Sindicalistii feroviari dau in judecata administratiile CFR pentru nerespectarea articolului 247 din Codul Muncii, potrivit caruia, in conditiile in care a expirat contractul colectiv de munca din domeniul de activitate (in acest caz - 17 martie 2005), administratia este obligata sa aplice contractul la nivel superior. La randul lor, administratiile feroviare au facut recurs, la Curtea de Apel Bucuresti, in ceea ce priveste legalitatea grevei, solicitarea urmand sa fie judecata maine.

Conducerile societatilor feroviare cerusera instantei sa suspende cele doua greve declansate separat de ceferisti si sa le declare ilegale, dar, in ambele cazuri, justitia a dat castig de cauza angajatilor. Potrivit legii, greva nu are un termen limita insa, dupa cele 20 de zile, cele doua parti pot cere constituirea unei comisii de arbitraj care sa rezolve litigiul. Zodie spune, insa, ca aceasta comisie nu ar rezolva nimic atat timp cat administratia nu a oferit nici o majorare de salariu pana acum. Sindicalistii de la calea ferata, aflati in greva generala de trei saptamani, au cerut o majorare salariala medie de 10,7% si 20 de tichete de masa lunar.

Administratia ofera doar zece tichete in plus pana la sfarsitul anului (cinci de la 1 iunie si cinci de la 1 octombrie) si sustine ca nu poate oferi nici o majorare salariala, cat timp bugetele de venituri si cheltuieli ale CFR Calatori si CFR Marfa sunt plafonate, avand in vedere ca societatile feroviare se afla pe lista de monitorizare la cererea FMI.

Citeste si:

Ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Gheorghe Dobre, a declarat ieri, ca administratiile CFR Marfa si CFR Calatori au solicitat instituirea Comisiei de Arbitraj care sa puna capat grevei declansate pe 8 iunie de catre mecanicii de locomotiva si angajatii din depouri. Referindu-se la plata salariilor ceferistilor care au ales sa protesteze, Dobre spune ca, "potrivit legii, acestia vor primi doar jumatate din avans pentru ca pe perioada grevei au lucrat jumatate din timp".

Liderul mecanicilor de locomotiva, Voicu Sala declara la randul sau ca sindicalistii nu sunt de acord cu institutia arbitrajului, deoarece in componenta Comisiei intra doi arbitri - unul din patronat, unul din Ministerul Muncii - considerati de catre protestatarii "tot patronat", si un singur arbitru din partea grevistilor. "Noi am putea accepta arbitrajul, dar exista un punct din lege care spune ca hotararea de arbitraj este definitiva si face parte integranta din contractul colectiv de munca. Care contract? Acesta nu mai exista la calea ferata", spune Sala. Asadar, pana la solutionarea conflictului, in continuare, pe calea ferata este asigurata doar o treime din activitatea normala.