Pentru cei care nu sunt familiarizati, Metodologiile sunt acele acte normative cu caracter general obligatoriu (asa numita legislatie secundara) care stabilesc modul in care se calculeaza remuneratiile datorate titularilor de drepturi pentru un anumit tip de utilizare a operelor protejate de copyright. In cazul nostru este vorba de Metodologiile privind comunicarea publica a operelor muzicale prin Internet, care in forma propusa de organismele de gestiune colectiva vor avea efecte economice devastatoare pentru detinatorii de site-uri si bloguri.

In comisiile de negociere stabilite de ORDA care stabilesc conditiile de utilizare a operelor muzicale pe internet au fost selectate organismele de gestiune colectiva din domeniul muzical, UCMR-ADA, UPFR si CREDIDAM, pe de o parte si reprezentanti ai utilizatorilor pe de alta parte.

Efectele noilor metodologii care ar putea sa intre in vigoare de luna viitoare vor fi devastatoare asupra majoritatii site-urilor sau blogurilor care utilizeaza muzica.

Spre exemplificare, daca in acest moment utilizarea pe internet a operei muzicale cu titlu gratuit (ascultare fara perceperea vreunui cost) era “taxata” cu 300 RON pe an, prin noile Metodologii se urmareste o majorare in medie de 15 ori pentru muzica de fundal si 120 de ori pentru melodiile/clipurile postate pe site/blog cu link preluat dintr-un site UGC; acestea reprezentand doar remuneratiile solicitate pentru drepturi de autor, urmand sa avem de platit suplimentar si remuneratiile pentru drepturile conexe (producatorii de fonograme si artistii interpreti).

Citeste si:

Pentru un site sau blog nou lansat care doreste sa utilizeze muzica pe internet si care intentioneaza sa promoveze orice fel de produse sau servicii comerciale sau profesionale, fie sa afiseze bannere, proprietarul lui va trebui sa plateasca 1000 RON pe luna cu titlu de „remuneratie drept de autor”.

Un demers similar de majorare a remuneratiilor pentru drepturi de autor (chiar daca nu la fel de exagerat ca la noi) a fost incercat recent in USA, reprezentantii autorilor solicitand cresterea remuneratiilor pentru muzica descarcata cu 66%. Acest demers a fost respins la inceputul acestei luni chiar de catre Autoritatea americana de reglementare pe baza argumentelor prezentate de companiile din domeniu, precum Apple, conform carora aceasta crestere ar duce la faliment si implicit la suspendarea acestui tip de activitate.

Acest avertisment este conceput si lansat de ARONSA (Asociatia Furnizorilor de Continut din industria de telecomunicatii), intentionat exclusa de ORDA (la cererea organismelor de gestiune colectiva) de la negocierea Metodologiilor deoarece s-a opus permanent in ultimii 4 ani pretentiilor nejustificate ale organismelor de gestiune colectiva, care pot bloca dezvoltarea normala a societatii informatice din Romania.