Delegatia Comisiei Europene in Romania si Ministerul Educatiei vor incepe un program de instruire a profesorilor privind acceptarea, fara discriminare, in unitatile de invatamant a tuturor copiilor, indiferent de etnie, zonele de domiciliu, starea finanaciara si de sanatate a acestora. Programul, in valoare de 11,33 milioane de euro, este finantat din fonduri Phare ale Uniunii Europene, cuprinde 11 judete pilot, respectiv Alba, Bacau, Braila, Covasna, Harghita, Ialomita, Mures, Maramures, Neamt, Sibiu si Valcea, rezerve fiind Botosani si Iasi.

Activitatile desfasurate in cadrul acestui program au ca scop sprijinirea accesului la educatie a copiilor de etnie roma, a celor cu cerinte educative speciale (CES) si a celor care provin din comunitati dezavantajate socio-economic. "Din pacate, angajamentele luate de autoritatile locale pentru sustinerea acestor activitati nu au fost puse in practica in toate judetele implicate in acest program. Speram ca Ministerul Educatiei se va implica alaturi de autoritatile locale pentru rezolvarea rapida si in mod durabil a acestor probleme", a declarat, ieri, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania.

In scoala romanesca exista multe situatii cand profesori sau invatatori accepta la ore copii cu nevoi speciale sau din familiile defavorizate, dar ii aseaza in ultima banca, izolati de restul clasei, a declarat, cu aceeasi ocazie, Liliana Preoteasa, director general in MEDC. Programul vine in continuarea celui lansat in 2002, din fonduri Phare, care a finantat accesul la educatie al grupurilor dezavantajate, cu focalizare pe romi.

Din rezultatele pozitive inregistrate in judetele participante, in anul scolar 2003-2004, se remarca cresterea inscrierii copiilor romi la programele prescolare cu 28%; imbunatatirea prezentei la gradinite, doar cinci copii romi din mai mult de 1.600 inscrisi abandonand pe parcursul acelui an; cresterea cu 11% a inscrierii la scoala a copiilor romi si reducerea abandonului la 8,5%, de la 9,9%, in cazul copiilor din ciclul gimnazial.

Citeste si:

Conform datelor furnizate de Comisia Anti-Saracie (CASPIS) copiii care traiesc in gospodarii sarace au o probabilitate de peste doua ori mai mare de a abandona scoala, comparativ cu cei mai instariti. Copiii romi se confrunta cu o situatie speciala. Scolile la care invata copiii romi au adesea profesori necalificati sau fara experienta si conditii de invatare mult inferioare. Conform studiului "Drepturile copilului intre principii si realitate", al organiztiei "Salvati Copiii", din 194.422 de copii romi, in 2003 erau 158.128 de copii inscrisi in diferite grade de invata-mant: peste 19 mii in gradinite, 74.858 in scoala primara, peste 50 de mii in scoala generala si aproximativ 10 mii in clasele IX-XII.

Pentru copii cu dizabilitati, studiul Salvati Copiii releva faptul ca in decembrie 2004, conform Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap (ANPH), existau 56.292 astfel de copii. Din 50.788 copii peste 7 ani, incadrati intr-un grad de handicap, doar 18.144 frecventeaza o forma de invatamant, din care 5.344 sunt inscrisi in invatamantul de masa si 11.929 in invatamantul special.