Domnule Rus, PSD a anuntat depunerea propriului pachet de legi privind siguranta nationala. Ati cerut chiar ajutorul presei pentru o dezbatere publica pe marginea acestor proiecte. De ce considerati necesara prezentarea propriului pachet?

Este vorba doar de un aspect in interiorul marii probleme. PSD a pledat pentru ideea ca Guvernul si Presedintia sa elaboreze noua strategie de securitate a Romaniei, respectiv cea de post-aderare. Aceste documente sunt de natura sa ofere o imagine cat mai exacta asupra transformarilor pe care Romania este obligata sa le suporte si sa le realizeze ca stat membru UE si NATO. Prin aceste doua documente esentiale ar urma sa fie elaborate legile care vizeaza securitatea si siguranta nationala. Si aici intra legea contrainformatiilor, functionarea SRI, SIE, CSAT, statutul profesional si de cariera al ofiterilor de informatii, etc. Tot acest pachet de legi trebuie astfel elaborat incat sa respecte cadrul institutional existent si cel pe care-l previzionam prin strategia de securitate nationala si evolutia Romaniei in UE si NATO. Este vital insa ca activitatile institutiilor care se ocupa de securitate sa protejeze si sa nu incalce in niciun fel drepturile si libertatile fundamentale ale cetateanului. In conditiile in care aceste proiecte exista in dezbatere publica, mai corect barfa publica, am dat si noi cateva exemple in sprijinul acestor prioritati. Este vorba de puncte de vedere ale PSD pe probleme sensibile si de fond cuprinse in textul acestor proiecte care se vehiculeaza astazi. Noi spuneam ca suntem de acord cu opinia potrivit careia autoritatile informative, in sensul strict al sintagmei, sunt SRI, SIE, DGI, MApN si structura specializata din Ministerul de Interne. Am apreciat noi ca se impune infiintarea unei Autoritati Nationale de interceptare supusa controlului parlamentar care sa deserveasca, dupa obtinerea aprobarilor legale, toate institutiile nationale si structurile departamentale cu atributii in domeniul securitatii. De asemenea, am propus crearea agentiei independente de telecomunicatii speciale care este o institutie responsabila pentru protectia comunicatiilor speciale ale autoritatilor publice si ale altor utilizatori prevazuti de lege. Am mai cerut existenta unei singure comisii de control parlamentar pe toate aceste institutii si subcomisii, daca va fi necesar pentru diverse institutii si domenii care se ocupa de probleme de securitate nationala. De asemenea, ne-am referit si la modul in care ofiterii de informatii pot efectua acte premergatoare urmaririi penale, sub supravegherea procurorului fara indoiala. Aici pot fi incluse terorismul, spionajul, traficul de arme, tehnologiile nucleare si alte amenintari (acestea din urma trebuie nominalizate foarte clar). Si Comunitatea Nationala de Informatii, care este o autoritate administrativa cu atributii la nivelul CSAT cu desfasurarea activitatii de informatii, contrainformatii, protectie ar trebui constituita pe baza unei legi clare. Ne gandim la modul cel mai serios daca revine in sarcina PSD sa faca aceste proiecte sau, totusi, Guvernul si presedintele vor fi capabili sa prezinte aceste proiecte.

Cat de utila este Autoritatea nationala de interceptare?

Aceasta este o idee mai veche, de fapt interceptarea si in timpul guvernarii 2000-2004 a fost discutata foarte serios. Si atunci au existat opinii si propuneri: daca sa fie in subordinea Ministerului Justitiei sau in cea a Parlamentului sau a Guvernului. Pentru a elimina aceste suspiciuni si anume ca una din institutiile cu atributii in domeniu sa faca anumite abuzuri, sa incalce drepturile omului, este necesar ca toate acestea sa fie in subordinea unei singure autoritati care sa fie supusa controlului parlamentar. Nu exista o institutie mai democratica decat Parlamentul. Asa este de fapt in orice stat din Uniunea Europeana. Pe aceste chestiuni legate de ordine publica, siguranta nationala, nu exista un acquis comunitar strict. Nu exista un model suta la suta pe care sa-l copiezi si sa fie impus de Uniunea Europeana si NATO. Aceste chestiuni sunt lasate la libera latitudine a guvernelor. Dar trebuie, bineinteles ca acestea sa fie compatibile cu cele ale celorlalte state membre. Noi, de fapt asta incercam prin proiectul nostru. Tot demersul nostru vizeaza compatibilizarea institutiilor noastre cu atributii in aceste domenii, cu cele similare ale statelor din UE.

Citeste si:

PSD a propus, de altfel, si infiintarea unei agentii independente de comunicatii, in subordinea Guvernului...

Guvernul nu este niciodata in concediu sau in week-end, pentru ca el functioneaza non-stop prin institutiile sale. Este posibil ca si vineri seara sa fie incendiu, si sambata la pranz, cutremur, si dumnica dimineata vreo crima. In consecinta, Guvernul are nevoie de o institutie care-i asigura sistemul de comunicatii. Aceasta este STS-ul si acesta este practic la dispozitia Guvernului pentru ca el gestioneaza situatia de criza.

Secretarul general al Guvernului, Radu Stroe a anuntat ca PNL va depune un proiect de lege care va viza infiintarea unei Autoritati nationale de inregistrare si interceptare, subordonat Parlamentului si care sa fie formata din civili. Este utila eliminarea profesionistilor din sistemul de informatii?

Cata vreme aceasta agentie va fi supusa controlului parlamentar, nu este nicio problema. Pana la urma nu cred ca vom reusi sa eliminam dintr-o zona a profesionalismului, profesionistii. Si SRI, si MAI, si MApN au foarte multi angajati civili pe chestiuni de specialitate. Valoarea este cea care te califica in acest moment sa detii un post sau altul, nu apartenenta la o institutie. Dar probabil ca nu trebuie privita prea abrupt chestiunea, pentru ca exista profesionisti si in SRI, SIE sau in celelalte institutii care nu trebuie eliminati pentru ca sunt profesionisti.