In cadrul departamentelor de Stiri ale SRTV si SRR putem identifica "cenzura", "distorsionarea informatiilor de interes public", "evitarea stirilor privitoare la coruptie" si "favorizarea PSD", a precizat ieri majoritatea reprezentantilor societatii civile, audiati in cadrul Comisiei de ancheta a activitatii SRTV si SRR, invocand diversele monitorizari ale celor doua institutii publice. In unanimitate, acestia au concluzionat ca institutiile vizate nu si-au indeplinit mandatul public. Aceste declaratii au fost facute de reprezentanti Freedom House, Transparency International, Conventia Organizatiilor de Media, Centrul pentru Jurnalism Independent si Fundatia Concept.

"Distorsionarea grava a informatiei de interes public"
Audiat ca reprezentant al Conventiei Organizatiilor de Media (COM), Razvan Martin a afirmat ca in jurnalele de Stiri ale SRTV si SRR, din perioada 2002-2004, avem de-a face cu privilegierea "deliberata" a fostului partid de guvernamant. "In ultimii ani au disparut informatiile critice la adresa fostei puteri politice", a precizat el. Martin a apreciat ca postul public de televiziune a incurajat "distorsionarea grava a informatiei de interes public" in momente critice, respectiv in imediata proximitate a alegerilor.

De asemenea, el a fost de parere ca se poate discuta despre o adevarata manipulare prin intermediul diverselor stiri difuzate de televiziunea si radioul public. "Nu au fost respectate principiile deontologice de informare a publicului", a aratat Martin dand drept exemplu momentul in care Traian Basescu a cerut anularea alegerilor parlamentare si prezidentiale. El a mentionat ca la jurnalul TVR a aparut o singura declaratie a lui Basescu ce a fost imediat acoperita de cinci critici consecutive. Pe de alta parte, a adaugat el, desi "vinovatii" sunt directorii, redactorii sefi si producatorii institutiilor publice, nu s-a luat nici o masura in acest sens.

"Conducerea TVR este vinovata pentru ce s-a intamplat", a fost de parere reprezentantul COM. Referitor la situatia din SRR, Martin a reamintit ca seful Dragos Seuleanu, audiat anul trecut la CNA, a recunoscut ca oamenii politici suna la radio pentru a cere anumite stiri. "Seuleanu a considerat ca este normal ca oamenii politici sa sune la SRR pentru a comanda stiri", a conchis el.

"Omisiunea informatiei si proasta informare a publicului"

Reprezentantul Freedom House, Cristina Guseth a citat o serie de rapoarte care subliniau ca, in anul 2004, TVR a fost in mod deschis pro-guvernamentala. In unul dintre documente, a aratat ea, se atesta ca "TVR ofera informatii de natura politica ce nu au aspecte critice la adresa Guvernului Nastase". De asemenea, a continuat Guseth, in raportul "Notiuni in tranzitie" se arata ca liderii opozitiei si analistii care criticau Cabinetul Nastase au fost evitati de jurnalele TVR.

Citeste si:

"Existau liste cu persoane non-grata", a afirmat reprezentanta Freedom House. "Categoric, TVR nu si-a indeplinit mandatul public", a mai spus Cristina Guseth. Nicoleta Fotiadi, audiata din partea COM, a precizat ca la SRR au fost predominante stirile pozitive la adresa PSD si Adrian Nastase. "Mandatul de serviciu public a fost incalcat prin omisiunea informatiei si prin proasta informare a publicului", a spus ea.

"Lipsa mecanismelor de raspundere editoriala"

Reprezentanta Centrului pentru Jurnalism Independent, Ioana Avadanei a criticat lipsa separarii puterilor in cadru SRTV si SRR mentionand ca nu este normal ca o unica persoana sa fie atat presedinte cat si director-general. Tot ea a vorbit despre "lipsa mecanismelor de raspundere editoriala" a celor doua institutii. "Trebuie ca sistemul sa nu mai permita ca o persoana sa puna mana pe telefon si sa comande o stire", a aratat ea specificand ca cei doi presedinti, Nicolau si Seulenu, nu au facut nimic pentru a schimba situatia. Reprezentantul Transparency International, Victor Alistar, a fost de parere ca SRTV si SRR nu au transmis in mod deliberat scandalurile referitoare la coruptie.

"Incalcari ale deontologiei jurnalistice"

Audiat in Comisie, presedintele Clubului Roman de Presa (CRP), Cristian Tudor Popescu a precizat ca analiza CRP referitoare la situatia SRR a reliefat o serie de "incalcari ale deontologiei jurnalistice". De asemenea, el a afirmat ca intrebarile pregatite de TVR pentru confruntarea electorala dintre Basescu si Nastase il privilegiau pe acesta din urma. "Am intervenit pentru ca intrebarile sa fie neutre", a spus presedintele CRP.

Jurnalista Andreea Pora a afirmat ca in cadru TVR lucreaza foarte multi informatori ai fostei Securitati. Ea i-a dat drept exemplu pe redactorii sefi Paul Soloc si Nicolae Melinescu. De mentionat ca, in 1999, conducerea TVR a solicitat tuturor angajatilor sa semneze pe propria raspundere ca nu au colaborat cu Securitatea, ne-au declarat surse din TVR. Desi exista documente care demonstreaza ca au fost informatori, a spus Pora, toti colaboratorii Securitatii din TVR au semnat pentru a dovedi neapartenenta lor la structurile politiei politice.