Consiliul Reprezentantilor Unionali (CRU) al UDMR a elaborat simbata o rezolutie prin care membrii Biroului Operativ al Uniunii sint mandatati sa depuna toate diligentele la nivelul guvernului, Parlamentului, opiniei publice pentru asigurarea finalizarii corespunzatoare a contractului pentru construirea autostrazii Brasov-Bors. UDMR face presiuni la adresa Executivului si acest fapt reiese si din luarile de pozitie destul de radicale ale liderilor Uniunii. "Politicienii romani trebuie sa aleaga: ori ajuta Transilvania, ori o lasa sa se ajute singura", a afirmat Marko Bela, care a adaugat: "Nu pot fi de acord cu cei care uita din nou Transilvania si opun, de exemplu, importanta strategica a Marii Negre celei a Transilvaniei. Noi nu putem renunta la autostrada Brasov-Bors, care urmeaza traseul arterei principale a Transilvaniei si va pune in miscare intreaga regiune".

Totusi, presedintele UDMR nu a negat importanta construirii celeilalte autostrazi, Pitesti-Arad, si a mentionat ca in cazul in care exista vicii ale contractului cu Bechtel, atunci acestea trebuie rezolvate. Mult mai radical s-a aratat a fi Frunda Gyorgy. Dupa ce a afirmat ca problema autostrazii constituie "testul de rezistenta a guvernului", Frunda a adaugat: "Autostrada trebuie construita conform prevederilor din contract, fara nici un fel de modificare a acestuia. Nerespectarea contractului ar aduce cheltuieli mai mari pentru Romania. Sa ne amintim de scandalul cu contractul de privatizare a combinatului de la Resita".

Guvernul trebuie sa scoata bani din piatra seaca

Rezolutia CRU nu a alarmat prea mult pe reprezentantii Aliantei D.A. Vicepresedintele PD Ioan Oltean a precizat: "Nu-mi explic de ce UDMR face un subiect de discutie din autostrada. Nu s-a pus niciodata problema blocarii lucrarilor autostrazii. La nivelul Executivului s-a pus doar problema verificarii legalitatii contractului si a verificarii exactitatii mijloacelor financiare ale lucrarii". Purtatorul de cuvint al PNL, Eugen Nicolaescu, sustine ca "nu se pune problema sistarii lucrarilor, ci a depistarii posibilitatilor financiare pentru construirea ei. La ora actuala stiu ca sursele financiare nu sint la nivelul necesarului".

Chiar daca ambii oficiali au retineri in ceea ce priveste problema existentei surselor financiare, se pare ca acest lucru nu intereseaza pe UDMR. "Fondurile deja prevazute in buget trebuie alocate", spune Marko Bela, iar Frunda Gyorgy nu admite nici o rectificare financiara a contractului. Un alt fruntas al UDMR, Eckstein Peter Kovacs, merge mai departe si spune ca se va solicita Executivului sa faca rost de bani din orice sursa posibila, chiar daca va fi nevoie sa faca o "cheta" in plan intern sau international.

Citeste si:

Un CNC fierbinte de tot

Consiliul National de Conducere al Coalitiei de miercuri se anunta, inca inainte de rezolutia CRU, destul de tensionat. Ministrul Finantelor, Ionut Popescu, era "in program" cu lamuriri asupra Codului fiscal, iar a doua problema pe ordinea de zi era aceea a convingerii umanistilor asupra asumarii raspunderii Executivului privind pachetul legislativ al retrocedarilor.

PNL si PD nu cred ca problema autostrazii va genera o ruptura. "Toata lumea trebuie sa tina cont in primul rind de prioritatile cerute de UE. Se va face o evaluare serioasa a contractului si cred ca se va ajunge la consens, si anume cind si cum se va rezolva acesta", spune Eugen Nicolaescu. Nici UDMR-istii nu pronunta pe fata cuvintele "iesim din coalitie", dar pretentiile lor sint relativ ultimative. •