Peste opt din zece romani (84%) sustin ca isi platesc la timp obligatiile financiare, situandu-se pe locul al doilea dupa cehi, unde 87% dintre respondenti nu intarzie cu plata datoriilor, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piata TNS AISA la cererea GE Money in sase tari europe

Potrivit aceluiasi studiu, 72% dintre romani - cel mai ridicat procent dintre tarile analizate - sustin ca stiu exact sumele pe care trebuie sa le plateasca lunar, fiind urmati la acest capitol de letoni cu 63% si de polonezi cu 61%.

Opt din zece romani sunt de parere ca isi administreaza eficient bugetul, potrivit studiului. De asemenea, romanii sunt cei mai increzatori in capacitatea lor de gestionare a venitului, fiind urmati de letoni si maghiari cu 75% si de cehi cu 72%.

"Increderea romanilor in aptitudinea lor de a-si gestiona banii vine dintr-o buna cunoastere a veniturilor si cheltuielilor. 83% dintre romanii care au participat la studiu au declarat ca stiu exact cat castiga, 85% stiu cat datoreaza si 81% dintre ei stiu exact cat cheltuiesc in fiecare luna", se arata in studiul publicat, joi, de GE Money.

Atitudinea romanilor fata de modul in care isi administreaza bugetul reiese si din semnificatia pe care o atribuie cumparaturilor. Astfel,73% dintre ei nu percep aceasta activitate ca pe o forma de recreere. Aceeasi parere este impartasita de 67% dintre polonezi, de 65% dintre letoni, la polul opus aflandu-se cehii, cu numai 58%.

In plus, 78% dintre romani declara ca evalueaza toate posibilitatile de a-si reduce cheltuielile curente si sustin ca nu cumpara lucruri de care nu au cu adevarat nevoie, potrivit studiului.

Romanii se lasa influentati de familie la gestionarea banilor, dar numai 72% din ei le spun partenerilor cat castiga

Romanii sunt cel mai adesea influentati de familie si de prieteni in gestionarea veniturilor, 37% dintre acestia declarand ca iau hotarari in functie de sfaturile apropiatilor, fata de 27% dintre maghiari si 25% dintre cehi, potrivit studiului GE Money.

Romanii au afirmat in proportie de 72% ca spun partenerului de viata suma reala a castigurilor lunare.

Tot alaturi de partenerul de viata sunt luate si deciziile legate de bugetul alocat copiilor, 53% dintre respondentii romani declarand ca nu ar da bani celor mici fara sa se consulte inainte cu sotul sau sotia, potrivit aceleiasi cercetari.

Opt dintre zece romani vor ca odraslele lor sa primeasca educatie financiara la scoala

Opt din zece romani (79%) considera ca este foarte important ca tinerii sa invete la scoala lucruri de baza despre bani si despre cum poate fi gestionat corect un buget, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piata TNS AISA la cererea GE Money in sase tari europe.

Aproape jumatate dintre respondentii din Romania au declarat ca se implica ei insisi in formarea acestei educatii financiare, discutand cu copiii despre modul in care trebuie sa isi "gospodareasca" banii de buzunar.

Potrivit aceluiasi studiu, romanii, letonii si rusii sunt pe primul loc in ceea ce priveste deschiderea fata de contractarea unui imprumut pentru imbunatatirea nivelului de trai, insa 77% dintre romani considera ca aceste imprumuturi trebuie sa fie mai mici decat averea lor.

Romanii se afla pe primul loc si cand vine vorba de atentia cu care analizeaza si isi aleg produsele financiare. Aproape doua treimi (62%) dintre respondentii din Romania declara ca evalueaza cu atentie astfel de produse pentru a se asigura ca fac cea mai buna alegere.

Aceeasi cercetare mai arata ca produsele de investitie cu grad scazut de risc sunt preferate in Romania. 41% dintre respondenti au declarat ca aleg acest tip de produse, chiar daca aduc castiguri mai mici, fiind urmati de maghiari cu 39%, de cehi cu 38% si de polonezi cu 31%.

La studiu au participat 3.600 de persoane - aproximativ 600 de respondenti din fiecare tara -, cu varste cuprinse intre 18 si 65 ani din Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Letonia. Studiul a fost realizat in perioada iulie-august 2008.

Studiul comandat de GE Money are ca scop evaluarea atitudinii fata de bani si cunostintele financiare ale populatiei din Europa Centrala si de Est.

GE Money a intrat pe piata din Romania in 2006 prin achizitionarea a trei companii specializate in servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV (detinatoare a companiei Motoractive Leasing), Ralfi IFN SA (companie care ofera credite de consum) si Domenia Credit IFN SA (companie specializata in credite ipotecare si imobiliare). Din iunie 2008, firmele folosesc brandul GE Money.

Cele trei companii sunt detinute in parteneriat de General Electric Capital Corporation (GECC), companie a General Electric, si grupul turcesc Dogus Holding AS.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.