Autostrada Bucuresti-Pitesti, reparata de toate guvernele, va fi platita in totalitate abia in 2012, cand va fi inchis cu mare intarziere un credit contractat pe vremea lui Vacaroiu.

Romania va plati Bancii Europene de Reconstructie si Dezvoltare (BERD) pana in 2012 peste 70 de milioane de dolari, in contul unui imprumut luat tocmai in august 1996, destinat „modernizarii si introducerii taxarii pe autostrada Bucuresti-Pitesti“. Dupa semnarea acelui acord, prin care Romania a imprumutat 53,1 milioane de dolari, lucrarile pe autostrada au fost adevarate tepe, taxarea nu s-a introdus si ca urmare Compania de Autostrazi (CNADNR) nu a putut face dovada respectarii conditiilor impuse de BERD pentru inchiderea imprumutului in 2001, potrivit termenilor conveniti initial. Pentru a nu supara bancherii BERD, CNADNR nu a propus renegocierea acordului, prin scoaterea componentei de taxare din acord, insa a acceptat prelungirea acestuia pina in 2012, moment pana la care am putea avea taxe pe autostrazi.

Nivelul dobanzilor achitate suplimentar catre BERD, ca urmare a nedefinitivarii imprumutului in 2001, este de mai multe milioane de dolari. Pana la inceputul acestui an s-au platit catre BERD dobanzi in valoare de 19,9 milioane de dolari, adica peste o treime din valoarea de 53,1 milioane de dolari a imprumutului. Pana acum s-au platit 38,32 milioane de dolari din principalul de 53,1, iar pana in 2012 se vor achita, pe langa ratele sumei restante (aproximativ 15 milioane de dolari) si dobanzile aferente, care se vor ridica la cateva milioane de dolari.

Intelegerea CNADNR cu BERD prevedea ca partea romana se obliga sa introduca taxarea pe autostrada Bucuresti-Pitesti, nu mai tarziu de finele anului 1999, in conditii acceptate de BERD. CNADNR urma sa semneze un contract cu o firma care sa taxeze, sa opereze si sa intretina autostrada pe baza unui contract de concesiune. Pentru a raspunde acestor cerinte, Administratia Nationala a Drumurilor (predecesoarea CNADNR) a organizat mai multe licitatii pana la momentul la care introducerea taxei nu a mai fost posibila - intre timp s-a introdus rovinieta, iar o taxa pe autostrada s-a considerat ca ar semnifica o dubla taxare a infrastructurii rutiere. Pe langa banii platiti bancii, CNADNR a mai platit si consultanti pentru a primi asistenta financiara, tehnica, legala.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.