Directorul Postei Romane, Dan Mihai Toader, a emis la mijlocul lunii mai o circulara in care preciza ca li se interzice factorilor postali sa impuna clientilor de abonamente un ziar in detrimentul altuia, altminteri riscind sanctiuni severe. Circulara, picata aparent ca din senin, avea justificare in evolutia unui anumit fenomen de pe piata media: un ziar nou aparut parea sa inhate feroce din abonamentele altuia.

Pe 22 martie, aproape intreaga echipa redactionala de la "Adevarul" si-a dat demisia, dupa ce patronatul i-a eliminat din Consiliul de Administratie pe membrii Consiliului Director si a cerut o separare neta intre activitatea editoriala si cea comerciala. Initial, demisionarii au anuntat ca vor scoate un nou ziar, intitulat "Prezent", insa la mijlocul lunii aprilie au renuntat la acest titlu si s-au oprit la "Gindul".

In aceeasi perioada de timp, un zvon din ce in ce mai persistent a circulat prin mediile de presa, potrivit caruia numerosi postasi spuneau abonatilor la "Adevarul" ca acest ziar urmeaza sa-si inceteze aparitia si ca in locul lui va aparea unul nou, "Gindul". Informatii concordante, venite din mai multe zone ale tarii, aratau ca postasii urmau sa fie stimulati cu 100.000 de lei nu pentru fiecare cinci abonamente noi la "Gindul", ci pentru fiecare cinci abonamente deturnate de la "Adevarul" in favoarea "Gindului". Zvonurile par sa fi ajuns si la "Adevarul", care a inceput sa publice zilnic, pe pagina intii, in capul coloanei de stiri, conditiile de incheiere a abonamentelor.

CTP: "Prestigiul nostru"

Cristian Tudor Popescu spune ca ziarul "Gindul" are in acest moment peste 24.000 de abonamente, dar este convins ca aceasta se datoreaza "prestigiului celor care fac ziarul". Referindu-se la banuielile de a fi deturnat din abonamentele "Adevarului", C.T.Popescu spune ca nu se mira. "Ani de zile, la 'Adevarul>>, am trait cu acuzatia ca avem abonamentele fostei 'Scinteia>> si ca pe baza lor ne desfasuram activitatea. Este o ticalosie ce se spune, un scenariu al celor de la 'Adevarul>> care, probabil, au probleme de tiraj. Am facut doar abonamente legale", ne-a declarat directorul ziarului "Gindul".

Scadere bizara

Aurelian Amuraritei, director de marketing al ziarului "Adevarul", are citeva cifre interesante. El spune ca dupa plecarea echipei CTP, in timp ce pe reteaua Rodipet si la alte firme private de distributie s-a inregistrat o scadere nesemnificativa a abonatilor, pe reteaua Postei Romane pierderile au fost dramatice. "La mijlocul lunii mai, am constatat ca pe Rodipet si pe celelalte firme am avut o scadere de 3,5 la suta, in timp ce abonamentele pe care le aveam cu Posta Romana au scazut, in mod ciudat, cu 26 la suta".

Citeste si:

Amuraritei spune ca o astfel de scadere nu poate fi explicata de nici un specialist in marketing si ca singurul raspuns ar fi deturnarea abonamentelor, in mod neconcurential. Directorul de marketing al "Adevarului" banuieste ca ar exista o intelegere intre sindicatul din Posta si ziarul "Gindul", insa crede ca ii va fi foarte greu sa obtina o confirmare oficiala, pentru ca, zice el, "zona sindicala e foarte greu de controlat". "Cu certitudine, atacul a fost la Posta Romana, cifrele arata acest lucru", a incheiat Amuraritei.

Directorul Postei: "Am dat o circulara"

Directorul Companiei Posta Romana, Dan Mihai Toader, confirma ca astfel de zvonuri i-au ajuns si lui la urechi si ca acesta este motivul pentru care a dat circulara din 18 mai. El s-a aratat ingrijorat de intelegeri de genul "la cinci abonamente deturnate, cistigi 100 de mii de lei". "Dincolo de aspectul neconcurential, noi am pierde cam o treime din bani la diminuarea abonamentelor. Imediat dupa ce au aparut zvonurile, am cerut o monitorizare la nivel national. In citeva zile voi avea datele si voi putea trage o concluzie", a conchis Toader.

Sindicatele fac propria ancheta

La rindul sau, presedintele interimar al federatiei sindicatelor din posta si telecomunicatii, Liliana Cirstea, neaga orice implicare a sindicatelor intr-o astfel de intelegere. "La nivelul federatiei, nici unul dintre cei 15 oameni din biroul executiv nu sint implicati in nici un fel de aranjament cu nici un ziar. Dar vom discuta aceasta problema si vom face propria noastra investigatie", sustine Cirstea.

Distribuitorii spun ca cele peste 24.000 de abonamente ale "Gindului" sint mult peste nivelul ziarelor vechi de pe piata, gen "Evenimentul zilei" sau "Romania libera", si ca nici un ziar nou lansat nu a reusit sa angajeze atitea abonamente inainte de aparitie si in prima luna de existenta.