Ce ne dorim de la prietenul nostru din copilarie, cu care imparteam fiecare bucata de ciocolata, dar de la politicianul al carui chip il vedem pe afisul electoral imadiat dupa ce iesim din bloc sau de la sau de la marea companie la care se face o reclama interesanta dupa stirile de seara de la televizor?

Valori in schimbare

Mergem de multe ori pe strazi si vedem reclame, branduri, spoturi, sloganuri. Dincolo de ele sta o societate, pe care sociologii o numesc “de consum”. Aceasta ne creeaza nevoia de a cumpara produse care detin brandul unei companii puternice, care ne ofera senzatia ca noi “putem straluci” prin intermediul acelui lucru.

Daniel Diermeier, Director al Centrului Companiei Ford Motors a explicat miercuri la o conferinta la Colegiul National de Aparare ca valorile omului contemporan incep sa se schimbe. Daca acum cativa ani, acestia doreau sa-si cumpere cat mai mai multe lucruri, care sa uimesca prin brand si prin pretul ridicat, acum ei vor sa se identifice mai mult cu produsele pe care le cumpara. „Va ofer exemplul americanilor. Acum sapte ani, masina cea mai bine vanduta era Hammer 2, iar anul acesta, ea a fost inlocuita de Toyota Prius, masina ecologica”, a afirmat profesorul Diermeier. El a dorit sa puncteze ca omul contemporan incepe sa renunte din ce in ce mai mult la valorile materialiste si pune accent in deciziile pe care el ia cand cumpara un produs sau sustine o anumita idee pe anumite principii.

Potrivit lui Diermeier, valorile materialiste sunt in pricipal legate de bani, de profituri si de preturi, pec and cele post-materiualiste sunt corelate de libertatea de exprimare, protectia mediului, orase mai frumoase, medii sociale placute si mai ales, o societate mai putin impersonala.

Cu alte cuvinte, omul contemporan, adept al valorilor post-materialiste, vrea sa economiseasca resursele, sa conserve mediu, sa fie promoveze solidaritatea si cooperarea, sa se identifice cu produsul cumparat, care sa transmita mesajul ca “le pasa” de ceea ce se intampla in jurul lor.

Reputatia marilor companii

Aceasta schimbare de principii a dus la aparitia crizei financiare si apoi economice, deoarece oamenii si-au pierdut increderea in multe branduri si chiar programe politice care au stat in spatele unor politici financiare si economice.

Ea s-a datorat unor factori variati, printre care se numara imaginea promovata de mass-mediei si internetului.

Daca luam, de pilda, exemplul companiei McDonald’s. “Aceasta companie se confrunta cu foarte multe probleme legate de reputatia ei. Ea trebuie sa prevada ce dezastru ar putea sa afecteze increderea clientilor ei”, a comentat Daniel Diermeier. El a subliniat ca “reputatia unei companii nu mai tine de experienta consumatorului, ci de ceea ce se scrie in media, fapt care afecteaza brandul McDonald’s ”. In realitate, companiile ajung sa isi piarda controlul asupra brandului si reputatiei lor si tocmai de aceea sunt nevoite sa respecte noile principii legate de drepturile omului, animalelor, protectia mediului, promovarea relatiilor interumane.

Citeste si:

Un alt exemplu oferit de Diermeier este cel al crizei laptelui si jucariilor din China. Impactul crizei increderii in produsele chinezesti asupra statului chinez a fost devastator si a dus la multe indoieli legate lipsa responsabilitatii cumparatorilor.

Probabil, criza actuala este o forma de responsabilizare si chiar moralizare a consumatorilor. Acestia au atatea asteptari mai mari si mai riguroase companii, care trebuie sa se educe si sa respecte principii ce nu au de-a face neaparat cu profiturile si costurile.

“Problemele” romanilor

“Economia Romaniei este din ce in ce mai integrata in economie mondiala”, a comentat Diermeier. El a analizat valorile si parerile oamenilor in corelatie cu deciziile pe care le iau cand cumpara un produs si a concluzionat ca cetatenii din vestul Europei sunt cei mai mari adepti ai valorilor post-materialiste, urmati de americani, dar si de rusi, chinezi si locuitori din statele fost-comuniste. Acestia din urma incep sa constientizeze importanta pe care o are decizia lor de a cumpara un lucru asupra educatiei companiilor.

Preocuparea romanilor este momentan alta. Mass-media a comentat si scris ca, in plina criza, romanii cumpara fara sa se uite atent la resurse, fara sa se gandeasca la viitor si fara sa se uite pe eticheta. Pe langa faptul ca exista o risipa foarte mare de produse, deoarece romanul ajunge sa se gandeasca la reputatia pe care si-o construieste printr-un produs, de exemplu o masina de lux, si nu al utilitatea lui, mai exista problema identificarii. Astfel, chiar daca globalizarea duce la o oarecare omogenizare a nevoilor si dorintelor oamenilor, nu inseamna ca ei nu se pot exprima prin produsele pe care si le achizitioneaza. Mai mult decat atat, oamenii pot sa se diferentieze prin refuzul de acumpara anumite produse cu branduri foarte cunoscute pentru a forta companiile sa isi schimbe politicile si sa se adapteze noilor nevoi ale romanilor.

Din pacate, romanii au doua mari “probleme”. Prima se refera la mostenirea comunista, care reprezinta o perioada in care existau bani, dar nu aveai posibilitatea de alege ce sa cumperi cu ei. Lipsa libertatii de exprimare a creat un complex de inferioritate si o dorinta de a achizitiona cat mai multe lucruri.

A doua problema se leaga de statutul de cetateni ai “statelor de mana a doua” din Uniunea Europeana. Aceasta eticheta ii face pe romani sa nu valorizeze produsele autohtone si sa le supraaprecieze pe cele straine.

Totusi, necesitatea alinierii Romaniei la economia si politica mondiala va duce, probabil, la un moment dat la o societate romaneasca cu mai multe valori post-materialiste decat materialiste si mai multa identitate.


Daniel Diermeier este Director al Centrului Companiei Ford Motors, membru al Clubului Economic de la Chicago, membru al Consiliului Managerial al FBI (din 2004), fondator si manager al First Sight Group care ofera analize si consiliere. Printre clienti se numara:companii si institutii cunoscute cum ar fi Abbott, Allianz, Baker &McKenzie, BP, Cargill, The Mayor of Chicago, The FBI, Exelon, CIBC, Mc Donald's, Metro Cash&Carry, Kraft, Shell