Anul acesta piata auto din Romania a inregistat un adevarat boom al vanzarilor.

In primul semestru al lui 2005 au fost comercializate circa 109.000 de autoturisme, aproape dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand s-au vandut 64.000 de autovehicule. Romanii prefera masinile sub 10.000 de euro, doua treimi din autovehiculele comercializate intrand in aceasta categorie. Chiar si noi, masinile cu acest pret stau prost la capitolul siguranta pe sosea. Nici producatorii autohtoni, nici importatorii nu par interesati de acest aspect. Ei sunt preocupati doar de vanzari. Comerciantii de autovehicule stiu ca romanii nu au bani si nu sunt obisnuiti cu dotarile de siguranta.

Spre comparatie, modelul Logan, comercializat in tarile Uniunii Europene la 7.500 euro, are in dotarea de serie doua airbaguri si ABS. In Romania, modelul standard nu are al doilea airbag si nici ABS. Daca vrei asa ceva scoti din buzunar 8.450 euro. Asadar 1.000 de euro in plus pentru acelasi produs.

De altfel, potrivit legislatiei europene, nici unui vehicul comercializat in tarile Uniunii Europene nu-i pot lipsi din dotarea de baza cele doua airbaguri (pentru sofer si pasagerul din dreapta) si ABS-ul. La noi ele nu sunt obligatorii, astfel ca, pentru a scadea pretul de comercializare, aceste dotari lipsesc sau sunt oferite ca pachet optional. Pentru achizitionarea lor trebuie cheltuite alte cateva sute de euro.

Unele din modelele Renault Clio Symbol (unul dintre cele mai vandute modele de import in Romania) nu au decat airbag pentru sofer. Altele ofera airbag pentru pasager si ABS contra cost. O alta masina sub 10.000 de euro preferata de romani, Fiat Albea Star, ofera ABS la 533 euro si airbagul pentru pasager la 260 euro. Nici un model mai scump, precum Skoda Fabia (locul cinci in topul celor mai vandute masini straine), comercializat cu preturi intre 10.000 - 12.000 euro, nu este prea bogat in dotari de serie. ABS este oferit la 274 euro, iar airbagul pentru pasager la 131 euro.

Cel mai slab in privinta dotarilor de serie sta Daewoo. Cu modele invechite (Cielo a aparut in 1993 sub numele de Nexia), Daewoo ofera elemente de siguranta (ABS plus airbag sofer) doar la modelul Matiz (7799 euro). Numai modelul Nubira II, care se apropie de 12.000 euro, are in dotarea de serie doua airbaguri si ABS. Pentru cateva sute de euro platiti in plus, siguranta in autovehicul creste foarte mult. O arata si crash-testele EuroNCAP. Cu cat masina este mai dotata cu elemente de siguranta, cu atat scade presiunea asupra diverselor parti ale corpului in caz de impact.


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.