Asta e concluzia dezbaterii "Ce se va intampla cu casele vechi ale Bucurestilor?", care a avut loc vineri la Institutul Cultural Roman (ICR) cu ocazia lansarii albumului "Farmecul discret al Bucurestilor", cu texte de Andrei Pippidi si fotografii de Dan Dinescu.

Discutia s-a purtat intre istorici, arhitecti si un public intristat si revoltat de distrugerea trecutului Bucurestiului.

Lumea s-a saturat de lamentari si discutii interminabile despre monumentele istorice in paragina sau demolate. "Daca discutia ar fi avut loc in timpul zilei, in timp ce noi am fi discutat aici despre patrimoniu, in oras s-ar fi distrus ceva", spune arhitectul Dan Marin. E nevoie de "reintegrarea culturii in pragmatica", spune el. Adica mai putina vorba, mai multe fapte. Dar nu e tocmai usor, pentru ca asaltul asupra monumentelor vine pe mai multe cai.

Citeste si:

"O sa mai ramana doar bisericile!"

Asta se va intampla, spune Andrei Pippidi, daca nu se iau masuri. Impotriva cui? Impotriva legislatiei, in primul rand. "Cladirile sunt fie protejate de niste legi extrem de permisive, fie nu sunt protejate deloc", atrage atentia Dan Marin. "E un exces de legislatie", spune Maria Berza, vicepresedintele Fundatiei "Pro Patrimoniu". Asta face simpla ocolirea prevederilor si dificila pedepsirea abuzurilor. Alta problema o reprezinta lipsa de educatie si "barbaria" proprietarilor. "Sursa dezastrului e o lipsa de educatie a unor oameni carora nu le pasa. Este vorba de o barbarie – indiferenta fata de oras, spatiu public, fata de tot ce exista in jurul nostru. Trebuie sa intelegem aceasta mentalitate pentru a o combate", spune stefan Vianu, lector la Universitatea Nationala de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu".

Si lipsa de reactie a populatiei e o cauza, spune Maria Berza. "E un tip de comportament care ne-a ramas de pe vremea demolarilor comuniste. De atunci ne-au ramas familiarizarea cu dezastrul, neputinta, incapacitatea de a reactiona, deznadejdea si senzatia de inutilitate a protestului."
Iar restaurarile care se fac au de multe ori o calitate indoielnica, spune pictorul restaurator Dan Mohanu. "Romanilor le trebuie o carta a restaurarii, pentru ca ei nu au in sange lucrurile acestea." In aceste conditii, distrugerea patrimoniului e floare la ureche.