Pantofi lustruiti, costum, cravata sau fusta de lungime medie, camasa si sacou. Obligatoriu, ceas de firma. Pentru ca totul trebuie sa se incadreze in timp. Geanta diplomat sau mapa. Si un parfum discret, preferabil de firma. Parul aranjat. Varsta: pana in 35, cel mult 40 de ani.

Sunt usor de recunoscut. Sunt angajatii companiilor multinationale. Oameni care s-au transformat in niste roboti programati sa execute perfect ordinele companiei. Chiar cu pretul vietii personale.

Romanii prefera sa lucreze in companii multinationale, atat pentru confortul statutului profesional, cat si pentru pachetul salarial. La aceasta concluzie a ajuns o cercetare calitativa realizata in acest an de agentiile Qresearch si Gemius Research, in colaborare cu eJobs. Cei intervievati au considerat ca multinationalele pun accentul pe implinirea si dezvoltarea resurselor umane si pe motivarea permanenta a angajatilor.

Dispusi sa munceasca pana cad

In general, angajatii companiilor multinationale sunt oameni cu studii superioare, tineri (cu varste de pana in 35 de ani). Stiu sa utilizeze calculatorul la un nivel avansat si stapanesc cel putin o limba straina.
Sunt ambitiosi, dispusi sa petreaca si peste 10 ore la serviciu, iar unii sunt chiar gata sa renunte la viata personala. In companie, totul se judeca in termeni clari, in obiective de atins in intervale de timp bine stabilite. Miza este venitul.

“Salariile variaza in functie de pozitia detinuta in companie, precum si de compania in sine.
Pentru cei care au un an sau doi de experienta, de pilda, veniturile se pot situa intre 1.000 si 1.500 de euro lunar”, a afirmat Andreea Calinescu, Project Consultant la Barnett McCall Recruitment. Dar exista un pret care trebuie platit - transformarea intr-un angajat cuminte si dornic sa munceasca si atunci cand este rupt de oboseala.

Citeste si:

“Marile companii produc un gen de personal care este foarte obedient, iar chestiunea aceasta este legata de venituri. Cu cat acorzi salarii mai mari, cu atat creezi o dependenta mai mare de institutie. Inclusiv prin multele tipuri de avantaje pe care poate sa le ofere o mare corporatie - o serie intreaga de servicii plus prestigiu.

Asta face ca efectul birocratic sa fie foarte puternic, in sensul ca oamenii sunt destul de specializati, respecta foarte clar niste reguli”, a explicat, pentru „Adevarul“, sociologul Alfred Bulai.
Cei care nu se conformeaza, nu pot sa supravietuiasca in acest mediu. “Cultura organizationala a companiei in care lucrezi, te influenteaza foarte mult. Daca nu te lasi indoctrinat, nu poti sa rezisti mult”, a punctat Calinescu.

Un nou tip de mentalitate

In aceste conditii, considera sociologul Marius Pieleanu, “avem de-a face cu un nou tip de mentalitate organizationala si de munca”. Daca generatiile de peste 35 de ani din Romania au, la locul de munca, un comportament similar celui de dinainte de 1989, la cei de varsta tanara, de pana in 35 de ani, comportamentul tinde sa devina relativ similar cu cel al oricarui model organizational din Europa Occidentala.

Formandu-se astfel, unii dintre angajatii multinationalelor ajung sa nu poata concepe un alt stil de viata. In schimbul acestei “sclavii”, companiile multinationale le ofera tinerilor siguranta locului de munca, precum si siguranta ca isi pot achita datoriile si creditele la banci.