Gandit in 2003, proiectul "Nabucco" incepe sa se miste in 2005. El a fost conceput in Tratatul Cartei Energiei a Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene, in 26 iunie 2003. Este un proiect pe cat de grandios, pe atat de important din punct de vedere strategic si economic, fiind o alternativa la gazele naturale rusesti. Prin "Nabucco", gazele din zona Marii Caspice si a Orientului Mijlociu vor traversa cinci tari - Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria si vor ajunge pe piata UE.

Costul total al realizarii gazoductului va fi de 5 miliarde de dolari, fiecare tara participand cu cate 1 miliard de dolari, indiferent de lungimea conductei pe teritoriul ei. Capacitatea de transport este estimata la 25 miliarde mc de gaze pe an, iar punctul nodal va fi la Baumgarten, Austria. De acolo, gazele vor fi distribuite, prin infrastructura existenta deja, catre Franta, Germania si celelalte tari ale Europei de Vest. Din fiecare tara va participa la proiect compania nationala de transport - Botas Turcia, Bulgargaz Bulgaria, Transgaz Romania, MOL Ungaria si OMV Gas Austria.

Initiatii au aruncat in aer pretul terenurilor de pe traseul conductei

Finantarea gazoductului va fi exclusiv una privata, fara participarea guvernelor celor cinci tari. Acestea au, insa, un alt rol la fel de important ca si finantarea - acela de a pune la punct legislatia, astfel incat Transgaz sau Bulgargaz, de exemplu, desi sunt companii nationale de stat, sa se poata misca liber in piata, aidoma celor private. Pentru aceasta, Guvernul Romaniei a schimbat Legea gazelor in 14 iulie 2005, desi actul normativ era de data recenta, din 2004.

Prin noua lege, Transgaz va avea libertatea de a refuza orice ingerinte ale tertilor dupa finalizarea conductei. Prin Legea petrolului si a gazelor este reglementata si exproprierea, care implica despagubiri si cumparari de terenuri. Observatorii insista pe ideea ca traseul conductei a pus deja in miscare morisca afacerilor cu terenuri. Deocamdata, proiectul nu are inca un studiu de fezabilitate, desi a fost creata compania de proiect - Nabucco Gas Pipeline International.

Cifre privind bugetul companiei de proiect nu s-au dat publicitatii si nici cele care privesc avantajele financiare ale Romaniei dupa finalizarea "Nabucco". Insa specialistii admit ca doar din tranzitul de gaze, Romania va avea un castig de ordinul sutelor de milioane de dolari pe an. In final, "Nabucco" ar putea aduce Romaniei bani din transportul de gaze, dar va umple si buzunarele speculatorilor de terenuri.

Avantajele proiectului

Citeste si:

* Intarirea rolului tarii de coridor major energetic pentru piata Europei Centrale si de Vest

* Stimularea industriei conexe si implicarea companiilor romanesti furnizoare de servicii si produse

* Crearea de noi locuri de munca

* Cresterea securitatii in aprovizionarea de gaze naturale pentru Europa

* Diversificarea resurselor de aprovizionare cu gaze

* Acesul la rezervele de gaze din Marea Caspica si Orientul Mijlociu pentru pietele europene