Uciderea calugaritei Irina Cornici, 23 de ani, in urma unei exorcizari arunca Romania in Evul Mediu. La sfarsitul acestei saptamani, toate marile ziare si agentii de presa din intreaga lume au preluat stirea despre suferinta tinerei schizofrenice, omorata de calugarul Daniel Petru Corogeanu. Articole despre povestea dramatica si incredibila au fost publicate in "USA Today", "Sunday Mail", "Sunday Times", "Jerusalem Post", "The Scotsman".

Informatia a fost prezentata si de posturi de televiziune ca BBC News sau Channel Five. Mai mult, calugarul Daniel este cel care a tinut slujba de inmormantare a femeii ucise de el. "In lacasurile de cult din Romania, exorcizarea se practica pe scara larga. Este o practica in traditia Bisericii Ortodoxe", a declarat, pentru "Evenimentul zilei", Razvan Codrescu, 46 de ani, comentator religios si redactor-sef al publicatiei "Lumea Credintei". "Ceea ce se intampla intr-o comunitate monahala poate parea straniu pentru cineva din afara."

Cel putin doua manastiri pe judet

Dupa 1989, viata monahala din Romania a cunoscut un reviriment greu de imaginat cu un an mai inainte, cand Biserica se afla sub controlul strict al Partidului Comunist. Comentatorul religios Razvan Codrescu a spus ca, la aceasta ora, nu e judet din tara care sa nu aiba cel putin doua manastiri. Pe vremea lui Ceausescu, in Romania erau cel mult 100 de lacasuri monahale. Acum sunt peste 500.
Dupa 1989, foarte multi credinciosi au donat bani pentru a se ridica biserici sau schituri. "Intr-un fel, multi oameni cred ca prin donatii isi cumpara iertarea pacatelor", spune Razvan Codrescu.

Delirul mistic

"Sunt multe persoane care se indreapta spre manastiri pentru a-si da un sens existentei", a declarat, pentru "Evenimentul zilei", psihologul Cristina Levitichi, 31 de ani, de la Spitalul "Victor Gomoiu" din Bucuresti. "La persoanele care sufera de schizofrenie se poate instala delirul mistic. Au halucinatii vizuale si auditive, discursul este ilogic", a mai declarat psihologul Cristina Levitichi. "In cazul in care exista nevoi personale nesatisfacute, apelul la o viata retrasa si profund mistica nu vine in ajutorul persoanei cu o afectiune psihica", a mai declarat psihologul Cristina Levitichi. Crima de la Manastirea din Tanacu arata ca fantomele Evului Mediu bantuie inca Romania.

"Dracii nu pot fi vindecati cu pastile"

Preotul Daniel Corogeanu, de la Manastirea "Sfanta Treime" din Tanacu, povesteste de ce a tinut-o pe maicuta sechestrata.

EVZ: De ce nu ati dus-o la spital pe maica Irina?

Calugarul Daniel: Pentru ca de trei ori am sunat Salvarea si n-a venit. A zis sa ne descurcam. "Nu-i treaba noastra, rugati-va! Cu credinta si cu rugaciunea voastra", asa au spus. Si se adauga fratele Irinei. Daca el ar fi spus "hai la spital!", mergeam la spital. Dar el a cerut, a insistat sa ramana la rugaciuni la manastire.

Si dumneavoastra ati vrut ca ea sa mearga la spital?

Nu. Intreaga obste care ne vedeti aici a hotarat sa facem rugaciune. Nu s-a facut ceva silit. Toti am stat in jurul ei in biserica si ne-am rugat la Dumnezeu sa o faca bine. N-am inventat noi metode de exorcizare, crucificari sau altfel de rugaciuni. Am facut totul dupa carte, am facut Sfanta Liturghie, Moliftele Sfantului Vasile, Sfantului Ioan Gura de Aur, toate dupa carte.

Facea clabuci

Si cum a reactionat?

Prima zi a fost greu, greu, greu... De aceea i-am si pus la gura... Cum sa nu-i pui la gura daca spune prostii, te injura. Cine se poate ruga cand aude prostii in jur? I-am pus la gura, dar asta nu inseamna ca a murit. Se zbatea. Cand am ajuns cu Sfantul Potir in dreptul ei tremura ca altceva. A trebuit sa astept sa se linisteasca ca sa pot s-o ating. Un bolnav mintal nu reactioneaza asa. Nu primea aghiasma, anafora si facea clabuci. Se vedea ca nu era boala mintala, erau duhuri rele.

Am plans pentru ea, n-a vrut nimeni s-o omoare. Se vede unde a fost legata, se vad urmele la maini si la picioare. Atat. Un om legat la mani si la picioare nu moare. Dupa trei zile de post, nu moare! Nimeni nu moare, dar daca asa a randuit Dumnezeu...

Nu suferea de nici o boala?

Am constatat cu totii ca era vorba de diavol, si asta se demonstreaza clar. Prin cuvintele ei, prin comportamentul ei. Este deosebirea dintre un nebun psihic si un indracit. Toti care am fost
in jurul ei am constatat clar, suta la suta, ca era vorba de diavol. Se vedea ca era influenta duhurilor rele. Este ceea ce nu crede presa, si nu credeti pentru ca n-aveti credinta. Pentru ca nu credeti ca exista diavol. Si va fac o propunere, daca vreti, senzationala.

Citeste si:

Sa va duceti la alte manastiri, unde sunt cazuri nu unul la o luna, la doua luni! Ca sa vedeti cazuri in fiecare zi. Duceti-va la Calugareni (langa Suceava - n.r.) si o sa vedeti cum actioneaza posedatii, ca nu poti sa-i tii nici macar in lanturi. Se ridica in sus, cad in cap, fac tot felul de nebunii. Pe ei de ce nu-i duce la doctor? Dracii nu se vindeca luand pastile. Diavolii fug cu post si rugaciune.

Cum ati constatat ca e vorba de diavol?

Pentru ca rostea cuvinte si facea gesturi care demonstrau numai existenta diavolului. Am fost obligati sa-i facem aceasta randuiala de rugaciuni si a trebuit sa o legam. E ceea ce lumea nu intelege.

Si cum s-a ajuns sa fie crucificata?

Fals! Ceea ce spuneti prin presa ca a fost pusa pe o cruce cu valoare simbolica e fals. Rastignita? N-avea nici un rost. La Sfantu Petru cand a fost vorba sa fie omorat, si alti sfinti nu au fost considerati vrednici sa fie pusi pe cruce ca Mantuitorul, si au cerut sa fie pusi invers, cu capul in jos. Iar noi n-aveam voie sa facem o chestie din asta cu valoare simbolica. Maica Irina a fost pusa pe o targa. Practic, erau doua scanduri initial.

Crucea e acum la politie. Erau doua scanduri care sunt cu urme de mortar pe ele. Si pentru ca era nevoie ca la rugaciune sa fie legata si la maini, ca nu puteai sa o tii legata asa gramada, a trebuit sa-i intind mainile. Si n-am facut decat sa aplicam o scandura invers. Care a facut, aparent, o cruce. Dar daca ne uitam bine la ea, nu-i o cruce. Pentru ca dupa cum oamenii isi fac cruce stramb si-si bat joc de crucea lui Dumnezeu care-a fost dreapta, nu faceam noi o cruce asa stramba. Daca aveam de gind sa facem o cruce, faceam o cruce ca lumea. Nu una stramba, din
scanduri aiurea, din deseuri. Singurul motiv pentru care am facut acea improvizatie a fost pentru imobilizarea ei.

Dar cand a inceput sa se simta rau din nou?

E fals ca a murit pe cruce, infometata, insetata. Fals. A treia zi dupa slujbe, dupa rugaciuni s-a simtit mai bine. I-am dat sa manance, a mancat paine cu ceai. Toti ne-am bucurat si am crezut ca e sanatoasa. Deci nu este vorba nici de strangulare. Iarasi afirmatii oribile, obraznice, hulitoare. Sa afirmi ca a fost strangulata. Cand ea, in ultima faza, s-a simtit bine, a fost dezlegata, a mancat.

Si au spus doctorii ca a murit la manastire. Fals! N-a murit la manastire. La noi a lesinat. E un moment pe care doar Dumnezeu il intelege. Noi nu putem sa ni-l explicam logic. Numai Dumnezeu poate sa ne lamureasca cum, dupa ce a mancat, i-a recunoscut pe ceilalti, a cazut ca intr-un lesin. Am crezut ca-i un somn, dar dupa aceea am vazut ca-i o coma si-am chemat Salvarea imediat.

Fratele Irinei Cornici, care era la aceeasi manastire, spune ca banii i-au ucis sora

Procurorul care se ocupa de acest caz, Ovidiu Berinde, a spus ca se asteapta rezultatul unei expertize medico-legale complementare privind cauza exacta a mortii tinerei maicute. Potrivit primelor cercetari, pe 10 iunie, preotul duhovnic Daniel Petru Corogeanu - ajutat de patru maicute - ar fi sechestrat-o pe maicuta Maricica Irina Cornici, 23 de ani, intr-o chilie, legand-o de maini si de picioare cu sfori. Pe 13 iunie, acestia au legat-o cu lanturi de o cruce de lemn si i-au pus in gura un calus facut dintr-un prosop. Femeia a murit in seara de 15 iunie.

Procurorul Ovidiu Berinde a declarat: "A trebuit sa autorizam ca trupul femeii sa fie dus la manastire pentru ca nu mai putea sta mult in morga. Cei de la manastire au spus ca o vor ingropa crestineste". El a mai adaugat ca a inceput urmarirea penala impotriva staretului si a celor patru maici.

Tatal vitreg

Calugarita nu pare sa se fi obisnuit sa spuna cuvinte aspre, ca venite de la un politist. "Eu am stat trei ore in ancheta. Mare-i Dumnezeu", spune maica stareta Ioanida la cateva clipe dupa ce Irina, adormita pentru totdeauna, a fost purtata pe brate de calugaritele Manastirii "Sfanta Treime" pana la masina Manastirii. Pentru a o lua acasa pe Irina a venit tatal vitreg, intr-un taxi galben si cu mainile in buzunare, neintelegand parca ce se intampla in jurul sau.

Preotul Daniel Corogeanu a acceptat ca Irina sa fie dusa acasa de Antohi G. Costica, asa cum s-a recomandat tatal vitreg. "Nu voiau sa mi-o dea, au zis ca sa vina mamica", a spus Costica. Despre mama Irinei, barbatul a afirmat ca se este imobilizata la pat. Toaca, batuta de maicute, nu-l sperie pe Vasile, fratele Irinei. E calugar de trei luni, ajuns la manastire o data cu sora sa. "Eu i-am spus parintelui Daniel, cand a intrebat daca e bine sa o duca la spital, sa continue rugaciunile ca sa se vindece.

Si i-a facut rugaciuni de luni pana miercuri, si miercuri nu s-a mai putut face nimic. Imi pare foarte rau, dar eu am vrut sa obtin o rugaciune de la Duhul Sfant, stiam ca parintele are putere duhovnica" spune Vasile Cornici. Vasile a stat intr-o casa de copii, ca si Irina, de la varsta de trei ani, cand "m-au dat parintii pentru ca n-au avut bani". La majorat a plecat la o familie in Banat si a stat acolo cinci ani. O data la doi ani Irina pleca in Germania unde s-a dus si el. Dupa ce s-au intors au hotarat sa se calugareasca. Vasile spune ca a vorbit cu Irina cu o saptamana inainte de nenorocire.

"Era suparata pentru ca avea 4.000 de euro cu care a venit din Germania, bani pe care i-a lasat la o familie care nu a mai vrut sa-i dea inapoi. S-a suparat, s-a tulburat si a ajuns in starea in care era", spune Vasile, dand vina pentru moartea surorii sale pe pe bani, "ochiul dracului".