Presa spaniola sustine ca s-au inregistrat "dificultati de functionare" ale companiei, iar importantul cotidian El Mundo nu a ezitat sa titreze pe pagina intai: "Criza companiei Spanair duce la tragica moarte a 153 de oameni", evocand intr-un editorial si o posibila "neglijenta criminala".

Compania spaniola, care din 2003 este filiala transportatorului scandinav SAS si pe care firma scandinava a incercat in zadar sa o vanda inca de la inceputul anului, a anuntat in iulie disponibilizarea a aproximativ un sfert din efectivele sale, dupa ce a inregistrat pierderi mai mari de 50 de milioane de euro in primul semestru al anului.

Potrivit cotidianului El Pais, pilotii Spanair au dat publicitatii miercuri, cu putin inainte de accident, un comunicat care critica "haosul organizational" si "gravele deficiente" din functionarea companiei, amenitand cu inceperea unei greve. Textul denunta mai ales "presiunile" exercitate de conducerea firmei pentru ca "echipajul si personalul responsabil cu mentinerea aparatelor sa nu urmeze intocmai normele" uzuale de functionare, scrie El Pais.

"Tot ce am facut cu acel avion am facut respectand regulile si normele" aviatiei civile, a declarat joi intr-o conferinta de presa la Madrid directorul general al Spanair, Marcus Hedblom.

"Trebuie sa asteptam rezultatele anchetei, pentru a afla exact ce s-a intamplat", a adaugat el.
"La Spanair avem o cultura a sigurantei", a afirmat la randul sau directorul adjunct al companiei, Javier Mendoza.

Ministrul spaniol pentru Infrastructuri, Magdalena Alvarez, a subliniat joi ca serviciul tehnice al Spanair "si-a asumat responsabilitatea" atunci cand a autorizat plecarea avionului dupa ce pilotul esuase in prima incercare de decolare.

Spanair a precizat ca pilotul a semnalizat o problema de etanseizare sub cabina pilotilor, problema care a fost rezolvata inainte ca avionul sa primeasca autorizatia de plecare.

Citeste si:

Intrebata daca poate fi vorba despre o eventuala neglijenta a companiei Spanair in intretinerea avioanelor sale, ministrul a spus ca "n-ar indrazni sa afirme" acest lucru. Cutiile negre, aparent intacte, au fost recuperate joi, iar anchetatorii au inceput analizarea lor.

Spanair a transportat in 2007 10,6 milioane de pasageri, fata de 26,7 milioane de pasageri, cat a transportat cea mai importanta comapanie aviatica Iberia, si a castigat 10,6 milioane de euro, dar are momentan probleme din cauza cresterii pretului petrolului si a concurentei exacerbate din sectorul de transport aerian spaniol.

Fondata in 1986, compania detine 65 de aparate de zbor care efectueaza atat zboruri interne, cat si europene, si avea prevazut sa mentina la sol, incepand cu luna septembrie, 14 dintre avioanele sale, dupa ce a anuntat un plan de disponibilizare a 1.100 de angajati dintre cei 4.000 pe care ii are momentan.

De asemenea, compania prevazuse si reinnoirea treptata a flotei sale invechite, in randul careia se regaseau si aparate 36 McDonnell Douglas, similare celui din accidentul de la Madrid, cu o vechime de 15 ani si care fusese cunparat acum noua ani de la compania coreana Korean Air.

Totusi, compania nu are in vedere schimbarea aeronavelor MD, nici dupa accidentul de miercuri, au declarat joi directorii Spanair.

Premierul spaniol Jose Luis Rodriguez Zapatero a promis joi ca va fi efectuata o ancheta ampla si rapida pentru a se stabili cauzele accidentului aviatic, cel mai grav incident de acest gen din Spania in ultimii 25 de ani.