Bucurestiul este cu siguranta principala scena a manifestarii artistilor, ceea ce face ca de multe ori sa existe si un fel de conflict intre viziuni traditionaliste si avangarda pe care si-o insusesc mai ales nonconformistii, dar si cei cu un bagaj cultural greu in spate.

Dar nu este doar Capitala cu arhitectura comunista si presarata cu mesajele publicitatii societatii de consum, generatoarea acestui spirit nonconformist, indragostit de arta si de cultura; il intalnim si in alte orase, cum ar fi Clujul sau Sibiul.

Despre ce s-a vorbit mai mult anul asta in club cu prietenii, la o cafea sau un ceai, ce eveniment artistic ne-a facut sa ne luam rucsacul in spate si sa plecam prin tara, ce a incins mai mult blogosfera si a atras atentia cetelor de tineri cu tenisi si cu imbracaminte inspirata de moda british ce le da un aer de intelectual, sau poate tuturor celor ramasi tineri in simtiri? Vom rememora aici cele mai interesante momente ale anului 2008, ale caror actori principali au fost artistii, scriitorii, muzicienii si publicul lor.

  • "Cubism, Impressionism, Abstract Expressionism, Modernism, Postmodernism, Cafeteria, Shop", de Dan Perjovschi in New York Times, 12 martie 2008

Dan Perjovschi, artistul roman ale carui desene cu tenta politica, pictate direct pe pereti, l-au facut cunoscut in intreaga lume, a fost desemnat sa reprezinte prestigioasa galerie de arta contemporana, MoMA, in pagina speciala a cotidianului New York Times, in editia din 12 martie a cotidianului american.

Perjovschi si-a inceput materialul de promovare cu un comentariu ironic la adresa artei contemporane si a modului in care aceasta este reprezentata in marile muzee. "Cubism, Impressionism, Abstract Expressionism, Modernism, Postmodernism, Cafeteria, Shop".

Aceasta nu a fost insa prima colaborarea a rtistului cu prestigioasa galerie care in urma cu un an a gazduit prima expozitie individuala a artistului in Statele Unite, "What Happened to US?", cand Dan Perjovschi a desenat de fata cu vizitatorii muzeului, timp de trei zile, peretii galeriei.

  • Orhan Pamuk, otomanul care a "cucerit" Bucurestiul, 23-24 aprilie 2008

Culoarea rosie a lalelelor de aprilie a devenit si mai intensa pentru iubitorii de lectura, in momentul in care a fost anuntata venirea otomanului laureat cu premiul Nobel, Orhan Pamuk autorul cartii "Ma numesc Rosu", pentru care in Romania este foarte iubit.

Despre castigatorul Nobelului pentru literatura din 2006 s-a vorbit foarte mult in Occident imediat dupa intrarea acestuia pe piata cu "The White Castle" (1990), recenzentii unora dintre cele mai prestigioase reviste – Le Nouvel Observateur, The New Yorker Magazine, The Observer, Publishers Weekly – incluzindu-l de la inceput intr-o descendenta literara de invidiat pentru un scriitor inca neconsacrat atunci. Orhan Pamuk este principalul reprezentant turc al postmodernismului, nota Delia UNGUREANU in Observatorul Cultural . Acestea nu sunt deloc putine argummente care sa motiveze entuziasmul si zgomotul de taste starnit in jurul venirii lui Orhan Pamuk la Bucuresti.

Claudiu Vrinceanu, redactorul sef al publicatiei online de bussines Wall-Street si fan declarat Orhan Pamuk, a facut o scurta cronica a serii de 23 aprilie 2008, pe blogul personal.

“Am fost si eu la Pamuk, chiar daca nu am avut banner la metrou precum Mihaela Radulescu, care a sustinut campania geniala a editurii Curtea Veche, dar nu a fost prezenta. Pe scena Ateneului erau prezenti Emil Hurezeanu (banal si plictisit), Tudor Octavian (aproape absent), Marius Chivu (relaxat si stapan pe dezbatere), Ovidiu Simonca (prea excitat), Dragos Bucurenci (foarte emotionat). Aveam senzatia ca priveam un talk-show la Realitatea. Insa in centru a luat loc vedeta, cel mai cunoscut turc din Romania de astazi, cel putin din subteranul Bucurestilor: Orhan Pamuk. Pamuk a vorbit despre nationalism, Istanbul, istorie, despre cum ii sunt traduse cartile, dar si despre amenintarile cu moartea pe care le primeste foarte des”.

  • Festivalul International de Teatru-o performanta a Sibiului, 29 mai-8 iunie 2008

Cea de-a XV- a editie a Festivalului International de Teatru de la Sibiu s-a dovedit a fi si anul acesta cel mai important festival al artelor spectacolului din Romania. Editia din anul 2008 a vorbit despre… "ENERGII”, energiille pe care le degaja artele si a prezentat peste 350 de spectacole ale companiilor de teatru din peste 70 de tari invitate.

"Putine echipe de festival se pot bucura sa vada ca intr-o perioada relativ scurta s-a plecat de la 3 tari, 3 zile, 8 spectacole si s-a ajuns la Sibiu Capitala Culturala Europeana in 2007 cu 358 de evenimente in 11 zile", spunea Constantin Chiriac, dircetorul festivalului.

  • Festivalul international de Film Transilvania (un bun motiv sa mergi la Cluj) 30 mai-8 iunie 2008

Clujenii au fost si anul acesta invidiati pentru festivalul sau de film si multi dintre noi probabil ca si-au dorit sa fie la Cluj in zilele de festival.

A 7-a editie a TIFF a a dus in atentie cele mai noi si mai apreciate productii, au fost invitati de marca au fost retrospective si evenimente paralele menite sa incante sufletele cinefililor. "A fost pentru prima oara in istoria TIFFului cind n-am putut intra la filme pentru ca nu erau locuri nici pe jos" spune o relatare de la evenimentul transilvanean.

Anul acesta, Trofeul Transilvania, in valoare de 10.000 de euro, a fost castigat de singurul documentar selectionat in competitia TIFF 2008, filmul "Shakespeare colt cu Victor Hugo/Intimidades de Shakespeare y Victor Hugo", regizat de mexicana Yulene Olaizula.

  • Bienala de Arta Contemporana Bucuresti (un eveniment cu un public de nisa), 23 mai-21 iunie 2008

Timp de o luna, in perioada 23 mai-21 iunie, la Bucuresti s-a desfasurat Bucharest Biennale 03, aflata in directia lui Eugen Radescu si a lui Razvan Ion, ferventi sustinatori ai artei contemporane, in Romania. Stickerele BB3 impanzisera orasul, mediul urban al Bucurestiului devenise un spatiu la fel de bun de expunere, precum cele mai cunoscute galerii de arta.

Curatorii suedezi ai “BB3-Mapping The Contemporary”, Jan-Erik Lundström si Johan Sjöström au propus pentru abordarea artistica, o tema controversata a contemporaneitatii si anume Globalizarea si simbolul ei, ‘harta’. Creatia vizuala a devenit la Bucharest Biennale un soi de melanj intre manifestarea artistica si discursul politic, un act de cartografiere a contemporaneitatii pentru 51.000 de oameni care au participat la manifestarile Bienalei. Au fost expozitii, prelegeri si conferinte ce au tratat teme ale politicii si ale studiilor contemporane de gender si feminism, dar si spectacole de dans contemporan.

Daria Ghiu remarca faptul ca totusi, Bucharest Biennale ramane un eveniment cu un public de nisa, in ciuda tuturor eforturilor pe care le depun organizatorii de a-i determina pe oameni "sa treaca peste sentimentul de indepartare de arta contemporana".

  • B’ESTFEST, festivalul care ne face sa ne simtim vestici, 4, 5, 6, 11iulie 2008

Cu siguranta ca despre cele 3 zile ale B’ESTFEST plus bonusul AFTERSHOCK s-a vorbit mult si toata lumea buna s-a grabit sa se laude cu propriul top al celor mai bune performante artistice care au avut loc in complexul amenajat la Romexpo, in Bucuresti.

Citeste si:

Am avut Manu Chao, UNKLE, Kaiser Chiefs, Alanis Morissette, Stereophonics, Nelly Furtado, Manic Street Preachers, Cypress Hill, Judas Priest, , Nouvelle Vague, Apollo 440, Róisín Murphy…si parca lista nu se mai termina.

Ne-am bucurat de o atmosfera care ne facea sa ne simtim parca in alta tara, dupa ce artisti ca Alanis Morissette sau Cypress Hill care fusesera asteptati ani de zile de catre fanii lor, sau formatii foarte appreciate ale momentului precum UNKLE, au urcat pe scena B’ESTFEST. Se pare insa ca “zidul de fier” al izolarii muzicale a cazut si in Romania si ca de acum putem sa privim ca pe o normalitate sosirea pe scenele de la noi a unor muzicieni care fac istorie.

De la B’ESTFEST 2008, a treia editie, am ramas cu cele mai frumoase amintiri
: "B'estfest m-a incurajat. Exista oameni normali in Bucuresti, oameni care asculta muzica buna, care sunt civilizati, care respira deja aerul anilor in care traim. Toata lumea cu care m-am intalnit acolo a zis acelasi lucru: ''e atat de misto, ca parca n-ar fi Romania!'' Eu zic asa: este Romania! De ce nu poate sa fie toata un B'estfest? Tot timpul! Eu sunt pentru! Promit sa cumpar bilet!'' este un dintre declaratiile surprinse de organizatori printre cei prezenti la festival.

Ioana Calen, de la Cotidianul semnala insa si cateva hibe ale B’ESTFEST 2008, intr-un articol denumit B’ESTFEST, muzica sub val, preturi peste.

  • Inocenta Poneiului roz cu zvastica si expozitia grafferilor la New York, iulie-august 2008

Cea mai cunoscuta vedeta a scenei artistice romanesti este cu siguranta anul acesta, Poneiul Roz cu zvastica care a calatorit la New York impreuna cu trei street-artisti romani si care din pacate, spre rusinea presei din Romania, a readus arta in discutie, dar pusa intr-o lumina negativa mult augmentata.

Nu stim daca Poneiul buclucas a facut ca arta romaneasaca, Institutul Cultural Roman si reprezentantii sai sa fie tarati intr-un scandal murdar cu adanci conotatii politice, sau daca din contra, acelasi ponei a generat o solidaritate fara precedent in randul sustinatorilor viziunii moderne de la noi.

De altfel, blogosfera si mass-media traditionala au luat foc timp de o luna, iar “poneiul roz cu zvastica pe crupa” si expozitia “Freedom For Lazy People” de la New York au facut ca vremea sa nu mai fie principalul subiect de discutie. Ovidiu DRAGHIA a surprins intr-un articol publicat de Observatorul Cultural intreaga tevatura starnita din pricina poneiului.

"S-a creat o mistificare de proportii. Poneiul este cat o palma. In presa a aparut cu dimensiuni foarte mari, el este cat o palma. Acuzatia de anitsemitism, falsa, acuzatia ca exportam insemne naziste, falsa, acuzatia ca politia americana s-a autosesizat, falsa!", preciza Horia-Roman Patapievici, presedintele ICR. Pe 9am.ro: Scandalul poneiului cu zvastica pe crupa sau 'cum sa ii explici unui iepure mort pictura'.

Poneiul roz cu zvastica s-a tansformat uimitor de repede in motiv post-modernist, imaginea lui aparand pe sute de bloguri si in mediile underground din Bucuresti si apoi stampilat pe obiecte vestimentare.

In ciuda valvei care a fost starnita in Romania, ceea ce merita retinut este faptul ca Nuclear Fairy (Linda Barkasz), IRLO (Laurentiu Alexandrescu) si Omar (Marwan Anbaki), trei tineri artisti romani au vernisat la New York expozitia "Freedom For Lazy People", ca trecerea lor prin metropola americana nu a ramas neremarcata, ei fiind laudati de New York Times si New York Magazine si invitati de catre regizorul Bill T. Jones sa picteze decorul pentru musicalul "Fela!".

  • Anonimul de la Sf. Gheorghe (cel mai ravnit), 11-17 august 2008

"Anonimul" este unul dintre cele mai intersante festivaluri de film independent, este un eveniment despre care se vorbeste in termini de “must-go” desi anul acesta a implinit abia varsta gradinitei, adica a ajuns la a 5-a editie.

Gloria-Mona Sauciuc a surprins o atmosfera speciala in campusul Green Village din Sf. Gheorghe, aerul Deltei, caldura verii si pasiune de cinefil la Anonimul.

  • ArsTelefonica, veste buna la telefon: S-a deschis Centrul de Introspectie Vizuala, 23-27 septembrie 2008

ArsTelefonica este evenimentul care a coincis cu deschiderea celei mai avangardiste galerii de arta din Bucuresti si anume Centrul de Introspectie Vizuala, iar aceasta este una dintre cele mai bune vesti pe care o putem nota in calendarul anului trecut.

Centrul de Introspectie Vizuala este un centru independent de cercetare, productie vizuala si teoretica fondat in Bucuresti de Anca Benera, Arnold Estefan, Catalin Rulea si Alina Serban. Demersul lor nu este doar unul curatorial, centrul este in acelasi timp si un laborator al cercetarii, al analizei, iar ArsTelefonica a fost primul eveniment organizat de ei, in Bucurestiul mobilat astfel cu obiecte postmoderne ale artei contemporane.

Aflam astfel ca arta s-a transforamt, ca ea este politica, sociologie si experiment in acelasi timp.

  • eXplore Dance Festival, acolo unde am descompus trupul in miscari devenite limbaj, 14 – 19 octombrie 2008

Scena de dans contemporan din Romania a devenit din ce in ce mai activa si mai vizibila. Daca in urma cu cativa ani vorbeam despre o arta neinteleasa, fara spatiu de expunere si fara public, iata a acum putem sa vorbim despre numeroasele performance-uri de la Centrul National al Dansului, sau despre Festivalul eXplore Dance, organizat de catre Asociatia ArtLink.

Festivalul de dans contemporan Explore Dance, aflat deja la a 3-a editie i-a puratat, asa cum a promis, pe iubitorii de arata, in cautarea celei mai provocatoare forme de comunicare-limbajul corpului uman, iar fiecare reprezentatie a provocat aplauze patimase.

A fost un festival bine gandit, bine structurat. Am avut parte de genuri diverse de performance-uri, artisti foarte buni si mai ales bucuria ca i-am putut vedea in Romania.