„Adevarul“ a intrat in posesia unui document prin care Bechtel face presiuni pentru a primi bani pe lucrari de proasta calitate.

Pe tronsonul 3C-Bihor al autostrazii Transilvania, reporterii „Adevarul“ au depistat lucrari care pun in pericol siguranta traficului rutier. Consultantii refuza sa avizeze lucrarile.

Compania Nationala pentru Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a primit multe rapoarte despre calitatea proasta a lucrarilor, din mai multe surse, dar, pana de curand, nu a luat nicio masura. Surse din CNADNR au declarat ca astfle de rapoarte au aparut la scurt timp dupa ce acestea au inceput.

Un proiect numit dorinta

Reporterii „Adevarul“ au fost insotiti pe santiere de specialisti care au semnalat lucrarile de mantuiala facute la autostrada. Astfel, s-a observat ca, in foarte multe sectoare, constructorul nu a respectat adancimea sapaturilor impusa de proiect. Nu a fost si nu este respectat proiectul nici in ceea ce priveste straturile de balastru - nu se respecta grosimea straturilor si sorturile (diametrele pietrelor folosite), iar in unele locuri a fost folosit moloz pe post de balastru.

Acest lucru va afecta in mod direct portanta autostrazii (capacitatea de a rezista la greutatea vehiculelor) si va duce, in scurt timp, la aparitia unor denivelari si rupturi in asfalt. In mai multe cazuri s-a lucrat “dupa ureche”, fara sa se respecte unghiul de forfecare al terenului (unghiul la care terenul incepe sa alunece).

Urmarea imediata a fost necesitatea unor lucrari de consolidare ale caror costuri au fost suportate tot de CNADNR. Firma constructoare nu a fost mai profesionista nici cand a venit vorba de fixarea suprafetelor in panta, situate de o parte si de alta a autostrazii, astfel ca, datorita minitorentelor create de ploaie, acestea sunt brazdate de zeci de santuri.

Atentat la siguranta traficului

Situatia este mult mai grava cand vine vorba de betoane. Foarte multe dintre lucrarile din beton armat observate in zona Marghita - Chiribis - Suplacu de Barcau erau “vopsite” cu dungi groase de material izolant.

Atat muncitorii, cat si sursele din CNADNR ne-au confirmat ca respectivele dungi acopereau fisuri in beton, aparute din cauza neglijentei constructorului.

Defectele de acest tip micsoreaza mult durata de viata a lucrarilor. Cel mai mare pericol este creat, de departe, de nepasarea constructorilor care ridica viaductul de la Suplacu de Barcau.

La o prima vedere, uriasii piloni ai viitorului viaduct impun respect si siguranta. Dupa ce discuti cu unii dintre cei care au asistat la turnarea lor si cu cei care au citit rapoartele din CNADNR, respectul se risipeste.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.