Intentionat sau nu, Antena 1 a lasat sa se inteleaga, toata saptamina trecuta, ca Adrian Nastase va fi viitorul presedinte al Romaniei. Postul de televiziune patronat de Dan Voiculescu, aliatul PSD la alegerile de saptamina viitoare, a difuzat de citeva zeci de ori un spot de promovare a emisiunii „Seara candidatilor". In promo apareau figurile celor 4 candidati la Presedintie invitati in emisiunea moderata de Gabriela Vrinceanu Firea, dupa care urma imaginea unui personaj fara chip sub care era scris: „Unul va fi presedinte". In urma verificarilor tehnice realizate de specialistii in imagine si IT de la „Cotidianul", reiese faptul ca imaginea lui Adrian Nastase difuzata in timpul promo-ului se potriveste, in proportie de 95%, cu cea a personajului identificat de Antena 1 drept viitorul sef al statului. Chiar daca asemanarea nu este perfecta, dintre imaginile celor 4 candidati importanti singura care poate fi suprapusa conturului este cea a presedintelui PSD. Pozitiile lui Traian Basescu, Marko Bela si Corneliu Vadim Tudor sint complet diferite, unghiurile din care acestia au fost fotografiati excluzind orice asemanare cu poza „viitorului presedinte". Mesaj subliminalDesi reprezentantii Antenei 1 neaga, este evident ca telespectatorilor acestui post le-a fost servit un mesaj subliminal. Asocierea imaginii conturului caruia ii corespunde Adrian Nastase cu ideea ca „unul va fi presedinte" intra in categoria mesajelor ce pot provoca schimbari de optiuni in rindul publicului. Singurul atu al Antenei 1 este faptul ca imaginea lui Nastase nu se potriveste perfect pe acel contur. Este insa posibil sa nu se fi dorit inca de la inceput, din motive de precautie, ca imaginile sa se suprapuna in mod perfect. Totodata, exista posibilitatea ca potrivirea sa nu fie de suta la suta, din cauza conditiilor tehnice impuse de televiziune. A treia varianta ar fi ca toata problema sa fie din cauza neatentiei celui care a prelucrat fotografiile. Antena 1 neagaRealizatoarea si prezentatoarea emisiunii, Gabriela Vrinceanu Firea, sustine ca in fotografia prelucrata pentru obtinerea imaginii viitorului presedinte nu este Adrian Nastase. „Este o coincidenta. Daca privesti cu atentie, ar parea ca seamana cu Adrian Nastase. Totusi, nu este domnul Nastase", ne-a declarat Gabriela Vrinceanu Firea. Evident, in cunostinta de cauza, aceasta a precizat si faptul ca acel contur este realizat in urma prelucrarii unei fotografii luate de pe Internet. „Persoana aceea nici macar nu are aceeasi culoare cu domnul Nastase. Este un negru", a mai spus moderatoarea. Contactat telefonic, realizatorul promo-ului, Vicentiu Purcarea, a negat si el faptul ca ar fi vorba de prelucrarea imaginii lui Adrian Nastase. El spune ca imaginea a fost luata din baza de date a televiziunii. „Nu are nici o conotatie politica. A fost o intimplare. Totul a fost facut in viteza si cind lucrezi intr-un astfel de ritm nu stai sa te mai uiti la detalii", a declarat Vicentiu Purcarea. Demobilizarea adversarilorMesajul ca Adrian Nastase va fi presedintele Romaniei dupa alegerile de duminica viitoare poate avea cel putin doua efecte benefice pentru PSD+PUR. O data, mesajul poate schimba optiunile acelei parti a electoratului care inca nu s-a hotarit. Al doilea, remarcat de analistul politic Cristian Pirvulescu, este de demobilizare a electoratului advers. „Sint 4-5 procente care se disputa in aceasta ultima saptamina de campanie, iar in momentul de fata aceste procente sint foarte importante pentru cele doua tabere. Un astfel de mesaj poate duce la demobilizarea taberei adverse, care sa se considere deja infrinta", spune Pirvulescu. Acesta considera ca mesajul transmis de Antena 1 face parte din campania de manipulare care se desfasoara in paralel cu cea electorala. In ciuda declaratiilor din zona Antenei 1 care sustin teoria coincidentei, logica elementara ne spune ca un produs vizual de o asemenea importanta nu putea fi lasat la voia intimplarii. Greutatea afirmatiei „unul va fi presedinte", forta de sugestie, audienta mare de care era de asteptat ca se va bucura emisiunea „Seara presedintilor", dar mai ales frecventa de difuzare a promo-ului sint elemente imposibil de ignorat de catre staff-urile de campanie. Promo-ul a fost difuzat toata saptamina trecuta in prime time, iar audienta emisiunii a fost una pe masura. Antena 1 a comunicat un rating de 11,5%, ceea ce inseamna ca peste un milion de oameni care s-au uitat la emisiunea Gabrielei Vrinceanu Firea au vazut, cel putin o data, promo-ul difuzat in timpul saptaminii. In conditiile in care preferintele de vot sint aproape egale, daca mesajul isi va fi atins tinta, jumatate de milion de sustinatori ai lui Traian Basescu ar putea fi influentati. Acestia ar putea renunta la vot in ideea ca jocurile au fost deja facute, iar candidatul lor a pierdut. Precedentul MitterandRealegerea lui Mitterand, in 1988 ca presedinte al Frantei a devenit un exemplu pentru folosirea mesajelor subliminale in procesul electoral. François Mitterand a fost reales in 1988 presedinte al Frantei datorita difuzarii imaginii sale de aproape 2.500 de ori, timp de citeva fractiuni de secunda, in timpul unui spot publicitar. Inaintea alegerilor din 1988, avocatul M. Cassanova a depus o plingere la Tribunalul din Paris al carei obiect era difuzarea unei imagini cu François Mitterand intr-un spot al postului national de televiziune Antenne 2. Potrivit calculelor, imaginea candidatului-presedinte a fost difuzata de 2.949 de ori intr-un material publicitar ce urmarea promovarea principalului jurnal de stiri al postului. Pentru ca Mitterand beneficia de imunitate, Cassanova a fost nevoit sa renunte la procesul pe care i-l intentase si sa se judece cu directorul postului de televiziune pina la retragerea spotului.Mesajul subliminal, mai puternic decit cel directMesajul subliminal este un semnal destinat sa treaca dincolo de limitele normale ale perceptiei. El poate consta intr-o idee care ocoleste constientul, ajungind direct in subconstient sau intr-o imagine care are aceeasi traiectorie. Unii specialisti sint de parere ca un astfel de mesaj este chiar mai puternic decit cele directe. In viata de zi cu zi, tehnicile subliminale sint des folosite in scopuri de reclama si propaganda politica. Prin astfel de mesaje, consumatorii pot fi convinsi sa cumpere produse de care nu au neaparata nevoie. In plan politic, se pot induce anumite valori sau caracteristici ale unui partid sau candidat cu scopul de a cistiga electorat. Termenul a fost popularizat in 1957 de scriitorul si jurnalistul Vance Packard, care a intocmit un studiu privind modalitatile de persuadare a publicului dintr-un cinematograf pentru a creste consumul de popcorn si Coca-Cola. Un art director vigilentAntena 1 stie cine este viitorul presedinte al Romaniei. Sub forma unui mesaj subliminal, au aflat si citeva milioane de romani. Vineri seara, art directorul de la „Cotidianul", Iulian Puiu, intreba daca a vazut cineva promo-ul Antenei 1 pentru emisiunea „Seara candidatilor". El il vazuse si i s-a parut ca ar fi ceva in neregula. Imaginea celui care aparea drept presedintele Romaniei semana izbitor de tare cu fotografia lui Adrian Nastase. Promo-ul a fost inregistrat, imaginile au fost capturate, dupa care a inceput analiza. Desi era evident ca sint doua imagini aproape identice, am vrut sa fim siguri ca nu ne inselam. Asa ca am incercat sa transformam imaginea lui Adrian Nastase in conturul care aparea in spot. Ne-a reusit destul de bine, si in- tr-un timp destul de scurt. Ieri inca ne mai gindeam daca trebuie sau nu sa ii acuzam pe realizatorii de la Antena 1. Am decis ca trebuie sa semnalam ceea ce observasem, pentru ca, indiferent daca a existat sau nu intentie, postul de televiziune este implicat intr-o actiune de manipulare. De altfel, tot articolul nostru ar fi putut sa cada daca Antena 1 ar fi facut un lucru extrem de simplu. Sa ne trimita fotografia care a fost prelucrata pentru realizarea imaginii cu cel care va fi presedinte. Nu s-a intimplat insa acest lucru, singura aparare a postului de televiziune fiind declaratiile Gabrielei Vrinceanu Firea sau ale realizatorului spotului. Pe care le-am consemnat, dar nu ne-au convins. Acum, ca le-am dat ideea, oficialii Antenei 1 pot sa faca si demonstratia practica. Mesajul a fost deja transmis.