Obligatiile contractuale si telefoanele luate la promotie pentru care trebuie platite eventuale despagubiri vor fi principalele probleme care ar putea pune frana dorintei de transfer de la un operator la altul a abonatilor. Mai sunt si unele restrictii tehnice care au ramas in vigoare.

Atentie la datorii!

In cazul utilizatorilor de cartele preplatite, lucrurile se rezolva destul de simplu, prin depunerea unei cereri la operatorul preferat, cu timp de finalizare in 10 zile lucratoare (interval in care se poate folosi numarul). Exista o singura exceptie: cererea de portare va poate fi refuzata de catre operatorul actual daca de la numarul respectiv nu a fost originat si nu a fost primit nici un apel (genul cartelelor cumparate sau primite si uitate prin sertare). In cazul abonatilor insa lucrurile pot fi la fel de simple numai daca nu exista mari datorii sau perioada contractuala si cea promotionala s-au incheiat.

Este adevarat, conform prevederilor in vigoare, nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare a numarului existenta unor datorii ale abonatului catre furnizorul pe care doreste sa-l paraseasca, existenta unei durate minime de incheiere a contractului sau suspendarea serviciului prin intermediul numarului respectiv. Poate si de aceea toti operatorii au raspuns in cor ca nu exista nici o piedica in calea dorintei de libertate a abonatilor. "Dar, atentie, transferul la un alt furnizor nu scuteste abonatul de respectarea prevederilor contractului incheiat cu furnizorul donor", spune Liviu Nistoran, presedintele Autoritatii Nationale pentru Comunicatii.

Despagubiri pentru mutarea inainte de termen

Cu alte cuvinte, nimeni nu va va retine sa va mutati de la un operator la altul, dar veti fi nevoiti sa va onorati in continuare obligatiile catre actualul operator. Acest lucru se poate face in diferite moduri, in functie de operatori. Acestia va vor impune ori sa platiti o taxa de reziliere a contractului, ori sa continuati sa va platiti abonamentul, ca si cand nimic altceva nu s-ar fi intamplat, pana la scurgerea perioadei inscrise in contract, ori va vor permite sa negociati o perioada de plata in rate a datoriilor pe care le aveti. si, astfel, vor exista utilizatori care vor avea un singur numar de telefon si doua contracte la doi operatori (pana isi vor stinge cumva obligatiile fata de cel pe care l-au parasit).

Citeste si:

Motive de refuz

Conform Autoritatii Nationale de Comunicatii, sunt insa si alte restrictii de ordin tehnic care ar putea sta in calea libertatii de alegere a unui alt furnizor de servicii.

Este vorba, in primul rand, despre imposibilitatea portarii numerelor de telefonie fixa catre retele de telefonie mobila si invers.

In plus, in cazul numerelor de telefonie mobila, numarul nu poate fi portat daca cererea este facuta pentru o cartela SIM care este declarata pierduta ori furata.

Apoi, actualul furnizor de servicii de telefonie va poate refuza cererea de portare si in urmatoarele situatii: cererea nu este completa sau este completata in mod eronat; datele de identificare sunt incorecte sau nu corespund cu numarul a carui portare se solicita; furnizorul actual nu furnizeaza servicii prin intermediul numarului respectiv; numarul nu face parte din blocurile de numere care pot fi portate sau au fost primite mai multe cereri de portare pentru acelasi numar, caz in care baza de date raporteaza acest lucru.