Social 4 Mai 2009 00:08
Ministerul Apararii nu mai are bani pentru cumpararea a doua avioane fara pilot, necesare trupelor din Afganistan, care costa aproximativ 1,5 milioane de euro, atribuirea contractului fiind blocata de mai mult de jumatate de an, in urma contestatiei firmei israeliene Elbit Systems.
Ministerul Apararii Nationale nu poate preciza cand se va lua decizia atriburii contractului, aceasta fiind conditionata de alocarea fondurilor necesare pentru cumpararea celor doua sisteme de avioane fara pilot. "Decizia privind atribuirea contractului se va lua numai dupa realocarea fondurilor necesare", se arata intr-un raspuns remis de MApN, la solicitarea NewsIn. Astfel, Armata nu stie daca va mai lua UAV-uri, desi aceasta se afla in Planul Anual al Achizitiilor Publice ale MApN pe 2009 si figura chiar in fruntea listei celor cinci programe pe care Fortele Terestre doreau sa le initieze in acest an.

Doua firme israeliene se bat pentru contractul de 1, 5 milioane de euro al Armatei

Programul pentru inzestrarea Armatei cu doua mini-avioane fara pilot (Unmanned Aerial Vehicle) a ramas mostenire de pe vremea fostului ministru al Apararii, Teodor Melescanu. Atunci, reprezentantii MApN au luat decizia de a se cheltui aproximativ 1, 5 milioane de euro, pentru achizitionarea a doua sisteme de avion fara pilot de tip mini UAV, necesare intaririi securitatii trupelor dislocate in teatrele de operatii externe. Licitatia urma sa se desfasoare prin intermediul Romtehnica, iar anuntul de participare a fost publicat, in octombrie 2008, pe site-ul de Achizitii Publice (SEAP). Costul estimat de MApN pentru cele doua avioane fara pilot era de 1.500.559 euro, fara TVA.

La licitatie, s-au prezentat doua firme de armament, ambele din Israel: Aeronautics Defense si Elbit Systems, care si-au depus ofertele pana pe 21 noiembrie 2008. O luna mai tarziu, Comisia de evaluare a transat contractul in favoarea Aeronautics, insa, celalalt competitor, Elbit, a depus contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC).

MApN precizeaza, la solicitarea NewsIn, ca motivul contestatiei a fost modul in care au fost evaluate ofertele tehnice ale celor doua firme. Astfel, in solicitarea adresata pe 24 decembrie 2008 catre CNSC, Elbit cerea anularea "actului atacat, respingerea ofertei Aeronautics Defense Systems LTD si obligarea autoritatii contractante de a atribui contractul in favoarea ei".

Pe 8 ianuarie 2009, CNSC schimba soarta procedurii de achizitie, admitand "in parte" contestatia formulata de Elbit Systems. "Dispune anularea raportului procedurii de atribuire nr. A3/9715/16.12.2008 si a actelor subsecvente acestuia si continuarea procedurii de atribuire prin reevaluarea ofertei Aeronautics Defense Systems Ltd, in sensul celor prezentate in motivare", se arata in decizia Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor. Pentru ca nici una dintre parti nu a formulat plangere, in termen de 10 zile de la comunicare, decizia CNSC a devenit executorie.

Licitatia sta blocata in asteptarea banilor, Romtehnica nu respecta legea

Practic, din ianuarie pana acum, Comisia de licitatie din cadrul Romtehnica a tot revazut dosarele celor doua firme israeliene, fara a declara, insa, si vreun castigator al licitatiei. De altfel, in legea achizitiilor publice, modificata pe 19 ianuarie, de cabinetul Boc, se stipuleaza clar ca autoritatea contractanta (n.r.-Romtehnica) are obligatia de "a stabili oferta castigatoare (...) in termen de 20 de zile de la data deschiderii ofertelor", iar in cazuri "temeinic motivate", se poate prelungi perioada de evaluare cu cel mult 20 de zile. Totusi, licitatia este blocata de mai bine de cinci luni, in lipsa unei decizii a Romtehnica, desi dosarele celor doua firme israeliene au ramas neschimbate.

Contactat de NewsIn, seful Departamentului pentru Armamente, Ioan Lascu, a declarat ca licitatia pentru UAV-uri nu a fost oprita. "A fost o contestatie, s-a judecat, iar procedura isi urmeaza cursul, conform legislatiei. Este un lucru firesc sa fie contestatii, dar asta nu inseama ca a fost anulat. Castigatorul o sa fie anuntat conform procedurilor", a spus Lascu.

In plus, MApN sustine ca a facut progrese, din stadiul de reevaluare a ofertei castigatoare aflandu-se acum in faza atribuirii contractului. "Licitatia deschisa organizata pentru achizitia a doua sisteme avion fara pilot (mini UAV) se afla in faza de atribuire", comunica MApN, la solicitarea NewsIn.

UAV-uri pentru soldatii din Afganistan


Sistemele de avioane fara pilot uman la bord (UAV) sunt necesare pentru intarirea securitatii trupelor romanesti dislocate in teatrele de operatii, in special in Afganistan. Potrivit specialistilot din MApN, acest tip de tehnica este "absolut necesar" pentru operationalizarea capabilitatii de culegere informatii de tip IMINT (Imagery Intelligence-intelligence provenit din exploatarea imaginilor fotografice, radar, electro-optice, in infrarosu, termice sau multispectrale). "Pe platformele UAV pot fi imbarcate o multitudine de senzori si echipamente face ca structurile IMINT sa aiba capacitatea de a executa o gama extrem de larga de misiuni. Unul dintre cele mai mari avantaje ale utilizarii UAV-urilor il constituie capacitatea de a executa misi uni in zone cu nivel ridicat de amenintare, puternic aparate sau foarte sensibil-unde este posibila pierderea unor avioane de mare valoare, cu echipaj uman la bord, dar si de a transmite informatii “in timp real” sau “aproape real", considera specialistii din MApN.

Conform specificatiilor tehnice din anuntul de participare publicat in octombrie in SEAP, UAV-urile pe care Armata intentiona sa le cumpere erau la standarde NATO si sunt destinate pentru furnizarea in timp real cu acuratete a informatiilor de tip IMINT in sprijinul unitatilor de nivel tactic(pana la Batalion Forte Speciale inclusiv) care executa misiuni de: patrulare, cercetare in mediul urban, protectia fortelor sau securitatea perimetrelor si pentru sprijinul focului artileriei. Sistemul este compus din minim 3 platforme(avioane) complet echipate, statie de lucru terestra(subsistem comanda control si comunicatii) si container de transport si suport logistic.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.