Trec adesea drept bizari, originali sau amuzanti. Printre ei, Gheorghe Funar, Mitica Dragomir sau Lorin Fortuna. Fara a le pune diagnostice medicale, analizindu-le in schimb comportamentul de pe scena publica, psihologii si specialistii in imagine intervievati de Cotidianul au trecut in revista strategiile de comunicare si aspecte ale personalitatii folosite de galagiosii autohtoni pentru a deveni populari.

„In 1992, intrarea in Parlament a celor doi barzi cumularzi, Vadim si Paunescu, a stirnit consternare in rindul ziaristilor care asistam la sedinte. Era 'altceva>>, de un alt calibru, decit facuse pina atunci profesorul Dumitrascu sau colegul lui de partid Ilie Platica-Vidovici“, isi aminteste jurnalistul Iulian Comanescu, care ii considera pe cei doi politicieni trendsetterii excentrismului politic din Romania. Primul s-a remarcat prin discursul pe care l-a promovat si prin declaratiile surprinzatoare care nu de putine ori au lasat Occidentul cu gura cascata. Grandoman, narcisist, histrion, cu o personalitate „amorfa“ si „supergonflata, ca a unei papusi de bilci“, sint citeva dintre trasaturile de caracter ale Tribunului, creionate de psihiatrul Florin Tudose in cartea „Psihopolitica Recidiva“ (Ed. Psyche, 2004). „Consecventa lui este inconsecventa. Este un cameleon, se coloreaza in functie de mediul in care se afla“, crede specialistul. Popularitatea de care s-a bucurat Vadim in anii de glorie se datoreaza in mare masura si publicului sau, este de parere Cosmin Alexandru, director Brandivia si specialist in branding personal: „Solutiile miraculoase si instantanee propuse de demagogi - condamnarea imediata a tuturor coruptilor, guvern de 'viteji>> gata de lupta - suna foarte tentant si convingator in urechile cuiva a carui viata e plina mai mult de esecuri si de frustrari decit de reusite si a carui speranta suprema nu poate fi decit un salvator atotputernic“.

Invoca mereu cuvintul lui Dumnezeu, ia atitudine impotriva homosexualilor, arunca cu bani in saraci in fata camerelor TV. Excentricul Gigi Becali sau „noul 'politician>>“, asa cum il numeste Tudose, este „un exemplu de impulsivitate si de lipsa de moderatie atunci cind abordeaza orice domeniu. Nu se sinchiseste de reguli, de adevar sau de logica, iar lumea pe care o construieste este cea a dorintelor sale, de copil frustrat, care acum se rasfata si este plin de capricii. Un domn Goe care are nevoie de partid pentru ca macar anul acesta sa treaca clasa“, spune psihiatrul.

Citeste si:

De evolutia rapida a ratingului Razboinicului luminii se fac vinovate atit strategia lui de comunicare, cit si mass-media, cred specialistii. „Cu cit limbajul e mai colorat, tonul mai ridicat si argumentele mai demagogice sau mai insultatoare, cu atit baza de adepti creste. Mai contribuie la succesul acestor exaltati si senzatia pe care o lasa, ca nu se inflameaza pentru interesul lor, ci pentru un interes larg, nedefinit, al celor care ii privesc“, sustine Cosmin Alexandru.

„La 18 ani, ne-am dus la mare, luasem un premiu de 200 de lei, de la 'Scinteia Tineretului>>, si noaptea, pe malul marii, la Constanta, mi-am spus: 'Tu esti un geniu, eu cred ca tu o sa ajungi chiar si presedintele Romaniei>>“, spunea despre el Adrian Paunescu, senator social democrat, etichetat de Florin Tudose drept „mitoman“. Volumul verbal, intensitatea vocii, frecventa cuvintelor, precum si permanenta grija pentru binele compatriotilor, adica elementele care i-au adus celebritatea, sint si cele care l-au inclus pe poetul demnitar pe lista efervescentilor alcatuita de Cotidianul. „Apelul la valori teribil de perene si conservatoare este lucrul care vinde cel mai bine si care aduce popularitatea acestor oameni. Vorbim aici despre persoane cu un discurs de tip neorepug politic.

„Gata de a emite opinii excentrice in care totul pare pe dos, cu o dispozitie labila si predispusa spre atitudini de fronda, Gheorghe Funar reuseste sa obtina cu usurinta calificativul 'bizar>>“, noteaza Tudose despre fostul primar al Clujului. Desi lucreaza cu aceleasi unelte ca si seful partidului din care face parte, Funar nu-l copiaza pe C.V. Tudor, observa Cristina Turnagiu Dragna, consultant de imagine. Ea considera ca discursul nationalist isi are partea lui de public in orice tara din lume, pe de-o parte, pentru ca are vizibilitate maxima, care include agresivitate in limbaj, iar, pe de alta parte, datorita strategiei imagologice care-l insoteste. „Interesant e ca nationalismul este livrat publicului roman de trei tipuri total diferite de personaje/personalitati: C.V.T. - intelectualul cu discurs acid, satul de batjocorirea sufletului si a neamului romanesc de tot felul de venetici, Funar - romanul calcat pe bataturi si scos din minti de tupeul comunitatii maghiare, care, in umbra atitudinii diplomatice, isi cistiga cu tenacitate privilegii separatiste, si Gigi Becali - oierul ajuns boier la oras si blagoslovit de Sfintul Duh cu sabia Luminii si a Dreptatii“, comenteaza consultantul de imagine.