Potrivit unei ordonante de urgenta adoptate recent de guvern, transportul feroviar de calatori va fi reorganizat in transport de lung parcurs si in transport de scurt parcurs. Astfel, se vor infiinta opt societati pentru trasee scurte, cu trenuri personale, si societatea CFR Calatori, care se va ocupa numai cu transportul calatorilor cu trenuri de rang superior: accelerat, rapid, intercity. Intr-o oarecare masura, o astfel de divizare a mai avut loc in perioada in care Traian Basescu era ministrul transporturilor, dar pentru ca rezultatele nu au fost cele dorite, Miron Mitrea, fostul ministru de resort, a revenit la forma initiala. Ce rezultate va avea aceasta reorganizare acum, ramane de vazut.

Autoritatile vad "jumatatea plina a paharului" si sustin ca divizarea va aduce beneficii, intrucat se creeaza cadrul legal, astfel incat comunitatile locale sa poata contribui si ele cu fonduri la o mai buna functionare a transportului feroviar de calatori. "Nu vom lasa cele opt societati de izbeliste, o sa fie divizate si fondurile alocate de la buget, dar asa prefecturile pot contribui cu fonduri proprii. Vrem sa cream o legatura mult mai directa cu cei interesati" - ne-a declarat directorul general al societatii CFR Calatori, Alexandru Noaptes.

Aceeasi parere o are si Vasile Olievschi, director general al Directiei Transporturi Feroviare, din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), care ne-a precizat ca prin aceasta reorganizare pe transportul de scurt parcurs se vor practica tarife mai mici.

"Ce se intampla in Europa trebuie sa se intample si la noi"

Potrivit lui Olievschi, daca tot vrem sa intram in Uniunea Europeana, atunci trebuie sa aplicam normele de acolo, sa ne asumam riscuri. "In UE se pregateste al treilea pachet de directive ce se doresc la nivelul anului 2010, adica transportul feroviar de lung parcurs sa fie liber, iar cel pe distante scurte sa ramana in grija statului", ne-a explicat oficialul MTCT, adaugand ca asta este o tendinta europeana si trebuie sa ne asumam acest risc.

Citeste si:

Un astfel de risc si-a luat si guvernul PSD, atunci cand a scos la privatizat liniile inoperabile, acordand operatorilor privati toate cele necesare pentru derularea unei afaceri, care dupa o perioada scurta de timp s-a transformat in faliment. Astfel, la mai putin de 20 de luni de la formarea celor opt operatori privati, aproape jumatate din liniile privatizate s-au intors in ograda operatorului national - CFR Calatori.

Sindicalistii sustin ca nu au fost consultati

Se pare ca guvernul si-a facut un obicei in luarea unor decizii la nivel national fara a se consulta cu partenerii sociali. Potrivit presedintelui Federatiei Mecanicilor de Locomotiva (FML), Voicu Sala, si a presedintelui sindicatului Miscare-Comercial, Ion Molea, nici o federatie sindicala din sistemul feroviar nu a fost instiintata de acest proiect, pe care il considera ceva de neimaginat. "Sindicatelor nu le-a fost adus la cunostinta asa ceva", ne-a declarat Molea, care considera ca impartirea parcului feroviar si a resursei umane va da multe batai de cap autoritatilor.

"Va fi ceva de groaza", a conchis liderul sindicatului Miscare-Comercial. Insa autoritatile sunt hotarate ca intr-un termen cat mai apropiat sa fie gata divizarea transportului. "Vom face o comisie si in doua luni, pana la sfarsitul lunii septembrie, cred ca vom reusi sa divizam transportul pe lung si scurt parcurs", ne-a spus directorul CFR Calatori. La randul sau, Sala considera ca nu va tine mult aceasta impartire, pentru ca autoritatile locale nu au in bugete fonduri pentru a sustine cele opt societati.

Ce se incearca insa prin divizarea transportului feroviar de calatori nu este cunoscut nici de catre cei implicati direct in sistem. Astfel, atat directorul Olievschi, cat si directorul Noaptes nu stiu ca in programul de guvernare scrie negru pe alb ca unul dintre angajamentele luate este "pregatirea transportului feroviar de calatori de lung parcurs pentru privatizare (parteneriat)". "Nu stiu, nu cunosc, operatorul national nu este scos la privatizat", ne-a precizat Noaptes, iar Olievschi ne-a mentionat ca este un program politic si nu are cunostinta de asa ceva.