La conferinta de presa organizata de Agentia de Monitorizare a Presei - Active Watch 29 a fost prezentata cea de-a doua editie a studiului "Un om a muscat o stire - Raport de analiza a stirilor TV din perspectiva interesului public si a practicilor jurnalistice", la care au participat experti si profesionisti media.
In urma raportului realizat de Agentia de Monitorizare a Presei, in perioada martie-mai 2008, s-a constatat o imbunatatire in ceea ce priveste gradul de facil si senzationalism la televiziunile: Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV si TVR1.

Pe parcursul celor trei luni au fost monitorizate 5800 de stiri, iar indicatorii dupa care s-a realizat raportul au fost: tema stirii (politica, administratie, fapt divers), frecventa subiectelor de interes public, pozitia stirii in jurnal, durata stirii si discursul senzationalist.

Fata de 2007, cand a avut loc primul raport de acest gen, la televiziunile generaliste si cele de nisa, s-a extins aria tematica, s-a mentinut delimitarea generalist-specializat si a crescut interesul pentru promovarea de campanii sociale, anul acesta agenda fiind dominata de organizarea Summitului NATO si informatii externe.

In 2008, televiziunile specializate au oferit stiri marcate de evenimente din sfera politico-administrativa interna.

Stirile despre justitie (masuri organizatorice, evolutia unor anchete sau procese, cazuri de coruptie) s-au clasat in topul celor mai frecvente subiecte abordate la posturile Antena 3 (cu o crestere de 6,9% fata de anul trecut) si Realitatea TV (cu o crestere de 4,7% fata de 2007).

Cele sase televiziuni au fost monitorizate, pornind de la modelul BBC - "The Editorial Guideline", dupa urmatoarele criterii: prezumtia de nevinovatie, mentionarea etniei, audiatur et altera pars si dreptul la imagine. Legat de mentionarea etniei, cele mai multe abateri le detine postul Prima TV ( 15 stiri, cu privire la etnia rroma).

Citeste si:

In urma masurarii cantitatii de stiri de interes public difuzate de televiziuni, in cazul Jurnalului de la TVR1, aproximativ 85% din durata totala a stirilor analizate a fost dedicata stirilor de interes public, o valoare similara cu cele identificate la posturile de nisa (Antena 3 cu 87%, Realitatea TV cu 85%), si mai mare decat cele ale posturilor generaliste private (Prima TV cu 71%, Pro TV cu 71% si Antena 1 cu 66%).
Analistii AMP au mai identificat la postul Antena 1 o serie de stiri despre consumul de heroina, fara a putea sa le integreze intr-o campanie sociala.

In total, au fost monitorizate un total de 28 ore cu 1248 de stiri la Antena1, 30 de ore cu 1032 de stiri la Prima TV, 21 ore cu 781 stiri la Antena 3. "Nu punem etichete, acesta nu este un clasament", a declarat Gabriel Dobre, coordonator de proiect la Agentia de Monitorizare a Presei.

Conferinta a fost deschisa cu un colaj video realizat cu imagini alese din stirile din ziua de 28 septembrie 2008, printre titluri figurand: "Marturii din casa groazei", "Romeo de Stefanesti", "Nascuti asasini", "Si caii au suflet, nu-i asa?".

Raportul a fost prezentat de Nicoleta Fotiade, coordonator al Departamentului de cercetare si educatie media, Ionut Codreanu, coordonator de proiect si Gabriel Dobre, coordonator de proiect.

Agentia de Monitorizare a Presei este o organizatie non-guvernamentala al carei obiect de activitate este protectia drepturilor omului. Ea s-a infiintat in 1994 ca un nou departament al Asezamantului Cultural Academia Catavencu.