Mecanicii de locomotiva si angajatii din depouri au intrat in cea de-a sasea zi de greva si sustin ca aceasta va continua pana cand angajatii vor primi o crestere medie a salariilor cu 10,7% si 20 de tichete de masa lunar. Ultima oferta facuta de catre administratiile celor doua companii-

CFR Marfa si CFR Calatori, acordarea a 10 bonuri de masa si imbunatatirea conditiilor de munca, nu a fost acceptata de catre sindicalisti. In aceasta situatie, administratia companiei CFR Calatori a cerut magistratilor sa constate ilegalitatea grevei si justitia urmeaza sa se pronunte astazi. Potrivit legislatiei in vigoare, greva ceferistilor este ilegala deoarece Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca precizeaza foarte clar la articolul 8 ca "nu pot constitui obiect al conflictelor de interese revendicarile salariatilor pentru a caror rezolvare este necesara adoptarea unei legi sau a altui act normativ". Sindicalistii cer marirea salariilor, dar aceasta crestere nu a fost prevazuta in bugetul pe acest an, motiv pentru care acceptarea sporurilor salariale ar insemna o data cu emiterea unei hotarari de guvern si comiterea unei ilegalitati.

Cu toate acestea, sindicalistii continua greva, dar Legea nr. 168/1999 stipuleaza ca "orice conflict de munca ce intervine intre salariati si unitati si in legatura cu inceperea, desfasurarea si inchiderea negocierilor colective se solutioneaza de catre parti potrivit procedurilor reglementate prin prezenta lege". Or, sindicalistii de la calea ferata nu au respectat prevederile legale si, ca atare, mai mult ca sigur vor fi buni de plata.

Citeste si:

Liderul mecanicilor de locomotiva, Sala Voicu, considera, la sfarsitul saptamanii, ca justitia nu are motive sa declare greva ilegala, adaugand in acelasi timp ca "hotararea de guvern trebuie corelata cu grila si daca ies 6, 8 sau 10 procente, noi suntem de acord". Practic, liderul de sindicat recunoaste ca singura solutie pentru stingerea conflictului ar fi emiterea unei hotarari de guvern, ceea ce, coroborat cu Legea nr. 168/1999, ar conduce la faptul ca greva este ilegala.

Gheorghe Noaptes, directorul general de la CFR Calatori, precizeaza ca administratia poate acorda cinci bonuri de masa de la 1 iulie si inca cinci de la 1 octombrie, obligandu-se totodata sa imbunatateasca conditiile de munca ale angajatilor. Oferta administratiei nu a fost acceptata de catre sindicalisti, fapt pentru care greva continua. Numai la CFR Calatori, pierderile zilnice directe, estimate la biletele vandute, se ridica la circa cinci-sase miliarde de lei.

Curios este faptul ca sindicalistii au intrat in greva tocmai in aceasta perioada, desi au stiut de anul trecut ca in bugetul pentru 2005 nu era prevazuta nici o crestere salariala, intrucat cele doua companii se afla sub monitorizarea FMI. In plus, demersul liderului Voicu Sala ridica mari semne de intrebare, mai ales ca acesta este coleg de partid cu actualul ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre. Surse din cadrul sindicalistilor au precizat, deocamdata sub protectia anonimatului, ca demersul lui Voicu Sala ar viza si faptul ca acesta doreste ca transporturile sa fie dirijate de catre un ceferist democrat din judetul sau. Curios este faptul ca liderii de sindicat au declansat greva pentru majorarea salariilor, dar indemnizatiile sindicale ale acestora sunt de doua sau chiar trei ori mai mari decat salariile pe care le primesc.