Potrivit studiului, in Europa contemporana exista patru tipologii de barbati. Cel mai prezent este barbatul modern, interesat de toate, care reprezinta 34% dintre barbatii europeni. Urmeaza barbatul traditionalist, care este, in general, cap de familie si reprezinta 26% din totalul barbatilor europeni, barbatul egocentric (tot 26% pondere) si barbatul neimplicat, care traieste clipa si se regaseste, ca profil, in 14% dintre tinerii europeni.

Daca in Europa occidentala predomina tipul barbatului modern, relaxat, care reuseste sa imbine cu succes toate aspectele vietii (cariera, familie, prieteni, hobby-uri), in Romania, majoritatea, 72%, este reprezentata de barbatul traditionalist, stresat de obligatiile pe care i le impune societatea moderna.

Romanii cred ca este important sa aduca bani in casa si sa aiba o imagine perfecta, casa, masina si o sotie frumoasa. Daca in Suedia 57%, iar in Franta 42% dintre barbati au o viziune moderna asupra vietii sociale si relatiilor dintre sexe, in Romania, numai 11% dintre ei au o astfel de mentalitate, desi 82% declara ca egalitatea intr-o relatie este extrem de importanta.

Barbatii zilelor noastre sunt mai degraba ingrijorati decat luptatori, mai arata studiul. Schimbarile economice alerte si stilul de viata promovat prin mass media ii fac pe tineri sa fie extrem de preocupati de locul de munca si de modalitatile prin care se ajunge la o viata moderna.

Din cauza globalizarii si a schimbarilor de pe piata muncii nu mai exista job-ul de o viata. Barbatii cei mai ingijorati si mai apasati de obligatii sunt in tari precum Romania sau Polonia, unde rata somajului este foarte ridicata si unde mentalitatea a ramas cea potrivit careia barbatul nu isi face datoria daca nu asigura traiul familiei.

Viata sociala a barbatului modern, cariera si veniturile acestuia sunt in stransa legatura cu viziunea acestora despre educatie. Pentru a avea bani si un loc de munca satisfacator, tot mai multi barbati doresc sa aiba educatie superioara. Mai mult, ei vor sa fie vazuti ca oameni bine informati. Romanii se afla pe locul trei in randul barbatilor care vor sa fie considerati experti intr-un anumit domeniu.

Interesul pentru cariera, educatie si hobby-urile personale ii determina pe barbati sa-si intarzie maturizarea, astfel ca majoritatea trec de 30 de ani fara sa-si fi cumparat o casa sau sa aiba copii. Statutul de tata este atat de important incat amana acest moment pana se simt pregatiti din punct de vedere financiar si emotional. Din ce in ce mai multi manageri stau inca cu parintii, mai arata studiul prezentat de Discovery Networks EMEA.

Citeste si:

Majoritatea barbatilor tineri din Romania inca mai cred ca rolul tatalui este mai degraba sa ofere un sprijin financiar decat unul emotional.

Egalitatea intre femei si barbati duce la o viata sexuala mai satisfacatoare. Pe de alta parte, pentru ca femeile nu se tem sa ceara mai mult, sa se planga sau chiar sa critice, egalitatea in dormitor inseamna, pentru multi barbati, mai mult stres si presiune. Casatoria, insa, a devenit doar un act romantic, din moment ce femeile au si ele o independenta financiara.

Relatiile cu femeile sunt cele care coordoneaza si atitudinea barbatilor fata de sanatatea personala.

Marea majoritate a barbatilor, exceptandu-i pe italieni, recunosc ca nu au grija de sanatatea lor. Aceasta neglijenta este explicata prin faptul ca atentia acordata sanatatii si intretinerii corporale este considerat un apanaj al femeilor. "In Europa, sunt mai multi barbati obezi decat femei. La fel, numarul barbatilor bulimici si anorexici creste ingrijorator, pentru ca ei prefera sa nu discute despre astfel de probleme <<feminine>>. Ceea ce fac barbatii pentru sanatate este mersul la sala de sport, motivat prin dorinta de a fi sanatosi si puternici pentru a putea munci mai bine. Sala de sport duce, insa, si la exagerari ca abuzul de steroizi, mai ales in Europa de Vest", explica directorul EMEA Research, Claire O'Connor.

In opinia acesteia, o posibila concluzie este aceea ca, astazi, tendinta principala a barbatilor este sa devina tot mai sensibili, in timp ce femeile tot mai independente. "In Marea Britanie, de pilda, este si o crestere a ratei sinuciderilor, un alt aspect al sensibilitatii crescute. Acesta poate fi un aspect pozitiv al evolutiei barbatilor, dar aceste schimbari pun si multa presiune pe umerii tinerilor de azi", spune Claire O'Connor.

Studiul, intitulat Discovery Species, a fost realizat, in 2007 si 2008, de Discovery Networks EMEA, pe un esantion de 12.000 de barbati intre 25 si 39 de ani, din 15 tari europene. Dintre acestia, 1.083 au fost romani.

Peste 50 de experti in comportamentul barbatului, profesori, economisti, jurnalisti si comentatori sociali au fost implicati in studiu. "Acesta este primul studiu asupra barbatului modern. A inceput initial ca un studiu asupra publicului majoriatr al Discovery, 70% dintre telespectatorii nostri fiind barbati tineri, dar a ajuns sa fie un studiu foarte amplu despre barbatul zilelor noastre", precizeaza Maurizio Vitale, vicepresedinte de marketing si comunicare la Discovery Networks EMEA.