Nume mari din industria aeronautica americana si europeana se lupta pentru a inlocui MiG-urile ruginite. In CSAT, seful statului si cel al Guvernului isi apara fiecare optiunea.

Guvernul Romaniei vrea sa cheltuiasca 4,5 miliarde de euro pentru inlocuirea celor 80 de MiG-21 Lancer pe care, din 2007, a inceput sa le scoata treptat din uz. Banii ce urmeaza a fi investiti in program provin din surse extrabugetare, respectiv credite bancare. Pe 9 septembrie, ministrul Apararii, Teodor Melescanu, a anuntat ca o comisie interguvernamentala trebuie sa se intruneasca pentru a propune CSAT procedura de achizitie. In urma cu o saptamana, Corneliu Dobritoiu, secretar de stat in Ministerul Apararii, a afirmat ca institutia pe care o reprezinta si-a exprimat deja pozitia in cadrul CSAT, dar a refuzat sa dezvaluie care a fost propunerea ministerului.

In prezent, cinci producatori straini asteapta o decizie politica in acest sens din partea Guvernului de la Bucuresti. Potrivit ministrului Apararii, Teodor Melescanu, avioanele care indeplinesc criteriile de performanta sunt monomotoarele F-16 produse de americanii de la Lockheed Martin si Saab JAS 39 Gripen, grifonul suedez gandit de Gripen/Saab pe de-o parte, si mai costisitoarele bimotoare frantuzesti Dassault Rafale, F-18 Hornet produs de Boeing si luptatorul supersonic Eurofighter Typhoon.

Favoritul pare a fi producatorul american Lockheed Martin. Scott A. Harris, reprezentantul concernului in Europa, a declarat, citat de NewsIn, ca guvernul american urmeaza sa faca, „in urmatoarele saptamani”, o oferta Bucurestiului pentru vanzarea avioanelor multirol F-16. Harris a adaugat ca se asteapta ca Romania sa accepte oferta cu „o configuratie similara cu cea a NATO”. In plus, Harris a aratat ca nu se teme de concurenta europeana pentru ca „F-35 va fi avionul european”.

Varianta vehiculata de Harris a fost confirmata indirect si de Corneliu Dobritoiu. „In momentul in care peste10 ani aparatul F-35 va fi aparatul tarilor membre NATO, cand peste 2000 de aparate vor fi achizitionate de catre tarile NATO, va puteti inchipui cu usurinta ca NATO va ridica standardele operationale pentru ceilalti aliati in asa fel incat aviatia sau mijloacele lor aeriene sa poata sa opereze cu avioanele F-35. Decizia politica de la noi cred ca va avea in vedere si acest aspect pentru ca, daca vom face investitii intr-un aparat care nu poate fi interoperabil cu F-35, ne izolam de ceilalti”, a sugerat Dobritoiu pe 8 septembrie intr-o conferinta de presa.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.