"De la Colegiul National Mihai Viteazul pleca, in fiecare an, cel putin 30 dintre cei 300 de absolventi, jumatate urmand sa studieze in Statele Unite ale Americii, ceilalti alegand Franta, Anglia, Italia, Olanda sau Danemarca. Pleaca si olimpicii, dar si elevi buni care chiar vor sa invete, care stiu ce vor de la o facultate. Ei spun ca se intorc, insa, dupa primul an, se decid sa ramana acolo. Multi dintre ei au fost elevii mei si pastram legatura, imi spun ce conditii de studiu si viata au acolo si ce oportunitati de angajare au dupa finalizarea studiilor, este de inteles ca nu vor sa se mai intoarca", explica prof. Daniel Petriceanu, profesor de matematica la Colegiul National "Mihai Viteazul" - unul dintre liceele bucurestene recunoscut pentru numarul mare de elevi care reusesc performante in domeniul matematicii si informaticii.

Situatie similara la un alt liceu bine cotat din Capitala, Colegiul National "I. L. Caragiale". Potrivit directorului institutiei, in ultimii ani, tot mai multi absolventi ai acestui liceu se decid sa-si continue studiile in strainatate. "Spre exemplu, eleva care a luat cea mai mare medie la bacalaureat, anul acesta, va studia in Franta. Foarte multi elevi de la profilurile bilingve pleaca in Italia si Germania, iar anual cel putin 15 absolventi ai nostri sunt admisi la universitati din strainatate", spune prof. Gabriela Bancila, directorul de la "I. L. Caragiale".

Strainatatea nu este un ideal doar pentru absolventii de liceu. Un student din patru se gandeste sa plece definitiv din Romania, ratiunile fiind aceleasi: posibilitati de continuare sau completare a studiilor in conditii superioare celor de acasa, oportunitati de angajare pe salarii mai mari, pe scurt - o viata mai buna. Potrivit unui studiu efectuat, luna trecuta, de Agentia pentru Strategii Guvernamentale, mai mult de 23% dintre studenti doresc sa emigreze. De altfel, la marea majoritate a universitatilor renumite invata si studenti romani.

In Statele Unite, asociatia studentilor romani de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts numara aproape 60 de membri -studenti, doctoranzi si cercetatori, domeniile in care se specializeaza acestia fiind, intre altele, matematica, IT, lingvistica, ingineria mediului, aerodinamica si astronomie.

Tot peste Ocean, asociatia studentilor romani de la universitatea Harvard are 47 de membri, dintre care trei lucreaza in laboratoarele de cercetare, unde acopera arii ca astromonie extragalactica, cercetarea cancerului sau biologia celulara.

Citeste si:

Octavian Bucur aste absolvent al Facultatii de Medicina "Carol Davila" din Bucuresti, iar din 2005 studiaza cancerul in SUA. El vrea sa-si continue cariera in cercetarea biomedicala in America si considera ca are suficiente motive pentru a ramane acolo. Il motiveaza, in primul rand, salariul, apoi organizarea laboratoarelor de cercetare din cadrul universitatilor americane si dotarile acestora. "Laboratoarele din Romania sunt prost dotate si, pentru a primi substantele sau aparatele dorite, trebuie sa completezi nenumarate hartii si sa astepti exagerat de mult timp. Esti prost platit si pana la urma observi ca in laboratoarele din Romania calitatea personalului scade constant, pentru ca persoanele tinere cu potential mare in cercetarea biomedicala pleaca in strainatate", spune Octavian Bucur.

In privinta sistemului de invatamant american, acesta este considerat superior celui romanesc, iar asta in primul rand pentru ca este structurat mult mai bine. "Sistemul american de invatamant superior ofera o baza mai larga de cunostinte, studentii iau cursuri din domenii foarte diverse si isi pot alege singuri cursurile, care nu sunt obligatorii, ca in Europa. E libertatea studentului sa aleaga ce anume vrea sa invete. Si un alt mare avantaj este ca nu este nevoie sa iti stabilesti specializarea la inceputul facultatii, ci o poti alege pe parcursul studiilor", explica Bucur.

Un numar comparabil de studenti romani sunt si in universitatile europene. La Cambridge invata, in prezent, 20 de studenti si doctoranzi. La Oxford studiaza, in total, 42 de romani, dintre care 24 sunt doctoranzi, iar 23 dintre profesorii de la Oxford sunt romani. De altfel, potrivit unui raport intocmit, la jumatatea anului trecut, de Institutul de Matematica „Simion Stoilow“ al Academiei Romane, toate universitatile de top din America au cel putin un profesor de matematica roman si peste 40 de profesori romani predau in invatamantul superior francez.

In total, sunt peste 300 de profesori romani care predau matematica la universitati din Statele Unite, Franta, Noua Zeelanda, Marea Britanie, Germania si Italia. In majoritate, acestia au plecat din Romania pentru a-si face meseria in conditii mai bune si pe bani mai multi.