Ieri sediile Administratiilor Financiare din Bucuresti au fost luate cu asalt de contribuabilii care vor sa-si depuna, pe ultima suta de metri, declaratiile de venit. Lunea viitoare, pe 16 mai, expira termenul pina la care romanii isi mai pot declara veniturile fara a plati amenzi. Judecind dupa aglomeratia de la ghisee, ori scrisorile cu declaratiile personalizate trimise la ANAF n-au ajuns la destinatari, ori oamenii au preferat sa-si depuna declaratiile dupa ce acestea au fost verificate in prealabil de functionari.

Angajatii administratiilor financiare din Bucuresti se pling ca aglomeratia a inceput chiar de saptamina trecuta. "Insa saptamina aceasta va fi de foc. Greul abia acum urmeaza", sustine un functionar de la Administratia Financiara a Sectorului 6, unde contribuabilii se imbulzeau ieri sa prinda un colt de masa pentru a-si completa declaratiile.

Altii, mai putin norocosi, se multumeau sa sprijine foile pe pereti. Mare parte a persoanelor care s-au deplasat sa depuna declaratiile direct la sursa sint persoane in virsta. Desi, potrivit legii, cei care traiesc doar din pensii nu trebuie sa depuna declaratii de venit, exista totusi pensionari care continua sa munceasca sau care au venituri din chirii si care nu stiu cum sa completeze declaratiile.

Cele mai aglomerate sint ghiseele de informatii. In Sectorul 1, de exemplu, in fata celor doua persoane care ofera indicatii de completare a formularelor erau cozi de peste 50 de persoane. Functionarii sint nevoiti sa explice de fiecare data: "Daca sinteti pensionar si aveti venituri din contracte de munca completati rubrica de salarii cu sumele trecute in fisele fiscale. Daca aveti venituri din chirii, completati rubrica "Venituri din cedarea folosintei bunurilor". Pensiile nu se trec in declaratia de venit".

Alte intrebari frecvente legate de completarea declaratiilor sint puse de cei care ori s-au angajat, ori si-au schimbat serviciul in 2004 si e pentru prima oara cind depun declaratiile. Urmeaza cele referitoare la suma din impozit care poate fi donata organizatiilor nonprofit. Si la Administratia Financiara a Sectorului 1 se formasera ieri cozi la ghisee. "Sint multi care vin cu declaratiile personalizate care le-au fost trimise prin posta. Pur si simplu nu vor sa se foloseasca de plicurile trimise de ANAF", se pling functionarii institutiei.

Insa daca va deplasati la administratiile financiare nu inseamna neaparat ca veti depune declaratiile completate corect si la timp. Pentru ca sint domenii in care nici functionarii administratiilor nu pot explica ce acte trebuie depuse.

De exemplu, pentru veniturile din strainatate. Am intilnit un astfel de caz in sediul de pe strada Roma. Un barbat imbracat la patru ace se afla de ore bune in sediul administratiei pentru a-si declara veniturile din strainatate. "Am stat la patru cozi. Ma trimit cind la ghiseu, sa depun actele, cind la directori care sa-mi explice ce documente trebuie. Acum mi-au spus ca nu e suficient sa depun copii dupa chitante si contract... ca vor traduceri legalizate", se plinge respectivul domn. "Trebuie sa pierd zile intregi la coada si sa dau bani din buzunar pentru traduceri, ca sa-mi ia statul impozitul. Asa ceva nu e posibil", rabufneste acesta.

Cum se completeaza declaratiile de venit

De obicei, declaratiile fiscale pentru impozitul pe venitul global sint trimise de ANAF prin posta, gata completate cu datele personale. Prin urmare, contribuabililor le ramine doar sa completeze rubricile privind veniturile. Cei care n-au primit declaratiile prin posta vor fi nevoiti sa completeze si datele personale pe declaratiile luate de la administratiile financiare sau descarcate de pe site-ul de pe Internet al ANAF.

Veniturile din activitati independente, copiate din contabilitate

Romanii care isi cistiga existenta de pe urma activitatilor independente trebuie sa completeze si formularul 202.

De exemplu, cei care presteaza diferite meserii (activitati comerciale) - de exemplu instructorii auto, floraresele, coafezele - sau persoanele cu activitati liberale - avocatii, notarii, medicii etc. - si care au optat sa-si plateasca impozitele pe baza datelor din contabilitate trebuie sa completeze la rubrica venituri brute din formularul 202 totalul incasarilor din
Registrul de Incasari si Plati. In sectiunea cheltuieli se vor trece platile consemnate in contabilitate. Diferenta dintre cele doua reprezinta venitul net. Aceasta este informatia care trebuie copiata in declaratia globala (formularul 200) la rubrica venituri/pierdere din activitati comerciale. In cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, veniturile brute reprezinta sumele incasate de contribuabili. La capitolul cheltuieli, nu este necesara o evidenta a platilor.

Pentru a calcula venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, contribuabilii scad din venitul brut 60 la suta din incasari, respectiv 70 la suta - cei care realizeaza obiecte de arta monumentala.

Veniturile din salarii se copiaza de pe fisele fiscale

In cele mai multe cazuri cind romanii sint obligati de lege sa completeze declaratii pe venit este vorba despre persoane care ori au avut mai multe locuri de munca, ori si-au schimbat serviciul. Pentru completarea rubricii privind salariile, nu este nevoie de calcule complicate, ci doar de preluarea sumei salariului net pe 2004 din fisele fiscale (FF1 - in cazul salariilor din activitatea de baza, FF2 - pentru alte colaborari). Cei care au avut mai multe colaborari vor trece la rubrica C9 suma salariilor nete anuale inscrise pe fisele fiscale. Persoanele care nu au primit pina acum fisele fiscale pot solicita copii dupa acestea de la Administratiile Financiare, in cazul in care angajatorul a intocmit formalitatile necesare.

Citeste si:

Daca fisele fiscale n-au fost trimise nici la Administratia Financiara, practic veniturile nu trebuie declarate. Nede-punerea fisei fiscale de catre angajator la Fisc poate fi astfel un motiv de bucurie, dar si un semnal: e posibil ca angajatorul sa nu fi platit nici contributiile sociale. Ceea ce inseamna un minus de vechime si riscul de a achita din buzunar serviciile medicale.

Insa acesta nu este un motiv de bucurie pentru ca, cel mai probabil, angajatorul n-a platit nici contributiile sociale. Ceea ce inseamna un an in minus de vechime si probleme cu serviciile medicale.

Veniturile din chirii - calculate la cursul BNR din ultima zi a lunii

Persoanele care si-au rotunjit veniturile si din chirii - cu contracte inregistrate la administratiile financiare - trebuie sa completeze o declaratie speciala (formularul 203), precum si rubrica D din declaratia de venit. Cum chiria la apartamente este stabilita in cele mai multe cazuri in dolari sau euro, iar impozitul trebuie platit in lei, Finantele au stabilit ca veniturile din chirii vor fi convertite in lei la cursurile valutare comunicate de BNR in ultima zi a fiecarei luni. Acestea se pot gasi pe Internet, pe site-urile Bancii Centrale (www.bnro.ro) sau ale ANAF (anaf.mfinante.ro). Venitul net din chirii reprezinta chiria efectiva, din care se scad cheltuielile deductibile. Acestea insumeaza 50 la suta - in echivalent lei, din pretul chiriei in cazul constructiilor, respectiv 30 la suta din chirie daca au fost inchiriate alte bunuri - de exemplu masini.

Nu se declara salariile din strainatate

La rubrica venituri din strainatate, contribuabilii nu trebuie sa treaca salariile cistigate in strainatate deoarece pentru acestea s-a platit deja impozit. Se taxeaza, in schimb, cistigurile din dividende, dobinzi, actiuni sau jocuri de noroc (trebuie trecute pe formularul 206) si din activitati independente sau chirii (formularul 201).

Nou!!! Puteti dona 1% din impozit asociatiilor nonprofit

Daca tot trebuie sa completati si sa depuneti declaratiile fiscale, de anul acesta vi se ofera posibilitatea sa donati 1a din impozitul pe venitul global organizatiilor nonprofit. Pentru ca banii sa intre in contul unei astfel de institutii trebuie sa completati rubrica H din declaratia fiscala. Este necesar sa precizati suma pe care vreti sa o donati, care n-ar trebui sa fie mai mare de 1% din impozit. Insa, cum calculul impozitului este dificil din cauza ratelor diferite de impozitare, exista riscul sa vreti sa donati o suma mai mare decit prevede legea. In astfel de situatii, autoritatile "vor corecta" declaratiile si vor limita suma donata la 1a din impozit. De asemenea, trebuie sa precizati numele organizatiei pe care doriti sa o sponsorizati, codul de identificare si contul bancar al acesteia. Astfel de informatii sint disponibile pe Internet, pe site-ul www.unulasuta.ro.

Documentele ce trebuie prezentate pentru a beneficia de deduceri:

- Imbunatatirea locuintei: Factura/chitanta sau devizul pentru lucrarile de imbunatatire a locuintei si actele de proprietate asupra casei, copii dupa buletin si certificatul de casatorie, daca este cazul
- Asigurarea locuintei: Copie dupa chitanta sau dupa contractul de asigurare, copie dupa actul de proprietate si certificatul de casatorie, daca este cazul
- Cotizatia de sindicat: Copie dupa chitanta sau sumele din fisa fiscala, in situatia in care acestea au fost retinute din salariu.

Ce impozite trebuie platite in functie de venituri

Venit lunar total Impozit/an
Sub 2,5 milioane lei 18%
Intre 2,5 si 6,8 milioane lei 5,436 milioane lei pentru veniturile ce depasesc 2,5 milioane/luna + 23%
Intre 6,8 si 9,75 milioane lei 15,28 milioane lei pentru ce depaseste 6,8 milioane/luna + 28%
Intre 9,75 si 13,625 milioane lei 27,6 milioane lei + 34%
Peste 13,625 milioane lei/luna 43,41 milioane lei pentru ce depaseste 13,625 milioane lei/luna + 40%

Nu se impoziteaza (deduceri)

La salariu 2.000.000 lei
Daca va intretineti sotia/copilul 1.000.000 lei
Daca intretineti persoane handicapate/invalizi in functie de gravitatea handicapului 2.000.000/1.000.000
Pensii sub 8.000.000 lei
50% din valoarea chiriilor la constructii
30% din valoarea chiriilor la masini
60% din veniturile de proprietate intelectuala
70% din veniturile de arta monumentala
Asigurarea locuintelor 200 euro*
Cheltuieli cu reabilitarea locuintei 15.000.000 lei
Cotizatia de sindicat
*La cursul mediu anual comunicat de BNR