Dupa Ministerul Muncii, care intentiona sa injumatateasca indemnizatia de crestere a copilului, iata ca a venit randul Ministerului Sanatatii sa-i bage in sperieti pe amarasteni. Pe site-ul acestuia din urma a fost afisat un proiect de ordonanta supus dezbaterii publice, care modifica si completeaza OUG nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate. In nota de fundamentare a actului normativ se precizeaza ca noile prevederi se incadreaza in planul de masuri al programului de guvernare! Lucru cu atat mai grav cu cat schimbarile propuse vizeaza extinderea obligatiei contributiei la fondul de sanatate la toate categoriile populatiei.

Cea mai importanta si exploziva schimbare pe care o aduce ordonanta pentru modificarea si completarea OUG nr. 150/2002 este inlocuirea alineatului (1) al articolului 51. In noua sa forma, acesta prevede ca persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti pentru asigurarile sociale de sanatate". Punct. La acest alineat, OUG 150/2002 mai cuprindea, inainte de punct, o virgula, dupa care urmau cateva cuvinte extrem de importante: "cu exceptia persoanelor prevazute la articolul 6 alineatul (1)".

Adica obligativitatea platii contributiei pentru sanatate avea cateva exceptii. Iar aceste exceptii sunt enumerate in art.6 alineatul 1 al OUG 150/2002: "toti copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca; sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate; persoanele cu handicap care nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte surse; pensionari de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii I.O.V.R. si alte categorii de pensionari; bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate; femeile insarcinate si lauzele, daca nu au nici un venit sau au venituri sub salariul de baza minim brut pe tara etc.".

Scoaterea exceptiilor de la plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate si, mai ales, a precizarii clare din articolul 51 va da nastere unei stari de confuzii, care va netezi calea Ministerului Sanatatii pentru a scoate bani si din piatra seaca. Precizarea clara a exceptiilor in articolul 51 este un procedeu legislativ utilizat in conceperea actelor normative, tocmai pentru indepartarea oricarui echivoc. Cu siguranta ca aceasta modificare se inscrie in anuntatele masuri de largire a masei de contribuabili la sistemul de sanatate, aceasta fiind o ultima solutie a lui Cinteza de a iesi din criza fara precedent a sistemului sanitar.

Calitatea de asigurat, in pericol de disparitie

Dupa trei luni de la ultima plata a contributiei catre fond, calitatea de asigurat si drepturile de asigurare inceteaza, se precizeaza in proiectul de ordonanta. Cu alte cuvinte, daca angajatorul a "uitat" sa plateasca banii pentru sanatate timp de trei luni, asiguratul nu mai este asigurat si va fi nevoit sa-si plateasca singur serviciile medicale. Totodata, articolul 10 al OUG 150/2002 se modifica, astfel incat contractul-cadru nu mai "reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale", ci doar "cuprinde reglementari generale".

Acestea nu vor mai stabili "criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii si alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului". Faptul va deschide calea Ministerului Sanatatii pentru lansarea pachetului de baza de servicii medicale la standarde cu mult inferioare, fara nici un fel de piedica legislativa. In plus, prevederile amintite se vor realiza fara consultarea reprezentantilor legali ai furnizorilor de servicii medicale, asa cum stipuleaza acum OUG 150/2002.

O alta schimbare pe care o aduce proiectul de ordonanta este aceea ca "pentru persoanele aflate in evidenta Departamentului pentru Munca in Strainatate, contributia la fond se calculeaza prin aplicarea cotei de 6,5% la valoarea a doua salarii de baza minime brute pe tara. La fel se va proceda si in cazul persoanelor care se asigura facultativ.

Potrivit noilor reglementari, neachitarea in termen a contributiilor va fi urmata de aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere. O alta noutate este aceea ca in cazul persoanelor care prin faptele lor aduc prejudicii sau daune sanatatii altei persoane raspund potrivit legii si suporta cheltuielile ocazionate de asistenta medicala acordata, obligatia recuperarii banilor va reveni unitatilor sanitare, si nu caselor de asigurari, ca pana acum.

Cum aceasta recuperare se face foarte greu, in special ca sunt foarte multe cazuri in care persoana vinovata este decedata, daca vorbim despre accidente rutiere, este de asteptat ca spitalele sa se ingroape in procese si in dificultati financiare, mai ales ca aceste cheltuieli nu vor fi suportate de fond.

Desi la articolul 6 al OUG 150 se prevad exceptii de la plata asigurarilor sociale de sanatate, din articolul 51, unde este stipulat clar ca persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti pentru asigurarile sociale de sanatate, dispare dubios precizarea ca anumite categorii sunt exceptate de la asemenea plati. Acest lucru creeaza premisele guvernantilor pentru reducerea categoriilor care nu platesc asigurari de sanatate. Ne intrebam insa cum vor plati cei fara venituri sau cum se va calcula proportia de 6,5% in cazul copiilor?

Branzan: 'E imposibil sa faca o asemenea magarie>>

"Este o contradictie intre articole si ordonanta nu cred ca are cum sa treaca. In cazul exceptiilor, doua articole se bat cap in cap. Oricum, nu-l vom lasa asa. In plus, este imposibil sa faca o asemenea magarie, pentru ca statul este obligat sa asigure servicii medicale pentru toti cetatenii sai, fara conditionarea platii pentru cei care nu au posibilitati. Este o aberatie care nu se regaseste in nici o tara din Europa".

Autorii 'magariei>>

Pentru "multumiri" fata noile masuri, viitorii contribuabili se pot adresa celor doi autori ai proiectului de ordonanta, Mircea Cinteza, ministrul sanatatii, si Cristian Vladescu, presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.