Social 1 Aprilie 2009 13:27
Ministerul Apararii Nationale (MApN) ia in calcul achizitionarea a 24 de avioane multirol, de preferinta noi, pentru a putea face trecerea catre avionul de generatia a cincea, decizia luandu-se in viitorul CSAT, a declarat marti secretarul pentru politica de aparare si planificare, Viorel Oancea.

Potrivit lui Oancea, prioritatea MApN in planul inzestrarii strategice o reprezinta programul multirol.
“Prioritatea numarul unu este programul multirol, din cele sase programe de inzestrare strategica. Decizia privind viitorul avion multirol se va lua in viitorul CSAT in functie de resursa financiara care este necesara si capacitatile de operare a acestor avioane, la care se adauga mentenanta. Sunt anumite situatii in care ele costa mai putin dar cand vezi mentenanta care este incepi sa-ti pui intrebari”, a spus secretarul de stat din MApN, citat de NewsIn.

Astfel, Ministerul Apararii va prezenta in CSAT o analiza detaliata a fiecarui tip de avion dintre variantele existente, in functie de care membrii Consiliului vor lua o decizie. „In CSAT vor merge mai multe propuneri si speram ca se va alege varianta optima. Vom prezenta toate variante existente, cu toate costurile pe care le implica si o analiza detaliata a fiecaruia: Eurofighter, F-16 sau Gripen, Rafalle”.

Intrebat despre posibilitatea de a cumpara avioane vechi, Oancea a raspuns ca nu este de dorit acest lucru, deoarece nu s-ar mai putea face trecerea catre avioanele de generatie a cincea, disponibile peste 8-10 ani. „ Stim foarte bine ca avioanele de generatia a cincea vor fi cam peste opt zece ani, iar acestea sunt cele mai bune si operative. Acum noi vrem sa luam avioane de generatia a patra. Noi suntem prea saraci ca sa cumparam lucruri ieftine. Daca luam acum niste avioane care deja sunt depasite, patruzeci de ani nu mai putem cumpara nimic pentru ca atat tine resursa lor de zbor. Atunci inseamna ca am ramane in urma acestor avioane de generatia a cincea. Peste 8-9 ani, atunci cand si noi vom fi mai bine situati financiar sa incercam sa luam avioane de generatia a cincea”, a precizat Oancea.

Secretarul de stat din MApN considera ca nu se impune achizitionarea a 48 de avioane, asa cum se declarase initial, ci mai degraba 24 ar fi numarul onecesar care ar putea asigura cerintele NATO, dar si necesarul intern pentru Politia Aeriana.

„Necesare nu ar fi chiar 48. Stiu ca NATO ne-au cerut sa avem 12 avioane de lupta si patru avioane de patrulare. Minim 16, deci. Probabil ca 24 ar fi numarul optim de avioane, pentru ca este nevoie sa mai avem alte cateva avioane de rulaj, pentru politia aeriana. Trebuie luat numai numarul necesar de avioane”, a spus Viorel Oancea.

De altfel, oficialul MApN este de parere ca achizitiile ar trebui facute etapizat cu accent pe asigurarea necesarului trupelor care sunt mobilizate in teatrele de operatii externe.

„Trebuie etapizat: si avioane si masini de transport militar si elicoptere, tot ce avem nevoie. Nu poti sa iei acum 800 de transportoare, ca nu ai nevoie de atatea. Iei doar cate sunt necesare in teatre si inca cateva ca sa faca in tara antrenament pe ele. Eu cred ca trebuie sa punem accent pe dotarea trupelor care actioneaza in teatre de razboi la cel mai inalt nivel. Altfel, mergi cand stii ca esti dotat cu tot ce trebuie si ai tehnica corespunzatoare si altceva cand incropesti, numai ca acum suntem putin jenati financiar”, a mai spus Oancea care a adaugat ca „ar fi bune” si cumpararea de elicoptere noi, tocmai pentru a spori gradul de siguranta la sol al trupelor din teatre.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.