Asociatia Pro Democratia si Autoritatea Electorala Permanenta au elaborat un ghid care are drept scop imbunatatirea modului de aplicare a legislatiei privind finantarea partidelor politice.

La sfarsitul lunii mai si in prima parte a lunii iunie sunt programate alegeri locale. Apropierea acestora readuce in discutie modul in care se finanteaza partidele si felul in care formatiunile politice isi obtin banii pentru campania electorala.

Ghidul a fost elaborat pentru cei insarcinati cu finantele partidelor si ca urmare a faptului ca in urma cu doi ani legea finantarii partidelor a schimbat autoritatea care se ocupa de verificarea banilor primiti de formatiunile politice.

Pana atunci de aceasta activitate se ocupa Curtea de Conturi, iar din 2006 sarcina a revenit Autoritatii Electorale Permanente.

Costel Popa, de la Asociatia Pro Democratia, crede ca departamentul de control al autoritatii se va ocupa mai bine de verificarea banilor care intra in conturile partidelor si invoca in sprijinul acestei idei rezultatele unor monitorizari din 2000 si 2004 in privinta surselor de finantare a partidelor.

"Finantarea partidelor este ca un iceberg: 10% se vede, 90% este sub apa, nu se vede. Acest fapt ca nu se vede, corelat cu cerinta legala de-a inregistra acesti bani, ne duce la concluzia ca partidele politice au derulat "bani negri", adica i-au primit, nu i-au inregistrat si i-au cheltuit ca atare", spune Costel Popa.
Liderul Asociatiei Pro Democratia, Cristian Pirvulescu, ofera si un exemplu in privinta neregulilor constatate in finantarea campaniilor electorale: publicitatea platita de partide.

"Am constatat ca pentru partide discounturile sunt substantial mai mari, decat pentru firmele de publicitate. Spuneti-mi, ce firme de publicitate au discounturi de 90%? Sunt niste discounturi ciudate", spune Cristian Pirvulescu.

Unul dintre reprezentantii Partidului National Liberal, Ion Brad, are insa o explicatie pentru aceste diferente mari intre pretul real si cel practicat pentru publicitatea electorala.

"Partidele politice fac publicitate prin unele societati comerciale care au contracte pe termen lung cu diversele publicatii si care obtin altfel de discounturi. Aceste reduceri evident nu seamana cu ceea ce face o persoana fizica atunci cand da un anunt o data la o publicatie", spune Ion Brad.

In contextul acestor discutii, presedintele Asociatiei Pro Democratia, a avansat si propunerea ca finatarea partidelor si a campaniilor electorale sa fie facuta de la bugetul de stat, intrucat cea din sectorul privat va naste permanent suspiciuni legate de posibila existenta a unor interese ascunse ale finantatorilor.


Despre autor:

Sursa: Bbc.co.uk


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.