,4 litri TDI. "Obiectivul testului a fost demonstrarea performantelor masinii si evaluarea consumului real de combustibil, in conditii combinate de drum, cu traficul obisnuit al unei zile de lucru", spun reprezentantii Porsche Romania, organizatorii evenimentului.

Rezultatul testului: un consum mediu de 2,6 litri la 100 de kilometri, pe o distanta de 847 de kilometri de drum normal. Aproximativ 200 de kilometri din traseu au fost parcursi pe autostrada, iar restul drumului a fost de oras si sat, cu coboriri si cu 45% portiuni in urcare pe Valea Oltului.

Plattner a mai incercat odata sa scoata un consum cit mai mic, tot in Romania, in 2004. Atunci, pilotul de incercare al companiei Volkswagen, jurnalist de profesie, reusise un consum de 3,56 litri la suta de kilometri.

Sfaturi englezesti

In conditiile in care consumul combinat al modelului Yaris este de 4,2 la suta de kilometri, 3,7 la suta in afara localitatii si 5,1 la suta in oras, un expert a reusit sa obtina performanta unui consum uimitor. Experienta a avut loc in 2002, pe un circuit de raliu din Anglia.

Atunci, instructorul John Gough, din Gloucester, a obtiunt performanta unui consum de 2,4 litri la suta de kilometri. Gough, dupa experienta avuta, are dreptul sa dea citeva recomandari novicilor pentru a incerca sa scoata un consum cit mai mic de combustibil. O recomandare ar fi sa se mentina o viteza constanta de mers.

Pentru a scoate acel consum de 2,4 la suta, Gough a mentinut o viteza constanta. O alta recomandare pentru soferi este ca accelerarea sa se faca progresiv. Un ultim sfat dat de instructorul de pilotaj este ca frina sa nu fie folosita decit atunci cind este necesar.