"Fostul partid de guvernamant, condus de Adrian Nastase, a suferit in urma alegerilor din toamna trecuta o surpriza de proportii, pierzand alegerile in fata Aliantei PNL-PD, condusa de actualul presedinte al Romaniei, Traian Basescu. Au urmat luni de framantari interne, atacuri la persoana si crearea unor tabere, lucruri care duceau la gandul ca marele PSD se va scinda. Cu toate acestea, Nastase a ajuns, se pare, la o formula de compromis cu noul revenit in partid Ion Iliescu, cei doi considerand ca, pana la urma, "pierzand, PSD a castigat". Astfel, la congresul din aprilie, Iliescu va candida pentru sefia PSD, pe cand Nastase va opta pentru functia de presedinte executiv, ambii lideri dorind sa lupte cot la cot "intr-o formula de conducere in echipa", pentru modernizarea si reformarea partidului. Actualul presedinte al PSD ne-a povestit, intr-un interviu, cum a evoluat si cum evolueaza formatiunea sa politica in Opozitie, dar si despre politica externa adoptata de seful statului, Traian Basescu."

Domnule presedinte, aveti, in ultimul timp, o activitate foarte sustinuta in partid, ati facut multe vizite in teritoriu, vizite care au fost comentate insistent. Ce se intampla cu reforma in PSD?

Adrian Nastase: Reforma se desfasoara, cred eu, intr-un mod firesc. Poate nu am subliniat indeajuns, dar reforma unui partid nu inseamna nici revolutie, dupa cum nu inseamna nici o operatie de cosmetizare. Pe urma, "reformele" - pentru ca trebuie sa vorbim de statut, de program, de doctrina si, nu in ultimul rand, de cadre - trebuie sa urmareasca realitatea din tara. "Reformele" nu inseamna multumirea unor comentatori de televiziune, oricat ar fi acestia de simpatici, ci adaptarea la realitatea din teren, la cerintele cetatenilor. Vedeti, mi-ati ridicat "o minge la fileu" cum se zice... Programul de vizite in teritoriu este tocmai expresia legaturii cu electoratul nostru. Vrem, pe de o parte, sa multumim oamenilor care ne-au votat si care sunt dezamagiti de faptul ca am pierdut guvernarea si, pe de alta parte, sa discutam si sa ne structuram programul pentru viitor. Am avut si o datorie, pentru ca in campanie am intalnit numeroase probleme in teritoriu si am promis ca ma voi ocupa de ele...

Filialele par a fi impartite: unele il sustin pe domnul Ion Iliescu, altele, pe dumneavoastra...

Nu este adevarat! Lucrurile din interiorul unui partid se percep deformat in afara lui. Desigur, exista si multe reprosuri sau intrebari pe care oamenii ni le adreseaza personal, mie sau domnului Iliescu, dar chestiunea - in toate filialele - s-a pus cat se poate de corect: vorbim despre principii, despre proiecte, nu despre persoane! Unele atitudini mai zgomotoase poate au avut mai mult ecou in presa, dar veti vedea, la Congres, ca partidul se afla pe un drum ascendent.

Reprezentantii actualei Puteri au lansat recent o serie de acuzatii la adresa fostei guvernari. Cat sunt de reale?

Deja, Alianta s-a dovedit obligata sa recunoasca, in fata partenerilor externi mai ales, si mai putin in fata romanilor, ca cea mai mare parte a acuzatiilor s-au dovedit nefondate. Ma refer aici la contractele cu EADS, Bechtel si Vinci, in primul rand. In timp, sunt sigur ca si cele legate de asa-zisa cumparare a presei prin publicitate sau a pesedizarii administratiei se vor dovedi false, cand vor constata, pe de o parte, ca regiile au nu numai dreptul, dar si nevoia de a-si face publice, prin presa, serviciile, conform unor strategii de imagine asupra carora isi asuma intreaga responsabilitate, iar pe de alta parte, cand vor constata ca oamenii "pesedizati", pe care se straduieste cu atata incrancenare sa ii schimbe, au fost mult mai buni profesionisti decat clientela lor politica pe care se grabesc sa o inscauneze. Ceea ce, de altfel, se observa deocamdata cu usurinta acolo unde aceste schimbari au avut deja loc. In guvern, de exemplu.

Cum apreciati performantele Guvernului actual?

Sa stiti ca nu doresc sa fiu polemic. Daca e firesc ca noua Putere sa beneficieze de o perioada de gratie, aceasta gratie exista, in primul rand, din partea noastra, a Opozitiei. Dupa nici trei luni de la instalarea Cabinetului, nu cred ca e momentul sa vorbim despre performante. Avem, insa, cunostinta de cateva "actiuni fondatoare" ale Guvernului, care arata directia si stilul sau de lucru. In mare masura, acest Guvern exista datorita lui Traian Basescu. Vointa sa de a impune un executiv al Aliantei a marcat, de la bun inceput si in mod profund, activitatea ministrilor. Putem observa, de aceea, ca actualul Guvern isi cauta in permanenta, la Cotroceni, o sursa de legitimare. Dar, de cealalta parte, Basescu mineaza periodic credibilitatea Cabinetului prin invocarea anticipatelor. Relatia Presedintie-Guvern este dezechilibrata net in favoarea Presedintiei, ceea ce face ca Guvernul sa para vulnerabil si dependent de Presedinte. Mai mult, asistam la preluarea de catre presedinte a unor atribute de putere executiva. In loc sa avem un guvern puternic si un presedinte mediator intre puterile statului, avem un presedinte aproape executiv si un guvern mult prea ascultator la directivele presedintelui.

Totusi, actualul Guvern a pus in aplicare cateva promisiuni din campania electorala...

Este adevarat. Pe langa dependenta de presedinte, actualul Guvern s-a definit prin impunerea cotei unice de impozitare. Cota unica promitea o schimbare fundamentala de optica a guvernarii, posibila datorita performantelor economice ale fostului Guvern. Noi am avertizat asupra faptului ca masura este prea riscanta, chiar in conditiile unei cresteri economice sustinute. Nu e neaparat o chestiune de politica liberala aceasta cota unica. In efecte, ea a reusit intr-o prima faza sa afecteze interesele electoratului social-democrat, dar, prin cresterea aferenta a taxelor si impozitelor, a bulversat puternic si electoratul Aliantei. Cota unica prefigureaza deja acel tip de guvernare impotriva populatiei existent in perioada 1996-2000. Asemanarea poate merge si mai departe. Dupa cum stiti, introducerea cotei unice pune in pericol semnarea unui nou acord cu FMI. Personal, sunt afectat in mod special de aceasta problema, intrucat, dupa cum stiti, guvernul pe care l-am condus a avut o relatie echilibrata cu Fondul si a reusit in premiera postdecembrista finalizarea unui acord.

Totusi, presedintele Basescu a obtinut la Washington niste promisiuni.

M-as bucura sincer ca Acordul cu FMI sa fie pana la urma incheiat. Declaratiile razboinice ale premierului Tariceanu sau ale altor lideri ai Aliantei arata ca noua putere nu realizeaza inca importanta Acordului cu FMI. Nu e vorba de un imprumut, e vorba de un semnal foarte puternic adresat agentiilor internationale de rating, investitorilor straini si chiar cercurilor politice internationale. Este un element de credibilizare externa.

Credeti ca declaratiile presedintelui Basescu despre rolul Romaniei la Marea Neagra afecteaza relatiile Romaniei cu tarile Uniunii Europene?

Citeste si:

Raspunsul este da, dar asta nu inseamna ca europenii ne vor tranti usa in nas. Probabil ca va exista o anumita reticenta sau prudenta in relatiile cu Romania. Declaratiile de politica externa ale presedintelui Basescu, deliberat sau nu, au produs o anumita distorsiune in orizontul de asteptare al cercurilor internationale de comentatori si analisti. Aceste distorsiuni pot avea efecte nebanuite in raportarea comunitatii economice internationale la mediul romanesc. Desigur, este deplasat sa facem analogii, dar, cand un stat, care nu este o mare putere, face declaratii belicoase intr-o regiune relativ linistita, analistii ridica nivelul, cota de risc. As putea aminti ceea ce s-a intamplat in Argentina in 1974. As mai spune ceva!

Desigur, nu se poate face o legatura directa, dar recentele necazuri ale romanilor returnati in tara din Spania arata ca noul guvern nu e obisnuit sa gestioneze situatii externe de criza in care e vorba de probleme ale unor oameni necajiti. E usor sa spunem ca oamenii aceia nu aveau actele in regula si ca autoritatile spaniole au inasprit masurile de control la frontiera. Si mai usor este sa demitem niste politisti de frontiera. Dar datoria Guvernului si, in special, a Ministerului de Externe era sa-i asiste pe acei oameni care au suferit o experienta umilitoare. Si probabil ca umilinta cea mai mare a fost aceea ca, la momentul respectiv, nu a fost alaturi de ei nici un oficial roman. Repet, nu era vorba de a insista pentru o derogare de la legile spaniole, ci de a gasi o solutie rapida si omeneasca pentru rezolvarea situatiei.

Am incredere in votul bucurestenilor pentru alegerea primarului potrivit

Cum comentati lupta electorala pentru Primaria Generala?

Sper ca desfasurarea efectiva a campaniei sa produca lamuririle necesare. Eu am incredere in decizia Organizatiei Bucuresti, care si-a asumat aceasta campanie, cu responsabilitatile inerente si am incredere si in bucuresteni ca vor reusi sa vada calitatile reale ale fiecarui candidat, dincolo de perdeaua de fum care incearca sa prezinte orice nou-venit in administratia locala ca un cunoscator al problemelor reale si al solutiilor pertinente.

Sunt multumit chiar si de tinerii critici din PSD

Ce se intampla cu tinerii din PSD?

Nu se intampla nimic deosebit fata de ceea ce ar trebui sa se intample cu niste tineri. Sunt multi, sunt activi, sunt bine intentionati, poate mai putin experimentati si nu au rabdare sa stea pe loc. E bine, e imbucurator si extrem de util pentru partid. Oricum, experienta se dobandeste numai prin actiune.

Consider ca am facut toate eforturile de a-i promova, iar acum avem un segment important de tineri parlamentari, unii sunt chiar presedinti de organizatii, s-au anuntat si ca virtuali candidati pentru functii de conducere la nivel central... De altfel, e firesc ca ei sa isi manifeste nerabdarea si ca noi, ceilalti, sa ne manifestam prudenta. Ortega y Gasset spunea ca avantajul tineretii este ca vede toate lucrurile venind spre ea, si le vede numai din fata. Cand incepi sa le vezi si trecand, cand vezi, deci, si in urma lucrurilor, treaba nu mai sta chiar asa cum credeai. Eu sunt multumit de atmosfera pe care ei o imprima partidului si societatii, chiar si cand parerile noastre diverg, chiar si cand sunt de-a dreptul impotriva mea, de exemplu. Cel putin, pe ei ii creditez ca fiind de buna-credinta.

Invocarea anticipatelor mineaza credibilitatea Guvernului

Sunteti de acord cu alegerile anticipate propuse de presedintele Basescu?

In principiu, pot fi de acord cu propunerile oricarui om responsabil, daca acestea se subsumeaza in primul rand interesului national. Dar, asa cum am mai spus, interesul Romaniei la ora actuala nu este slujit, in nici un fel, de alegerile anticipate. Noi, PSD-ul, am putea sa fim de acord pentru ca vom fi avantajati, dar Romania nu ar trebui sa accepte asa ceva inainte de 2007, decat daca doreste amanarea integrarii in UE, cu toate consecintele negative ce decurg de aici. In ceea ce priveste campania agresiva de promovare a acestui subiect, ca si incoerentele si lipsa de constanta a Aliantei in a sustine o varianta sau alta, ele nu reprezinta decat o incercare de a acoperi lipsa de proiecte in care se gaseste Alianta in plan administrativ si arata, in fiecare zi, ca singurele idei ale noii puteri sunt legate de atacarea fostei guvernari si de santajarea partenerilor de coalitie cu aceste alegeri.

Nu am auzit nici un argument pro-anticipate care sa aiba in vedere interesul national. Toate se reduc la o asa-zisa incapacitate de guvernare in actuala configuratie politica - reiesita din dorinta liber exprimata in alegeri a romanilor. Mi se pare trist ca actuala putere nu intelege ca votul unui popor reprezinta o pliere pe spiritul vremurilor si ca romanii au dorit echilibru inainte de toate. Eu am impresia ca actuala Alianta nu va putea guverna eficient Romania nici daca ar castiga 99% din voturi, pur si simplu pentru ca, daca nu faci nimic, nu poti avea nici rezultate. Or, de trei luni, la Parlament nu a venit nici un proiect de lege al actualului Guvern.