Astfel de aparate au intrat in dotarea liniilor aeriene internationale in anii ‘80, iar productia lor a incetat in 1999. Compania low-cost Spanair, al carui avion a luat foc pe aeroportul Barajas din Madrid, mai dispune de 36 de astfel de aparate, cele mai multe, 275, fiind detinute de American Airlines.

Parerile expertilor in aviatie sunt impartite: unii spun ca MD-82 este un avion depasit, altii sustin ca aparatele sunt inca foarte bune. In Romania mai sunt folosite avioane din aceasta grupa, ele fiind operate de catre Alitalia si Jetran.

Scene de profunda durere, carora echipele de psihologi si medici specialisti le fac cu greu fata. Asa s-ar putea descrie atmosfera din prima dimineata dupa tragicul accident de pe aeroportul Barajas din Madrid, unde miercuri, la ora 14.45, un avion al companiei low-cost Spanair s-a prabusit. Accidentul s-a soldat cu 153 de morti. Mare parte din pasageri, majoritatea spanioli, dar si suedezi sau nemti, mergeau in vacanta in Insulele Canare sau se intorceau acasa. Au fost identificate aproximativ 40 de cadavre si se asteapta identitatea tuturor victimelor in cel mult 48 de ore.

„Cea mai grea parte este identificarea cadavrelor, atunci cand se vad cele mai groaznice scene si atunci cand toate sperantele familiilor se spulbera“, spun reprezentantii Crucii Rosii. In dimineata zilei de ieri, familiile victimelor au inceput sa se deplaseze la morga improvizata pentru a-si recunoaste rudele. Este si cazul unei familii din Jaen, care a pierdut in accident trei membri: tatal, mama si copilul de numai sase ani. Au luat avionul pentru a-si petrece vacanta in Insulele Canare.

„Este de necrezut! O familie intreaga si fericita!“, exclama un var. „Imaginati-va cum ma simt... Mi-am pierdut nepotul, care venea din Orlando si care astazi implinea 23 de ani“, povestea unchiul unuia din pasageri.

Citeste si:

Una dintre rude, care si-a pierdut in „zborul blestemat“ fiul, nora si cei doi nepoti, nu isi poate explica ce s-a intamplat. Femeia exclama repetitiv: „Daca stiau ca avionul este stricat, de ce l-au folosit?“ Printre rude se afla si familia unui militar de 27 de ani, decedat in tragedia aviatica. Tanarul lucra in Madrid si mergea catre locul in care s-a nascut, Gran Canaria, pentru a-si petrece vacanta. Ghinionul a facut sa se afle in „avionul mortii“, desi el avea rezervare la un alt zbor.

«Acel avion nu se ridica!»

In timp ce echipajul Spanair se straduia sa ridice avionul de la sol, ateriza pe o pista paralela un alt avion, al companiei Iberia, care avea ca origine Guayaquil (Ecuador). Comandantul a presimtit tragedia, exclamand: „Acel avion se va ciocni cu pista!“ „Mergea foarte repede in operatiunea de decolare. S-a observat ca si cum i-ar fi explodat o roata, dar era deja prea tarziu pentru a frana, deja zburau“, a spus un membru al echipajului. Cei de pe Iberia au vazut cum exploda motorul stang al avionului si cum a cazut ca o frunza de la 70 de metri. „A atins solul cu aripa stanga, acela fiind momentul in care a explodat“, rememoreaza capitanul.