La mai putin de 24 de ore de la descoperirea drogurilor in Portul Constanta, politistii din cadrul Directiei Antidrog Bucuresti au operat primele arestari in acest caz. Din surse neoficiale, se pare ca cele trei persoane audiate de procurorii Parchetului General sunt administratorii firmei "Rovimi" SRL din Cluj-Napoca. Doi dintre cei "saltati" sunt romani, iar al treilea este cetatean olandez. Purtatorul de cuvant al Directiei Generale Antidrog Bucuresti a refuzat, insa, sa confirme acest lucru, spunand ca ancheta este inca in desfasurare si ca nu poate oferi detalii despre eventualele arestari.

Filiera peruana

Politia de Frontiera si Vama Constanta au fost sesizate de grupari antidrog straine ca prin portul de la Marea Neagra va fi tranzitata o cantitate mare de stupefiante. Pe data de 19 mai, in Portul Constanta, nava "Maersk Ahram", sub pavilion egiptean, venita din portul Manzanila - Panama, a lasat trei containere incarcate cu faina de peste. Desi tara de provenienta era Peru, containerele au fost preluate la bordul navei din Italia.

Anchetatorii spun ca in acest mod traficantii vroiau ca transportul sa nu se incadreze in baremul "analizelor de risc" si sa scape de un control amanuntit al marfii. La inceputul acestei luni, ofiterii de legatura englezi au confirmat autoritatilor romane ca transportul de droguri a ajuns la Constanta. Astfel, mai multe echipe de vamesi si politisti de frontiera au inceput sa caute cele trei containere.

12 milioane de euro ascunse in faina

Dupa ce au desfacut zeci de transporturi, colaboratorii straini le-au furnizat date exacte referitoare la incarcatura. Mergand pe aceasta pista, autoritatile constantene au descoperit cele trei containere. Daca in primul container nu s-a gasit nimic suspect, in cel de-al doilea, ascunse in spatele a 20 de tone faina de peste, au fost gasite 107 kilograme de cocaina.

Drogurile erau impachetate in pungi de un kilogram si erau puse printre sacii cu faina pentru a nu fi descoperite de cainii special antrenati. In documentele de insotire a marfii era specificata o cantitate de 400 de saci cu faina de peste, iar ca importator era trecuta firma "Rovimi" SRL din Cluj-Napoca. Cercetarile efectuate au aratat ca societatea din Cluj era doar o firma-fantoma.

Citeste si:

La scurt timp, la locul descoperirii au ajuns lucratori ai Centrului Zonal de Combatere a Crimei Organizate si Antidrog impreuna cu procurori ai Parchetului General, care au luat stupefiantele si le-au dus la sediul CZCCOA. Aici, dupa cateva ore de cercetari, investigatorii au constatat ca substanta este cocaina de cea mai pura calitate. Avand in vedere calitatea marfii, anchetatorii au declarat ca valoarea drogurilor este estimata la cel putin 12 milioane de euro.

Vama a stricat totul

La scurt timp dupa ce vamesii au descoperit prin scanare cele peste 100 de kilograme de cocaina, Directia Regionala Vamala Constanta a facut public faptul ca in terminalul de containere s-a realizat o captura de droguri. Cantitatea nu a fost specificata, avand in vedere ca, la ora la care a fost facuta publica descoperirea, vamesii abia daca se apucasera de cantarirea acesteia. La scurt timp, au intrat pe fir procurorii de la Parchetul General si ofiterii antidrog. Comisarul Adi Octavian Toba, seful Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Constanta, a declarat ca prin actiunea pripita a vamesilor s-a ratat prinderea uneia dintre cele mai mari retele internationale de trafic de droguri, cu importante filiere in Romania.

Pe langa acest fapt, s-a produs o ruptura si cu ofiterii si informatorii englezi. Astfel, in afara de cele peste 100 de kilograme de cocaina care, in cea mai mare parte, va fi distrusa, iar restul folosit pentru organizarea de flagrante, autoritatile romane s-au ales cu praful de pe toba. Mai mult, se pare ca Parchetul General va da in judecata Vama Constanta pentru modul defectuos in care a administrat operatiunea, iar conducerea acestei institutii risca eliberarea din functie. Un caz asemanator a fost inregistrat in urma cu patru ani, cand tot vamesii constanteni au gasit intr-un container nu mai putin de 9 tone de hasis. Atunci, insa, ei au avut mai multa rabdare si au reusit sa-l retina pe capul retelei, Cadar Kiamuran.

Portul liber, raiul traficantilor

Desi oficialitatile se feresc sa recunoasca, regimul de port liber, adoptat in urma cu cativa ani, a transformat Constanta intr-un "nod" principal de trafic de stupefiante. Regimul "porto franco" prevede ca marfurile aflate in tranzit sa nu mai fie vamuite decat daca trec de gardul domeniului portuar. Organele vamale au fost mutate din port, iar operatorii portuari au primit sarcini suplimentare in ceea ce priveste securizarea. Pentru transportatorii interni si externi, aceasta reglementare este mana cereasca, insa a devenit foarte greu sa monitorizezi marfurile, mai ales daca este vorba de containere.

Daca mai punem la socoteala si faptul ca intr-un terminal de containere se ruleaza cateva sute de mii de tone de marfa pe zi, este foarte clar de ce filierele internationale prefera sa transporte droguri din est spre vest, si invers, via Constanta. Asa cum am mentionat mai sus, captura impresionanta nu ar fi fost posibila fara o mana de ajutor data de afara. Situatia este cu atat mai grava cu cat captura de joi seara este o mare cantitate de cocaina. Altfel spus, este o realizare de exceptie a institutiilor statului, insa nimeni nu ne poate asigura ca in timp ce vamesii descarcau containerul prin port nu circula o alta incarcatura suspecta.