Dupa ce a stat o alaturi de comandantul navei, pe care insa nu a condus-o, presedintele a urcat pe punte, la cateva minute dupa majoritatea invitatilor, schimbandu-si camasa si sacoul cu un tricou galben. Trecand pe langa chipul cioplit in munte al lui Decebal, Basescu a spus, spre amuzamentul afaceristilor austrieci, ca, "daca in 101-102 si 105-106 italienii ne-au ocupat pe noi, acum noi ii ocupam pe ei".

"Asemanarea este ca ambele valuri de ocupatie sunt sub Traian", a continuat seful statului, starnind rasetele interlocutorilor. Intrebat de unde stie gluma, Basescu a raspuns ca i-a spus-o primul-ministru al Italiei, Silvio Berlusconi.

Acesta nu a fost insa singurul moment care a starnit aplauzele si rasetele oamenilor de afaceri. Unul dintre ei i-a spus presedintelui ca, venind dinspre Timisoara spre Orsova, locul de unde a incepul croaziera, a vazut multe santiere, dar in majoritatea dintre ele multe masini de constructii stateau si nu lucrau deloc. "Probabil ca erau in pauza de pranz", a raspuns amuzat presedintele. "Cei mai mari constructori din Romania sunt austrieci si germani, nu stiu de ce stateau", a continuat Basescu, starnind rastele si aplauzele celor prezenti la intalnire.

Presedintele Traian Basescu a dat curs, marti, invitatiei de a se intalni cu reprezentanti ai comunitatii de afaceri din Austria si autoritati publice centrale in domeniul transporturilor si autoritati publice locale din Austria, Bulgaria si Romania, in cadrul unei croaziere pe Dunare.

Dunarea poate fi o solutie de transport ecologic

Citeste si:

Seful statului le-a vorbit potentialilor investitori despre oportunitatile pe care Dunarea le ofera, recunoscand insa ca zona aflata in administratia Romaniei si a vecinilor bulgari are nevoie de multe investitii pentru a deveni un coridor performant.

Presedintele a precizat ca cele 23 de porturi romanesti la Dunare si Marea Neagra au ca si caracteristica slabul nivel tehnologic si necesita investitii mari pentru a deveni performante. Basescu a mentionat totusi ca porturile romanesti beneficiaza de o infrastructura de buna calitate, dar si de cele doua canale care leaga Dunarea de portul Constanta si de Midia si care scurteaza distanta pana la porturile maritime. Un alt avantaj consistent al Dunarii il constituie, potrivit sefului statului, faptul ca fluviul permite navigarea barjelor cu incarcatura de pana la 18.000 de tone de marfa.

Basescu le-a spus reprezentantilor a peste 50 de firme importante din Austria ca, in opinia sa, sunt doua importante categorii de investitii de-a lungul Dunarii, una dintre ele vizand modernizarea si administrarea unora dintre cele 23 de porturi, cealalta referindu-se la investitiile directe in servicii si productie de-a lungul fluviului si in preajma porturilor. Basescu a dat ca exemple cantitatile importante de minereuri si produse ale industriei siderurgice care pot fi transportate dinspre Marea Neagra catre fluviu si invers, nevoia de a misca "uriasele cantitati de cereale" din productia agricola a Romaniei sau potentialul turistic al Dunarii, de pe care se poate ajunge in statiunea Herculane, Cheile Butii sau in alte zone turistice.

"Dunarea devine un test pentru politicienii europeni. Adica in ce masura facem ceea ce spunem cand ne referim la mediu. In baza unor decizii adoptate la nivelul Comisiei Europene, la nivelul Consiliului European Dunarea poate fi o solutie de transport ecologic care ar degreva foarte mult soselele si autostrazile europene", a subliniat presedintele.

Acesta a aratat ca Romania, Bulgaria, Serbia, Austria si Germania au in mana solutia de a transforma Dunarea intr-o varianta de transport prietenoasa cu mediul inconjurator.