In mediul de afaceri clujean se vorbeste ca americanii insisi ar fi tatonat o eventuala renuntare la contract deoarece, dupa alegerea presedintelui Barack Obama, Bechtel si-ar fi pierdut sustinerea Casei Albe.


Radu Berceanu, ministrul desemnat al Infrastructurii si Transporturilor, vrea sa le propuna americanilor de la compania Bechtel sa construiasca Autostrada Transilvania doar pana la Targu Mures, astfel incat statul roman sa poata scoate la licitatie celelalte tronsoane, iar lucrarile sa fie urgentate. "Propunerea pentru Bechtel ar fi sa faca ei pana la Targu Mures si sa renunte la restul, ca sa faca o treaba buna, si noi sa le scoatem pe celelalte la licitatie", a declarat Berceanu. Ministrul a explicat ca autostrada a avut probleme inca de la inceputul contractului cu americanii, iar acum ramane de vazut daca ei vor accepta oferta partii romane de a renunta la o parte a lucrarilor. "In urma cu trei zile, m-am intalnit cu reprezentantii companiei americane Bechtel si am stabilit unele prioritati, respectiv o decalare a termenului pentru cele doua tronsoane 2B si 3C, si urmeaza sa propun ca portiunea pana la granita sa fie efectuata de mai multe companii, ca finalizarea sa aiba loc cat mai repede", a spus Berceanu. El a adaugat ca, daca Bechtel va mai dori sa lucreze in Romania, va putea licita pentru alte proiecte pentru ca "avem multe autostrazi de facut". Noua conducere a Ministerului Transporturilor ar dori ca in 2009 sa dea in folosinta 54 de kilometri din Autostrada Transilvania. In 2010 ar urma sa fie terminati alti 172 km, in 2011 – inca 156 km, iar in 2012 – 354 km. Ministrul in functie al Transporturilor, Ludovic Orban, este insa sceptic in privinta retragerii americanilor. Orban a declarat, pentru "Romania libera", ca s-a intalnit cu conducerea Bechtel din Europa, iar aceasta i-a spus ca nu intentioneaza sa renunte la contract.

Propunerea partii romane nu pare surprinzatoare in contextul in care, in ultimele zile, mai multi oameni de afaceri din Cluj au confirmat faptul ca Bechtel ar fi tatonat o eventuala renuntare la contract. Unul dintre scenariile vehiculate de surse apropiate companiei, care ar justifica retragerea, este acela ca, dupa alegerea lui Barack Obama, Bechtel si-ar fi pierdut cel mai important sustinator de la Casa Alba, ex-vicepresedintele Dick Chenney. Pentru ca UE refuza sa finanteze orice proiect care are legatura cu Autostrada Bechtel (incredintata fara licitatie), autoritatile romane n-ar fi suparate daca americanii ar renunta la anumite segmente de autostrada, pentru ca astfel si-ar reduce costurile. Daca un segment al autostrazii va fi luat companiei americane, el ar putea fi inclus, de pilda, in Coridorul IX european, care va lega Marea Baltica de Marea Neagra. Acest coridor, care ar atrage fonduri UE, ar urma sa lege orasele Satu Mare, Baia Mare, Dej, apoi ar urma sa coboare spre Targu Mures, unde s-ar putea uni cu segmentul Targu Mures-Brasov al actualei Autostrazi Transilvania.