Sectorul financiar-bancar abunda in angajate. Totusi, majoritatea lor se afla la baza piramidei. Cu cit urci catre virf, ele se imputineaza pina la disparitie. Nu e o situatie izolata, femeile in pozitii-cheie fiind inca o raritate in Romania. Daca faci cariera, iti pierzi feminitatea si devii barbat onorific. Aceasta prejudecata nu e singura. I se adauga tendinta de a evalua calitatile masculine ca fiind mai potrivite pentru conducere decit cele feminine. Plus ca, pentru sexul slab, viata de familie ar trebui sa fie prioritara fata de cariera. Acestea sint citeva dintre obstacolele ideologice pe care o femeie care vrea sa avanseze in mediul profesional le are de infruntat.

Manageri luati la puricat

S-au facut numeroase studii, in special americane, care analizeaza diferentele dintre stilurile de conducere in functie de gen. Majoritatea concluziilor demonstreaza ca femeile manageri au o modalitate mai intuitiva de a rezolva problemele fata de omologii lor barbati. Pentru a investiga daca aceasta constatare se aplica si in Romania, psiholoaga Teodora Juravle a efectuat o cercetare pe aceasta tema. Esantionul a fost compus din 30 de femei si 30 de barbati, toti fiind absolventi de facultate si apartinind managementului mediu.

Prejudecata amputata

Concluziile studiului arata ca adevarata e numai jumatate de stereotip. Femeile nu au un stil decizional mai participativ decit cel al barbatilor manageri, ci sint la fel de autoritare. Metoda lor de stringere a informatiilor ca parte a modului de rezolvare a problemelor nu este mai intuitiva decit a omologilor lor masculini. In schimb, ele sint mult mai orientate spre resurse umane in activitatea de conducere decit barbatii. Totodata, stilul de evaluare a informatiilor depinde mult mai mult de simtire decit cel al barbatilor.

Citeste si:

Daca nu intuitie, macar solidaritate

Studiul Teodorei Juravle darima mitul intuitiei feminine si demonstreaza ca, odata intrate intr-un joc dominat de barbati, cel putin la suprafata, femeile devin la fel de dure ca si ei. Pe de alta parte, tocmai pentru ca erau atit de putine, femeile din mediul de afaceri au simtit nevoia de a se solidariza. In 24 ianuarie 2004 s-a format "Coalitia Asociatiilor Femeilor de Afaceri" (CAFA). Acest organism reuneste 15 asociatii din toata tara. Ele existau deja cu 7-8 ani inainte de formarea CAFA.

In prezent, coalitia are peste 1.000 de membre. Ideea de baza e ca, in contrast cu politica sau administratia, unde esti numit in anumite posturi, in mediul de afaceri e vorba despre asumarea unei initiative. De aceea, business-ul e viabil pentru afirmarea profesionala a femeilor si le confera mai multa vizibilitate in rolul de parteneri viabili, egali cu barbatii.