Street artistii Omar, Fairy si IRLO, semnatarii expozitiei "Freedom for Lazy People", care a declansat scandalul de la ICR New York, sunt acum laudati de presa americana pentru implicarea in realizarea spectacolului "Fela!", noul musical off-Broadway, informeaza ICRNY, potrivit NewsIn.

"Un spectacol care topeste peretii" (The New York Times), "Figuri pline de spirit si forme demne de Miro sau Klee" (Bloomberg) sau "Vital, visceral, captivant" (Variety) sunt cateva dintre replicile presei din Statele Unite dupa premiera spectacolului "Fela!", noul musical off-Broadway bazat pe viata si muzica legendei africane Fela Anikulapo Kuti, creatorul afro-beat-ului, sub regia coregrafului Bill T. Jones, care a avut loc joi, 4 septembrie, la teatrul 37 Arts din Manhattan.

Scenografa Marina Draghici si street artistii Omar, Nuclear Fairy si IRLO, care s-au implicat in realizarea spectacolului "Fela!", sunt laudati de presa americana pentru realizarea scenografiei si a picturilor murale care acopera peretii teatrului 37 Arts, iar aprecierile cronicilor despre spectacol pot fi consultate aici.

"Critica americana de specialitate ii prevede o viata lunga pe Broadway, centrul lumii teatrale americane, si anunta acest musical ca posibil competitor la premiile Tony", se arata intr-un comunicat al Institutului Cultural Roman de la New York.

Coregraful Bill T. Jones, regizorul spectacolului "Fela!", este o figura de geniu a dansului american, laureat al premiilor Tony si Obie (care rasplatesc cele mai bune spectacole de pe Broadway, respectiv off-Broadway).

Alaturi de colaboratoarea sa de lunga durata, Marina Draghici, acesta i-a invitat in iulie pe cei trei street artisti (a caror expozitie gazduita de galeria ICRNY, "Freedom for Lazy People", a starnit dezbateri aprinse in Romania) sa participe la reconstituirea si reinterpretarea in cheie contemporana a clubului The Shrine din Lagos (Nigeria), fortareata si sanctuar artistic al lui Fela Kuti.

Cei trei au lucrat timp de o luna, pictand toti peretii teatrului 37 Arts cu lucrari inspirate din arta africana si activismul politic al anilor '70, pe care presa americana le aclama ca explozive in vitalitatea lor si le aseamana cu desene de Miro sau Klee.

"Echipa de design cu care a lucrat Bill T. Jones vibreaza de energie in traducerea tridimensionala a muzicii din Fela! …Spectacolul este plasat simbolic in The Shrine, clubul de noapte din Lagos al lui Fela, recreat in culori vii de Marina Draghici". – Ben Brantley, The New York Times

"Scenografia este ambientala, acoperind peretii teatrului cu tabla ondulata specifica ghetoului, la randul ei stropita cu imagini naive, forme apropiate de cele ale lui Miro, raze celeste si portrete iconice ale lui Martin Luther King Jr., Malcolm X, Muhammad Ali si Funmilayo, (…) dand viata unui spectacol tulburator in dezordinea sa vitala, viscerala, captivanta". - David Rooney, Variety

"Scenografie de un curaj nebun… Spectaculoasa creatoare de costume si scenografa romana Marina Draghici a creat decoruri de o indrazneala care iti taie respiratia si costume luxuriante. Atmosfera vizuala a teatrului combina proiectii video ale unor multimi agitate cu abstactii proteice, printre care figuri pline de spirit si forme demne de Miro sau Klee". – John Simon, Bloomberg News

"Marina Draghici merita aplauze pentru decorul incarcat de picturi murale, ca si pentru costumele tulburatoare, pline de culoare. A impresurat audienta cu arta inspirata din folclorul nigerian, graffiti politic din anii ’60-’70 si ecrane de proiectie pe care se insira fragmente din buletinele de stiri". – Associated Press

"Omul si tara sa sunt legati pentru totdeauna, idee accentuata si de harta Africii care se transforma in portretul lui Fela" - Joe Dziemianowicz, Daily News

"Teatrul de la etajul doi al 37 Arts a devenit o revolta de culoare si de sunet. Peretii de tinichea sunt acoperiti de picturi murale uriase reprezentandu-l pe Fela Anikulapo Kuti, muzicianul nigerian si agitatorul politic care a creat afrobeat-ul, imortalizat acum off-Broadway". - Elizabeth Zimmer, Metro New York

"Marina Draghici a creat o lume care explodeaza de culoare, miscare si textura"
. – Susan Reiter, New York Press

Dupa primele reactii aparute in urma spectacolului, Marina Draghici a afirmat ca este impresionata de ecourile critice starnite de colaborarea sa (a regizorului Bill T. Jones - n.red.) cu street artistii romani si ca, "desi a fost o optiune indrazneata, cei trei (Omar, Fairy si IRLO - n.red.) aflandu-se la prima experienta de acest gen in lumea teatrala americana, cred ca aceasta a avut o contributie importanta la succesul spectacolului. Ideea de a lucra cu ei mi-a venit dupa ce am vazut o brosura a ICRNY ilustrata cu lucrarile lor si am cautat mai departe pe site-urile indicate acolo. Gasesc ca estetica lor se apropie de cea a copertelor albumelor lui Fela si de atmosfera din The Shrine. Speram sa mutam spectacolul pe Broadway si sa continuam o colaborare atat de apreciata", a declarat Marina Draghici.

Marina Draghici este, la randul ei, laureata a premiului Obie. Decorurile si costumele create de ea au putut fi admirate la Opera Nationala din Paris, Opera din Zurich, Grand Theatre de Bordeaux, Opera de Nice, NYCO, Edinburgh Festival, Teatrul National din Praga, Public Theater, Manhattan Theatre Club si Lincoln Center, printre alte spatii din intreaga lume. Activitatea ei in lumea filmului si televiziunii cuprinde titluri precum: The Grey Zone, Heights, Dexter, Twelve and Holding, S.O.P., Rage, Push. S-a nacut in Bucuresti si este absolventa a Yale School of Drama.

Nuclear Fairy, Omar si IRLO sunt prezentati pe site-ul spectacolului, www.felaoffbroadway.com, ca facand parte dintr-o noua generatie de artisti care se despart in mod radical de trecutul totalitar al Europei de Est. Picturile murale si lucrarile lor de graffiti pot fi intalnite in aproape toate marile orase din Romania, ca si in Austria, Germania, Elvetia, Ungaria, Irak. Ele au putut fi vazute, de asemenea, in Statele Unite: in Manhattan la Galeria Romana (Freedom for Lazy People, expozitie sustinuta de Wooster Collective); in Brooklyn la Rubulad; in desertul Black Rock din Nevada, in cadrul festivalului Burning Man, 2008. Participarea artistilor a fost sustinuta de Institutul Cultural Roman din New York.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.