In total, valoarea costurilor rambursabile ale proiectelor pe care le deruleaza Primaria Municipiului Bucuresti se ridica la aproape 330 milioane euro, din 574,4 milioane euro cat este suma integrala. La imprumuturi se adauga si bani din bugetul de stat sau din cel local. Cel mai recent imprumut a fost facut chiar de primarul Adriean Videanu: obligatiuni de 500 milioane euro, cu termen de maturitate de zece ani.

Primaria Municipiului Bucuresti este datoare cu aproape un miliard de dolari. Creditele au fost luate in ultimii sapte ani, incepand din 1998, pentru lucrari la scoli, la drumuri sau la reteaua mijloacelor de transport in comun. Bani frumosi au fost aruncati cu nemiluita in gropile din asfaltul Capitalei, a carei imagine ramane ca dupa bombardament, in tramvaie care scartaie din toate incheieturile sau in reteaua termica, ce are nevoie totusi de ingrijire cel putin doua saptamani in fiecare vara. Milioanele de euro au venit catre Primarie si vor trebui inapoiate in anii urmatori. Situatia "obiectivelor" care au inghitit banii ramane, in mare, aceeasi: vesnic trebuie efectuate lucrari.

Scolile, consolidate antiseismic
Cel mai costisitor proiect din punct de vedere financiar este cel al reabilitarii infrastructurii educationale, pentru care Bucurestiul s-a imprumutat la Banca Europeana de Investitii (BEI) cu 112 milioane de euro, bani pe care va trebui sa ii ramburseze pana in 2028.

Trebuie realizate lucrari de consolidare la 106 unitati de invatamant pentru diminuarea riscului seismic, dar si lucrari de intretinere sau reparare a bazei didactico-materiale.
Tramvaiele reduc poluarea, dar incurca traficul
Modernizarea infrastructurii retelei de tramvai in zona de sud-vest a Capitalei a necesitat un imprumut, la aceeasi banca, de 63 milioane de euro. Si asta in conditiile in care valoarea totala a proiectului este de 126 milioane de euro. Suma va trebui inapoiata, conform intelegerilor intre cele doua institutii, pana in 2019. Municipalitatea vrea sa modernizeze 126 de tramvaie simple TATRA T4R, pentru a spori siguranta calatorilor, a reduce poluarea fonica si vizuala, dar si a micsora timpul de asteptare. Soferii insa se plang ca lucrarile si apoi liniile de tramvai ingusteaza carosabilul si cresc aglomeratia in trafic.

Centrul istoric - reabilitat la pachet cu retelele de apa
Un alt proiect care inghite milioane bune de euro este cel de "reabilitare a centrului istoric al Bucurestiului, fluidizarea traficului si modernizarea punctelor termice". Pentru toate acestea, Primaria s-a imprumutat cu 51,5 milioane de euro, pe care le va rambursa, pana-n 2014, Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Desi traficul a fost inchis cu mai bine de trei luni in urma in zona centrului istoric, nici pana acum lucrarile nu au inceput. In acelasi timp, profitul investitorilor care fac afaceri in zona s-a redus cu pana la 50%, iar unii chiar au dat faliment.

Citeste si:

Strazile, pe hartie, fara gropi din 2006
Pentru infrastructura urbana, Bucurestiul s-a imprumutat 41,45 milioane euro, tot de la BEI, pe care trebuie sa le inapoieze pana in 2015. La sfarsitul acestui an, schimbarea ar trebui sa fie vizibila: fara gauri in asfalt.

Sistemul de taxare composteaza 7 milioane de euro
Modernizarea sistemului de taxare in cadrul mijloacelor de transport in comun inghite alte sapte milioane de euro rambursabile pana-n 2020, lucrarile la alimentarea cu apa - 18,8 milioane dolari de la Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD), iar modernizarea sistemului de termoficare in Capitala, alte 35 milioane de euro, rambursabile catre BEI pana-n 2018. Municipalitatea sustine ca pasajul trebuie facut in primul rand pentru ca Bucurestiul nu mai suporta tot tranzitul prin zona centrala. Executarea pasajului inseamna inchiderea inelului principal de circulatie in jurul zonei centrale: B-dul Titulescu, Iancu de Hunedoara, Mihai Bravu, Calea Vacaresti, Soseaua Oltenitei, Viilor, B-dul Tudor Vladimirescu, Soseaua Panduri, Grozavesti, Pasajul Suprateran Basarab si, din nou, B-dul Titulescu. Nodul de la Basarab, prin realizarea pasajului, schimba practic tot sistemul de trafic din partea de nord-vest a orasului.

Rame noi pentru RATB cu 1,5 milioane de euro bucata

Cheltuielile estimative pentru achizitia a 50 de rame tramvai necesare Regiei Autonome de Transport Bucuresti se ridica la aproape 2.800 miliarde de lei - aproximativ 1,5 milioane de euro pe vehicul. Motivatia cumpararii acestora este ca parcul de tramvaie s-a redus in ultimii ani. Daca in 1989 existau 707 tramvaie, acum mai functioneaza doar 551.