Cu toate acestea, ziarul merge mai departe si lanseaza grave acuze la adresa unor anumite persoane doar din dorinta de a arata cititorilor - pe care-i mai are - ca detine "informatii bomba" ce trebuie facute publice in virtutea dreptului la informare. Asa stau lucrurile si in cazul materialului publicat ieri, cu trimitere din pagina 1 a cotidianului, "Aeroportul Baneasa la un pas de catastrofa".

De aceasta data, cel vizat este nimeni altul decat Sorin Stoicescu, pana de curand seful Directiei Aviatiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor. Intr-un numar trecut al EV.Z., in tarbaca a fost luat ministrul Justitiei, Monica Macovei. Ziarul a acuzat-o ca ar fi "petrecut o noapte de pomina printre sticle de whisky", dupa Congresul Avocatilor tinut la Costinesti. In articolul "Noroc, doamna ministru", EV.Z. a relatat o asa-zisa betie a Monicai Macovei, culminata cu "pahare sparte", si de aceasta data, toate sursele dorind sa-si pastreze anonimatul. Articolul a aparut exact in ziua discutarii motiunii de cenzura impotriva legilor reformei in justitie.

EV.Z. a revenit a doua zi si si-a asumat "erorile jurnalistice". Mai mult, conducerea EV.Z. a promis clarificarea "povestii" printr-o ancheta aprofundata. Acest lucru nu s-a intamplat pana la aceasta data. Si nu trebuie uitat nici editorialul lui Grigore Cartianu, din 23 iunie 2005, care a rupt sufletele romanilor cu povestea dramatica a unei femei gravide batuta de mineri pe 14 iunie 1990 in centrul Bucurestilor. Imediat, romanii vor sa stie cat mai multe informatii despre "Copilul mineriadei", sunt indignati si vor sa ajute. Nu afla nici de aceasta data identitatea sarmanelor personaje. Din poveste cititorii raman doar cu amintirea "galgaielii in gat a lacrimilor" lui Cartianu.

"Mincinosi panicarzi"

"Dezvaluirea de la pagina 5 demonstreaza fara drept de apel degradarea progresiva a acestui fost cotidian serios. Mincinosi panicarzi, cei doi redactori nu au avut macar curiozitatea sa citeasca in Codul Aerian definitia accidentului; iar "specialistii in aviatie" care si-au dat cu parerea, ori au ras de ei, ori i-au folosit in scopuri pur personale", ne-a declarat ieri, Sorin Stoicescu. Acesta ne-a explicat detaliat cum mitingul aviatic la care face referire Evenimentul Zilei, organizat pe 19 iunie, de catre Aeroclubul Romaniei a fost planificat si pregatit minutios impreuna cu organele de trafic aerian Romatsa.

"Orice incident de genul celui descris era exclus; iar daca s-ar fi produs nu ar fi trecut neobservat si neraportat de comandantul aeronavei Boeing 737, al Companiei Blue Air, de Controlul de trafic de pe Baneasa (Aeroportul International Traian Vuia) si bineinteles de pilotul de pe avionul Extra", afirma Stoicescu. Fata de afirmatia "martorului ocular anonim", care afirma pentru Ev.Z. ca a observat "evenimentul, chiar in deschiderea mitingului aviatic", Stoicescu spune ca aceasta poate fi contrazisa de miile de participanti la actiunea din 19 iunie care au vazut cum toate cele sase avioane Extra erau la sol, pe platforma aeroportului, si au pornit procedura de rulare pentru decolare numai dupa ce Boeing-ul 737 al Blue Air a iesit din TMA (Terminal Area) Baneasa.

Inspectorul-sef a infirmat

"Intertitluri precum "Aproape de tragedie", "Ancheta misterioasa la Transporturi", precum si faptul ca directorul general al Aviatiei Civile ar putea fi vizat de o eventuala sanctiune, sunt dovezi clare ale unei exprimari bine simtite si probabil chiar bine platite. Daca ar fi avut loc un astfel de incident, primul care trebuia anuntat era inspectorul-sef Dan Vulcan, care avea obligatia sa se consulte cu mine, dupa care sa fie informat ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre si sa se declanseze o ancheta.

Nu a fost sa fie asa, pentru faptul ca, pur si simplu, incidentul nu a avut loc, iar pilotul de sub protectia anonimatului este unul dintre cei doi care nu au luat parte la miting", mai spune Stoicescu. Si in sustinerea afirmatiei sale vine chiar Dan Vulcan, inspector-sef al Inspectoratului Aviatiei Civile care INFIRMA, pentru Ev.Z., "posibilitatea producerii unei tragedii la mitingul din 19 iunie". Vulcan le-a declarat redactorilor Ev.Z. ca, "nu exista nici un raport al companiei Blue Air, Aeroclubului sau Romatsa cu privire la vreun incident". La fel, purtatorul de cuvant al Aeroportului Traian Vuia, Stefan Mladin, declara tot pentru Ev.Z. ca, "in timpul mitingului, o aeronava Blue Air a cerut permisiunea de a decola, dar in acel moment, celelalte avioane au fost aduse la sol".

Ev.Z. criticat de cititori

Conducerea Aeroclubului Romaniei, asa cum apreciaza chiar cititorii Ev.Z. (mesaje postate pe forumul ziarului), a ales sa pastreze tacerea "din simplul motiv ca nu i s-a cerut nici o parere. Si credeti-ma o stiu din surse sigure. Un ziar de kkt. Macovei stie". Aceasta este una dintre opiniile proprilor cititori ai Ev.Z., alaturi de altele precum: "inventii de ziarist"; "of, baietii astia de la Ev.Z. parca ar fi niste babe care vorbesc in biserica despre cum au vazut ele prima masina de pe ulita satului... serios ma baieti... chiar nu va zgarie pe creier imaginea unu avionas pe sub burta unui gigant (la cativa metri)? si ne mai miram de ce la tara nu se foloseste hartia igienica si se prefera fituici de genul asta".

Cea mai dura remarca vine insa din partea unui cititor al Ev.Z. care, a urmarit mitingul aviatic si a ascultat convorbirile radio cu turnul. "Afirmatia dvs. din articol este total neadevarata. Pilotii aflati la miting au facut haz de faptul ca toate aeronavele Aeroclubului au fost tinute la sol sau indepartate cu 20 km fata de zona respectiva cu mai bine de 10 minute inainte si chiar si dupa sosirea curselor, de parca 5 aeronave in acelasi timp nu ar fi avut loc in zona Baneasa.

S-a comentat, in acest spirit, chiar si despre cum ar opera controlorii nostri la Frankfurt unde intervalele de siguranta sunt de ordinul secundelor sau in alte zone de zbor ale marilor aeroporturi din Germania, Austria, Ungaria etc., unde la distante de sub 2 km zbora aeronave de toate tipurile, de la parapante si pana la Boeing, fara a genera "catastrofe aviatice". Doamnele care au scris acest articol ar fi trebuit sa se documenteze inainte, sa vizioneze filme despre activitatea de de zbor din aceste zone si sa studieze protocoalele incheiate intre organele de trafic ale acestor aeroporturi si aviatia de categoria a IV-a, ca sa constate ca si in acest domeniu suntem foarte departe de Europa.

In Romania, daca se ridica un avion de la armata sau transport in aer pe zeci de km toata lumea trebuie sa stea jos ca altfel e "catastrofa". Cat priveste pilotul "anonim" al Aeroclubului care povesteste acest incident, daca el chiar exista, (eu ma indoiesc) inseamna ca isi recunoaste greseala enorma de a nu fi urmarit spatiul aerian in care zboara, daca a ajuns la cativa metri de burta Boeing-ului, stiut fiind ca aeronava sa zbura dupa regulile ZBORULUI LA VEDERE, DECI II REVENEA RESPONSABILITATEA sa urmareasca si sa evite ORICE aeronava din spatiul in care zboara, indiferent care ar fi fost aceasta, chiar daca turnul ar fi gresit si ar fi trimis in zona o escadrila de Boeing-uri (...) Este goana dupa senzational responsabila de titlul pe care l-ati folosit? (...)

Articolul de fata, intre altele nu este prea documentat si este destul de clar, chiar si pentru cineva nu prea competent in domeniu, ca interesele promovate nu au nici o legatura cu informatia. De ce ati publicat articolul la atata timp dupa asa zisul eveniment? E greu "pixul" sau nu aveati "comanda" trimisa inca?"

Stoicescu il ataca pe Dobre

"Ministrul Gheorghe Dobre nu are nici un motiv sa critice activitatea conducerii Directiei Aviatiei Civile pentru singurul fapt ca acest domeniu a inregistrat cel mai pozitiv trend din ultimii ani - potrivit constatarii Comisiei de Audit si PEEN Revue al Comsiei Europene, care a recomandat conducerii Aviatiei Civile din Romania sa impartaseasca experienta acumulata si altor state care doresc integrarea.

Nu am solicitat niciodata vreun termen ministrului Dobre, care a luat ilegal masura indepartarii mele din functia publica pe care o indeplineam, iar pana in prezent, fata de mine a avut un singur repros: "era mai bine cu cei care au fost, si mai ales cu Mitrea cu care probabil aveti afaceri!", a conchis Sorin Stoicescu.

Pentru cititorii nostri

Citeste si:

Ieri, EV.Z. a dezvaluit cum, "o catastrofa aviatica a fost evitata numai de indemanarea pilotilor care au participat la mitingul aviatic din 19 iunie 2005". "Caz unic in istoria aviatiei civile romane. Viata a sute de oameni ar fi putut fi curmata intr-o secunda (...) pe aeroportul Baneasa". EV.Z. descrie in continuare, cum un avion Extra 300L al Aeroclubului Romaniei a trecut la doar cativa metri pe sub burta unui Boeing 737 al Blue Air, intreaga dezvaluire fiind facuta sub protectia anonimatului pilotului Extra.

Evenimentul Zilei acuza alte ziare ca au beneficiat de bani de la bugetul de stat prin intermediul publicitatii de stat. Cotidianul amintit s-a erijat intr-un critic vehement al celor care au semnat astfel de contracte cu societatile la care se afla in proprietatea statului. Fara alte comentarii, publicam, in cele ce urmeaza, lista cu publicitatea de stat aparuta in Evenimentul Zilei in ultima perioada.

Lista publicitatii de stat la Evenimentul Zilei

Evenimentul Zilei acuza alte ziare ca au beneficiat de bani de la bugetul de stat prin intermediul publicitatii de stat. Cotidianul amintit s-a erijat intr-un critic vehement al celor care au semnat astfel de contracte cu societatile la care se afla in proprietatea statului. Fara alte comentarii, publicam, in cele ce urmeaza, lista cu publicitatea de stat aparuta in Evenimentul Zilei in ultima perioada.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (29 martie, 4 aprilie, 13 aprilie, 28 aprilie)

SAPARD - Ministerul Agriculturii (1 februarie, 1 martie, 4 aprilie, 3 mai, 1 iunie)

Banca Comerciala Romana ( 4 ianuarie, 6 ianuarie, 14, 21, 22, 23 martie,28 martie, 30 martie, 13 aprilie, 21 aprilie, 28 aprilie, 3 mai, 11 mai, 13 mai, 19 mai, 24 mai, 27 mai)

Ministerul Sanatatii (5 martie, 19 martie, 30 aprilie, 7 mai, 19 iunie, 9 iulie)

SIF Muntenia (17, 18 martie)

Consiliul Local Cluj Napoca (12 martie)

Universitatea de stat "Ovidius" ( 4 iulie)

Casa de Economii si Consemnatiuni ( 26 aprilie, 11 mai, 16 mai, 26 mai, 31 mai, 29 iunie)

Primaria Municipiului Bucuresti (24 aprilie )

Posta Romana (3 mai, 5 mai)

Autoritatea Nationala pentru Turism ( 5 mai, 11 mai, 16 mai, 18 mai, 22 mai, 23 mai, 25 mai)

Ministerul Integrarii Europene (13 mai)

Guvernul Romaniei ( 26 aprilie, 28, 29 aprilie, 4 iulie)

Romsilva (25 mai, 3 iunie, 8 iunie)