Lupta dintre sindicatele din CFR si actuala conducere a Ministerului Transporturilor a inceput ieri la ora 7.00. Astfel, transportul de marfa si calatori a fost asigurat in proportie de o treime, cum prevede legea conflictelor de munca. Mecanicii cer marirea salariilor cu zece procente, acordarea a 20 de tichete de masa, dar si conditii mai bune de lucru. Prezent la prima ora pe peronul Garii de Nord, liderul Federatiei Sindicatelor Mecanicilor de Locomotiva, Voicu Sala, a declarat ca aceasta greva nu este a ceferistilor, ci a Ministerului Transporturilor. "Ministrul Dobre este foarte stresat, a mai spus sindicalistul. Disputa intre noi a inceput marti, dupa ce si-a permis sa urce pe cateva garnituri de tren si sa agreseze mecanicii, intrebandu-i daca stiu despre oferta domniei sale legata de tichetele de masa si apoi amenintandu-i cu desfacerea contractului de munca. Ministrul face gafe dupa gafe! Greva e un drept constitutional, nu e indreptata catre publicul calator, noi avem respect fata de el, greva e indreptata impotriva ministrului Transporturilor si a Guvernului pentru ca de 5 luni n-au rezolvat nimic pentru noi."

Conducerea Transporturilor acuza liderii sindicali de instigare

Ministrul Gheorghe Dobre spune ca "este o greva a liderilor, si nu a salariatilor. Sunt datorii de 25.000 miliarde lei ale CFR Calatori catre buget. Mai mult, ministrul spune ca pana la finele anului sindicalistii s-ar fi ales si cu alte 15 bonuri de masa, pe langa cele 5 primite deja. "Am avut informatii ca aceasta greva era, oarecum, in pregatire. Ministrul Dobre a negociat indelung si intens, dar, din pacate, constat ca nu s-a ajuns la o intelegere. Consecintele de perturbare a transportului feroviar ne preocupa in mod deosebit si vom incerca sa gasim o solutie", declara premierul Calin Popescu Tariceanu. Pentru a convinge Justitia de ilegalitatea demersului sindicatelor, administratia cailor ferate a cerut suspendarea grevei inclusiv din cauza faptului ca infrastructura este afectata de inundatii, iar protestul pune in pericol calatorii.

Cetatenii i-au luat la injuraturi pe grevisti
Ieri, incepand cu ora 7,00 in Gara de Nord din Bucuresti stateau aliniate la dunga toate trenurile care urmau sa plece. De altfel, circulatia feroviara din intreaga tara a fost afectata de conflictul sindical. La Satu Mare, de pilda, singurul tren care circula era rapidul de Bucuresti. Pe plan local au circulat doar trenurile care asigura transportul muncitorilor ce intra si ies din schimbul unu de la serviciu. La Brasov, calatorii erau avertizati de aceasta greva doar prin intermediul megafoanelor, astfel nici in acest judet majoritatea trenurilor nu circulau. Aceeasi situatie exista si in celelalte judete importante ale tarii.

Marea majoritate a calatorilor condamnau forma de protest la care au apelat ceferistii, pentru ca cei mai afectati de greva sunt chiar ei. Existau si calatori care ii sustineau pe ceferisti in demersurile lor. Pe peronul Garii de Nord era mai putin aglomerat ca de obicei, pentru ca, cei mai multi calatori au stiut de eveniment.

Totusi, mai multi cetateni furiosi i-au inconjurat pe liderii de sindicat cerandu-le socoteala pentru faptul ca nu s-a anuntat la informatii despre greva. "Va bateti joc de noi!, a strigat un barbat incarcat cu valize. Am cumparat bilet de tren, costa o gramada de bani si acum n-am cu ce ma duce. De la informatii mi s-a spus ca circula, dar nu e adevarat. Nu mi se pare corect ce faceti!" Din multime sare insa o femeie care se pare ca i-a inteles perfect pe ceferisti: "Dumneata ai putea sa traiesti dintr-un salariu de mizerie ca al lor? Sa-ti tii si familia, sa platesti intretinerea, telefonul, curentul, sa mananci, si dupa aceea sa ai raspunderea de a duce in perfecta siguranta mii de calatori? Eu cred ca nu!"

Citeste si:

Parerile sunt impartite si multi dintre calatori se opresc sa discute pentru ca, oricum, nu prea mai au unde sa se duca. Mecanicii care sunt in statie privesc impasibili pe geamul locomotivei forfota din gara. Au primit instructiuni clare sa nu discute cu presa. Totusi, am reusit sa scoatem cateva cuvinte de la unul dintre ei. "Mie imi pare rau ca se intampla asta, dar ce sa facem si noi? E greu! Stiti ca locomotivele astea, care au peste 30-40 de ani, abia merg? Niste rable, le carpim si noi cum putem. Iar despre salariile noastre ce sa zic? Sunt mici de nici nu le vedem!."

150.000 de romani au ramas cu valizele in gara

Aceasta greva a afectat aproximativ 150.000 de calatori, au declarat, ieri, surse oficiale din cadrul CFR Calatori. "Intr-o zi obisnuita inregistram un numar de 250.000 de calatori. Estimam ca circa 150.000 de persoane au fost afectate de aceasta greva", ne-au declarat sursele mentionate. Oricum, conducerea societatii nu se asteapta la un numar mare al celor care vor cere contravaloarea biletelor inapoi, cum pe data de 20 aprilie, la greva de avertisment, a fost solicitata doar restituirea banilor pentru calatorii in valoare de... 6 milioane lei. Protestul a afectat si transportul de marfa.

Controlorii de bilete ameninta si ei

Cum Justitia a dat dreptate mecanicilor de locomotiva, si alte sindicate din transporturile feroviare se gandesc sa intre in greva. Este randul Federatiei "Miscare-Comercial", care include controlorii de bilete si dirijorii de trafic. "Daca dupa data de 17 iunie nu va fi solutionata problema maririi salariale ceruta, de minimum 10 la suta, in mod cert ministrul se va trezi cu o alta greva. De data aceasta, greva va fi a sindicalistilor din federatiile "Drum de fier", "USIFER ATLAS" si a celor de la "Miscare-Comercial". Suntem si noi curiosi sa vedem daca Guvernul va putea sa gestioneze o greva a tuturor federatiilor sindicale", ameninta Ion Molea, liderul acestei federatii.