Instanta a declarat, ieri, legala greva generala declansata cu sase zile in urma de mecanicii de locomotiva si angajatii din depourile CFR, actiunea sindicatelor feroviare putand, astfel, continua. Sectia litigii si conflicte de munca a Tribunalului Bucuresti a respins actiunile CFR Marfa si CFR Calatori de declarare a grevei feroviarilor ilegala, in unanimitate de voturi. Instanta a respins, totodata, cererea de interventie a Ministerului Transporturilor. Legalitatea grevei a fost contestata in instanta de administratiile companiilor feroviare, demersul survenind respingerii, de catre Curtea de Apel Bucuresti, a solicitarii de a dispune suspendarea pentru 30 de zile a protestului.

Administratiile au invocat prevederea Legii conflictelor de munca potrivit careia nu este permisa declansarea unei greve pentru modificarea unui act normativ, in acest caz hotararea de guvern prin care au fost stabilite bugetele de venituri si cheltuieli ale CFR Calatori si CFR Marfa. Liderul mecanicilor de locomotiva, Sala Voicu, declara, inainte de pronuntarea in acest caz, ca justitia nu are motive sa declare greva ilegala si ca protestul va continua pana ce salariatii obtin ce au cerut. Negocierile purtate pe parcursul tuturor zilelor de greva nu au dus la stingerea conflictului, intrucat fiecare dintre parti si-a mentinut punctul de vedere, sindicalistii cerand majorari salariale medii de 10,7% si 20 de tichete de masa, in timp ce administratia a oferit un numar mai redus de tichete, imbunatatirea conditiilor de munca, dar nu si majorarea salariilor.

Liderii sindicali mai spera la o rezolvare a conflictului doar printr-o interventie din partea premierului Calin Popescu Tariceanu si a presedintelui Traian Basescu - fost ministru al Transporturilor. Sindicalistii nu au trimis insa nici o solicitare oficiala in acest sens, ci asteapta ca premierul si presedintele sa intervina din proprie initiativa. Mecanicii de locomotiva si angajatii din depouri au intrat in greva generala, miercurea trecuta. Conform legii, este asigurata o treime din activitate, astfel ca la nivel national circula, pe timpul grevei, 24 de trenuri rapid, 14 intercity, 18 accelerat, 413 trenuri personal si 24 de trenuri internationale. O situatie similara a fost in cazul grevei de o zi a postasilor, din luna aprilie.

Atunci, Compania Nationala Posta Romana (CNPR) considera greva ilegala, facand referire la articolul 58 din Legea 168/1999, care prevede ca "nu pot constitui obiect al conflictelor de interese revendicarile salariatilor pentru a caror rezolvare este necesara adoptarea unei legi sau a altui act normativ". Sindicatele cerusera majorarea salariilor cu 16%. Fondul de salarii a crescut in 2005 cu doar 4% fata de anul precedent, intrucat - printr-o hotarare de Guvern - compania fusese inclusa pe lista societatilor monitorizate. In urma unor negocieri, sindicatele si administratia au cazut de acord, printre altele, asupra majorarii salariilor cu 3%, iar greva a incetat. Totodata, administratia a promis sindicalistilor ca isi va retrage actiunea in instanta.