Construirea “Autostrazii Transilvania” reprezinta unul dintre cele mai controversate acte semnate de vreun guvern de dupa 1989. Din cauza clauzelor care defavorizeaza grav partea romana, costul autostrazii, estimat initial la 2,2 miliarde de euro, va ajunge pana la final la circa 7,7 miliarde de euro. Mai mult, verificarile “Adevarul” pe santierele pazite ale Bechtel au scos la iveala si alte aspecte grave.
Muncitorii romani sunt inlocuiti cu cei turci, lucrarile sunt facute superficial, riscand periclitarea circulatiei rutiere, iar drumurile nationale care fac legatura cu santierele sunt distruse de utilaje Bechtel. Zona monitorizata: tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), al Autostrazii Transilvania. In momentul de fata, lucrarile sunt suspendate. Nici angajari nu se mai fac. Din nefericire, autoritatile romane recunosc situatiile “delicate” create de contractul cu Bechtel, insa se declara din start neputincioase, fiind legate “juridic” de maini si de picioare.

Patron turc: “Nu facem angajari!”


Reporterii “Adevarul” au incercat sa se angajeze pe santierul Bechtel. La Oradea, cererea de angajare a fost respinsa din start. Nici macar subcontractorul Bechtel, SC SEDA-N SRL, companie cu capital turcesc, nu mai angajeaza. Firma are sediul principal in localitatea Marghita, la mansarda unei cladiri care adaposteste mai multe societati. O tanara ascunsa intr-un birou mic te anunta cu voce ferma: “Nu se fac angajari!” Ti se si explica de ce: toti muncitorii de care avea nevoie firma fusesera angajati, o parte din ei provenind din cei disponibilizati de Bechtel.

“Am fost ca robii la grof!”

Citeste si:

Doi dintre muncitorii romani care au fost izgoniti de Bechtel au acceptat sa povesteasca tot calvarul prin care au trecut, cu conditia de a le fi protejata identitatea. Cei doi lucreaza in continuare pe santierul Bechtel, dar ca angajati ai unui firme conduse de un turc. Firma SC SEDA-N SRL este subcontractor al Bechtel. Ei se tem ca, daca le va fi dezvaluita identitatea, vor ramane din nou fara loc de munca. “Eu m-am angajat la Bechtel acum vreo doi ani. Am lucrat cate 10 ore pe zi, in loc de 8, am lucrat si sambata, am lucrat si duminica, ne-au pus sa lucram si noaptea.

Am fost ca robii la grof. Am mai marait noi, ca salariile tot mici erau, dar ce sa facem, daca ziceam ceva, imediat venea cate un sef si ne spunea sa plecam daca nu ne convine”, a povestit, cu amar, unul din cei doi muncitori, venit pe santierul de la Chiribis din nordul Transilvaniei. Colegul sau, moldovean, avea alta suparare: “Rau de tot a inceput sa fie cand au adus tot mai multi turci. Imi era ciuda ca luau salariu de trei-patru ori cat noi si erau necalificati. Nu stiau sa faca nimic, dar tot timpul erau cu gura mare. Vorbeau oamenii ca aduc turci, ca astia dau spaga un sfert de salariu la sefii lor. Nici macar nu sunt angajati legal”.